با این روش ساده و جدید زمان مرگ خود را پیش‌بینی کنید!

محققان با توسعه یک ابزار جدید به نام «چیک‌ایج» (CheekAge) موفق شده‌اند با بررسی سلول‌های گونه افراد، احتمال مرگ آن‌ها در یک سال آینده را تخمین بزنند.

پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان؛ این ابزار که به‌عنوان یک نوع ساعت اپی‌ژنتیک شناخته می‌شود، از تغییرات در DNA افراد برای ارزیابی سن بیولوژیکی آن‌ها استفاده کرده و خطر مرگ را با دقت قابل توجهی پیش‌بینی می‌کند.

 این مطالعه که در مجله *Frontiers in Aging* منتشر شده، چیک‌ایج را معرفی می‌کند. محققان با استفاده از الگوهای متیلاسیون DNA، تغییرات مرتبط با پیری بیولوژیکی را در سلول‌های باکال (داخل گونه) بررسی کرده و از آن برای پیش‌بینی وضعیت سلامت و خطر مرگ استفاده می‌کنند. این تحقیقات روی گروهی از افراد 69 تا 101 ساله انجام شده و افزایش در شاخص چیک‌ایج با 21 درصد افزایش خطر مرگ در 12 ماه آینده مرتبط بوده است.

چیک‌ایج نوعی ساعت اپی‌ژنتیک است که با مشاهده تغییرات در مواد شیمیایی متصل به DNA، می‌تواند روند پیری بیولوژیکی را اندازه‌گیری کند. دکتر دیوید فورمن، دانشیار موسسه تحقیقاتی باک، درباره این ابزار گفت: «سن بیولوژیکی بیش از سن شناسنامه‌ای می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره وضعیت سلامتی فرد ارائه دهد.»

در این آزمایش، محققان علاوه بر تغییرات متیلاسیون DNA، عواملی مانند سطح استرس، شاخص توده بدنی (BMI) و سطح تحصیلات افراد را نیز در نظر گرفته و آن‌ها را در یک امتیاز سلامت کلی، به نام امتیاز چیک‌ایج، تجمیع کرده‌اند.

این تحقیقات با استفاده از داده‌های برنامه «گروه‌های تولد لوتیان»، یک پروژه بلندمدت در زمینه پیری افراد، انجام شده است. در این مطالعه، محققان از نمونه‌های خون و گونه برای بررسی ارتباط بین تغییرات اپی‌ژنتیکی و خطر مرگ استفاده کرده‌اند و نتایج نشان داد که چیک‌ایج می‌تواند با داده‌های خون نیز سازگاری خوبی داشته باشد.

با این حال، محققان همچنان معتقدند که این آزمایش نمی‌تواند به صورت قطعی پیش‌بینی کند که یک فرد در سال آینده زنده خواهد ماند یا نه، بلکه تنها می‌تواند افزایش یا کاهش احتمال مرگ به دلایل مختلف را تخمین بزند. این ابزار برای مصرف عمومی در دسترس نیست، اما محصول مشابهی به نام تَلی‌ایج (TallyAge) در بازار عرضه شده است.


ت ت
کدخبر: 241864 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها