معاون راهبردی رئیس جمهور:

محیط مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی نداریم/ فاقد سیاست مهاجرت سنجیده‌ایم

معاون راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل عمده در موضوع میزبانی از نخبگان خارجی در کشورمان این است که ما سیاست منسجمی در قبال مهاجران و اتباع خارجی، چه قانونی و چه غیرقانونی حاضر در ایران، نداریم، تصریح کرد: به همین دلیل حتی در قبال افرادی که طبق قوانین کشور اقامت یا شهروندی دریافت می‌کنند با ابهام مواجه هستیم.

محیط مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی نداریم/ فاقد سیاست مهاجرت سنجیده‌ایم
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، به نقل از اداره کل رسانه معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری، محمدجواد ظریف در سومین نشست ‌«برای ایران» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، با عنوان «بررسی راهکارهای تعامل با نخبگان کشورهای همسایه و رفع مشکلات اقامتی آنها در ایران» در سخنان خود با تأکید بر اینکه ما باید در این زمینه سیاست مشخص داشته باشیم، ادامه داد: یک سرمایه‌گذار خارجی که برای سرمایه‌گذاری به ایران سفر می‌کند با محیط پذیرا و مناسبی مواجه نمی‌شود و علی‌رغم اینکه شاید از جهاتی و در حوزه‌هایی در این کره خاکی هیچ کجا برای سرمایه‌گذاری بهتر از ایران نباشد، در بسیاری از موارد عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش بخشیده و از این کار صرف‌نظر می‌کند.

وی با بیان اینکه لبنانی‌ها در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده‌اند، تأکید کرد: متأسفانه ما این توان را نداشته‌ایم تا آنها را جذب کنیم و من یقین دارم اگر ما در ایران محیط مناسبی فراهم می‌کردیم سرمایهٔ لبنانی زیادی به ایران می‌آمد.

ظریف گفت: یکی از بزرگ‌ترین روش‌های دیپلماسی، دیپلماسی علمی و آموزشی است. از دهه 1950 و 1960 میلادی آمریکا و شوروی سابق با هدف تربیت افرادی که به فرهنگ‌شان احساس نزدیکی می‌کردند و افزایش نفوذ خود در دیگر کشورها، به سمت دیپلماسی علمی و آموزشی و عمدتا جذب دانشجو روی آوردند.

دانشجویان خارجی در ایران می‌توانند سفیر ما در کشورهایشان باشند

معاون راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ایران می‌توانند بهترین سفیر ایران در کشور خود و طرف‌دار ایران باشند، تصریح کرد: متأسفانه بی‌سیاستی ما باعث شده که این دانشجویان وقتی به کشور خود باز می‌گردند در بسیاری موارد یک نگاه منفی در قبال ایران داشته باشند.

ما جامعه مهمان‌پذیری هستیم اما نتیجه نمی‌گیریم

ظریف با بیان اینکه به‌خاطر بی‌سیاستی با دانشجویان خارجی در ایران برخورد مناسبی نداریم و دانشجویان حتی برای خروج از کشور هم باید مجوز بگیرند و بدون این مجوز حق خروج ندارند، افزود: علی‌رغم اینکه ما جامعه مهمان‌پذیری هستیم اما نتیجه نمی‌گیریم. ما در ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر هستیم و میلیاردها دلار در این مسیر هزینه می‌کنیم.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور همچنین گفت که باید به‌جای نگاه تهدیدمحور به موضوع مهاجرین، دیدگاه فرصت محور را تقویت کنیم. این مشکلات نیازمند یک بررسی عمیق است و ما باید فرصت‌ها را بیشتر ببینیم و بر اساس فرصت‌هایی نظیر حضور دانشجویان خارجی، گردشگران در حوزه‌های زیارتی، سلامت و توریستی که می‌تواند به کشورمان غنا ببخشد برنامه‌ریزی کنیم. مثلا دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت فراوانی برای جذب دانشجوی خارجی دارد؛ اما از این فرصت‌ها استفاده نمی‌شود و متأسفانه این فرصت‌ها به تهدید تبدیل می‌شوند.

درخواست دانشجویان لبنانی برای رفع فیلترینگ در ایران

در انتهای این نشست نماینده دانشجویان لبنانی جنبش امل نامه تعدادی از دانشجویان حاضر در ایران را تسلیم دکتر ظریف کرد و به گفته ظریف در یکی از این نامه‌ها از رئیس‌جمهور پزشکیان خواسته شده تا موضوع فیلترینگ را برطرف کرده تا آنها بتوانند در فضای مجازی از مقاومت دفاع کنند.


ت ت
کدخبر: 243182 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها