تحریم های آمریکا، مانع دسترسی ونزوئلا به واکسن کرونا

تحریم های آمریکا ونزوئلا را با مشکل خرید واکسن روبرو ساخته و این کشور با وجود دسترسی به سیستم مالی جهانی، به علت تحریم‌ها تنها با حمایت برخی بانک‌های محلی توانست بخشی از هزینه‌های مرتبط با واکسن های کووید۱۹ را پرداخت کند، زیرا این بانک‌ها از دایره تحریم‌ها خارج شده‌اند.

تحریم های آمریکا، مانع دسترسی ونزوئلا به واکسن کرونا

به گزارش منیبان از رویترز، بنابه اعلام دو نفر از افراد مرتبط با این موضوع، این نهادهای مالی برای پرداخت هزینه‌ها از طریق سازوکار کوواکس، از ارزهای به دست آمده از عملیات بانکی با کارت های اعتباری و بدهی بین المللی داخلی ونزوئلا استفاده کرده اند.

این راهبرد یکی از روش های تازه ای است که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از طریق آنها برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی استفاده می‌کند؛ تحریم هایی که با هدف فشار آوردن بر مادورو و سرنگونی دولت وی بر این کشور اعمال می شود.

این همه، حکایت از تبعات طاقت فرسای تحریم ها و ایجاد موانع جدی برای تبادلات تجاری ونزوئلا دارد. مقامات دولتی ونزوئلا در طول ماه های اخیر بارها اعلام کرده اند که تحریم های واشنگتن مانع از اجرای نقل و انتقالات بانکی لازم برای پرداخت هزینه های واکسن شده است.

مقامات کاراکاس همچنین گفته اند که از طریق مکانیسم کوواکس برای دریافت ۵ میلیون دوز واکسن کرونا قرارداد بسته اند اما مشکلات پرداختی، باعث تاخیر در دریافت داروها شده است، با وجود آنکه تقریبا تمام همسایگان ونزوئلا، از نیکاراگوئه تا کلمبیا، به صدها هزار دوز واکسن از طریق برنامه کوواکس دست یافته اند.

به این ترتیب، ونزوئلا با ۲۸ میلیون نفر جمعیت، تنها حدود ۳.۵ میلیون واکسن روسی و چینی دریافت کرده است که طرح واکسیناسیون این کشور را با اختلال و کندی مواجه کرده است.

این کشور آمریکای جنوبی همچنین در سایه سهمگین تحریمها، با رکودی طولانی مدت و افت شدید تولید نفت مواجه شده که درآمد و سطح ذخایر ارزی کاراکاس را متاثر کرده است. با این وجود، مقامات ونزوئلا گفتند سازوکار کوواکس را لغو کرده اند، اما توضیحی درباره نحوه اجرای عملیات نقل و انتقال خود ندادند.

به گفته منابع آگاه، برخی از این پرداخت ها از طریق بانک های خصوصی محلی، به درخواست بخش صادرکننده ونزوئلا صورت گرفته است. این نقل و انتقالات با کارت های اعتباری بین المللی پس از تنظیم مقررات برای بخش خصوصی در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است و ارزهای مربوط به این عملیات تجاری، معمولا در بازار ارز موجود است.

اگرچه مشخص نیست که نماینده ونزوئلایی چطور با بانک ها برای اجرای این نقل و انتقالات تعامل می کند و چه بخشی از امور لغوشده سازوکار کوواکس را این نهادها انجام می دهند. به گفته مقامات دولتی ونزوئلا، این کشور به این طریق، تاکنون حدود ۱۰۹ میلیون دلار به کوواکس از میزان ۱۲۰ میلیون دلار مربوطه را پرداخت کرده است.

بانک مرکزی و وزارت اطلاعات ونزوئلا به درخواست ها برای اظهارنظر در این رابطه، پاسخی ندادند.

تحریم ها عملیات بانکی بین المللی ونزوئلا را تحت تاثیر قرار داده و برخی بانکهای محلی و بانک مرکزی حمایت نهادهای جهانی را برای جابجایی پول از ونزوئلا یا به مقصد این کشور، از دست داده اند.

با وجود آنکه واشنگتن ادعا می کند این تحریم ها برای محدود کردن روابط تجاری و مالی مادورو اعمال شده و شرکتهای خصوصی را برای تجارت در خارج از کشور ممنوع نمی کند، اما فشار سنگین این تحریم ها را همه مردم ونزوئلا تحمل می کنند.

«خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا، ده روز پیش، از اقدام بانک یوبی اس (UBS) سوئیس به دلیل مسدود کردن پول پرداختی ونزوئلا برای خرید واکسن کرونا شکایت کرد.

نامه اخیرا منتشرشده در صفحه توئیتر «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا به کوواکس، حاکی از آن است که از ماه آوریل (فروردین) ۱۶ عملیات بانکی انجام شده که ۱۲ تای آنها از سوی اتحادیه واکسیناسیون گاوی (Gavi) دریافت شده و ۴ عملیات اخیر مسدود شده است. گاوی، اتحادیه واکسیناسیون جهانی بین بخش خصوصی و عمومی در ژنو است که از بنیانگذاران اصلی آن می توان بیل گیتس را نام برد.

به گفته یکی از این منابع آگاه، از آنجا که عملیات متعددی از سوی بانک های مختلف انجام گرفته، عملیات می توانند مورد بررسی بیشتری واقع شوند.

واشنگتن روز پنج شنبه، با مجوز دادن به عملیات مالی بخش های درمانی و آزمایشگاهی مرتبط با کووید۱۹، معافیت از تحریم برای این بخش ها اعلام کرد. با وجود تحریم های فلج کننده واشنگتن علیه برخی کشورها مانند ونزوئلا، ایران و سوریه، مقامات آمریکایی مدعی شده اند که تحریم ها مانع از کمک های بشردوستانه نمی شود!


ت ت
کدخبر: 26088 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها