قصه دوچرخه‌های اشتراکی پایتخت سر دراز دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت توسعه دوچرخه‌سواری در پایتخت، خواستار تسهیل فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده دوچرخه‌های اشتراکی و ایجاد زیرساخت‌های لازم شد.

قصه دوچرخه‌های اشتراکی پایتخت سر دراز دارد

به گزارش منیبان؛ جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با محوریت بررسی عملکرد سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در حوزه دوچرخه و حمل‌ونقل پاک برگزار شد. در این نشست، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، و پوریا علیمردانی؛ رئیس سازمان ترافیک شهرداری تهران، حضور داشتند.پوریا علیمردانی؛ رئیس سازمان ترافیک شهرداری تهران، در ابتدای جلسه اعلام کرد: تست‌های اولیه دوچرخه‌های اشتراکی از یک شرکت دریافت شده است و برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص قراردادهای دوچرخه و موتورهای برقی انجام شده است. این برنامه‌ها به‌منظور توسعه حمل‌ونقل کاری و آموزشی طراحی شده و قرار نیست یارانه‌ای به سفرهای تفریحی اختصاص یابد.

مشاور سازمان ترافیک نیز در این جلسه، گزارشی از آخرین وضعیت دوچرخه‌های شهری، محل‌های پارک دوچرخه، تعداد خانه‌های دوچرخه و قراردادهای امضا شده در حوزه دوچرخه، موتور و اسکوتر برقی ارائه کرد.

در ادامه این جلسه، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملکرد ضعیف در مدیریت شهری گذشته گفت: سرمایه شرکت بیدود عملاً نابود شد. رفتار نادرست با سرمایه‌گذار باعث شد هزاران دوچرخه این شرکت زیر پل جوادیه و در فضای باز رها شوند. ما دچار برخی اشتباهات مفهومی شده‌ایم و همچنان تمایلی به اصلاح آن‌ها نداریم. اگر مسئله دوچرخه‌سواری در تهران به یک چالش جدی تبدیل شود، حل آن دشوار خواهد بود. تهران شهری شیب‌دار، ناایمن و فاقد فضای کافی برای پارک است. این مشکلات و بسیاری دیگر، چالش‌هایی هستند که رفع آن‌ها سخت و گاه ناممکن به نظر می‌رسد. بااین‌حال، برای بهبود وضعیت دوچرخه‌سواری، باید اقدامات عملیاتی و جدی انجام شود.

تشکری هاشمی با تأکید بر اهمیت حمایت از دوچرخه‌سواران گفت: باید مسیرهای امن و امکانات پارک مناسب برای دوچرخه‌سواران ایجاد کنیم و برای افرادی که دوچرخه ندارند، دوچرخه‌های اشتراکی فراهم کنیم. توسعه دوچرخه‌ها در سطح شهر تهران ضروری است تا تمامی شهروندان امکان استفاده از این وسیله پاک را داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: درخواست من این است که هرچه در توان داریم برای حمایت از شرکت‌هایی که دوچرخه‌های اشتراکی ارائه می‌کنند، به کار ببریم و به جای ایجاد مانع، شرایط فعالیت آن‌ها را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات مدیریتی اظهار کرد: در این دوره باید دوچرخه‌سواری را ارتقا دهیم. متأسفانه به جای برطرف کردن مشکلات، با کج‌سلیقگی برخی مسیرهای تردد دوچرخه را نیز تخریب کردیم و آن‌ها را به جای پارک خودرو تبدیل کردیم.

تشکری هاشمی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های غیرتخصصی گفت: برنامه‌ها به دلیل نبود تخصص در حوزه دوچرخه‌سواری زمین‌گیر شدند. اکنون که در پایان دوره مدیریت هستیم، اگر اشتباهی کرده‌ایم، باید صادقانه عذرخواهی کنیم و شرایط بازگشت دوچرخه‌ها را فراهم کنیم. شهروندان تهرانی علاقه‌مند به استفاده از دوچرخه هستند و برای کاهش ترافیک و مصرف سوخت، باید با شجاعت سیستم دوچرخه‌سواری را در تهران توسعه دهیم. برای این هدف، باید جنگید و پیشنهادهای منطقی و قابل اجرا را به شورا ارائه کرد. نباید ظرفیت‌های موجود را از بین برد. اگر هزینه ساخت یک پل خودرویی را صرف توسعه دوچرخه‌سواری کنیم، می‌توانیم در هر نقطه‌ای از شهر دوچرخه قرار دهیم و همزمان آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهیم.


ت ت
کدخبر: 248031 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین