پن فلوت؛ سازی کهن با ریشههای اساطیری/ بازگشتی به دل تاریخ
نوازنده سرخپوست به ایران میآید
پن فلوت، سازی با تاریخچهای عمیق در اساطیر یونان، دوباره توجه علاقهمندان به موسیقی را جلب کرده است.

به گزارش منیبان، این روزها خبر بازگشت لئو خاروس، نوازنده سرخپوست، به تهران و اجرای مجدد او، بار دیگر توجه علاقهمندان به موسیقی را جلب کرده است. او با سازی کهن و دلنشین به نام پن فلوت شناخته میشود. در منیبان قرار است به برسی این ساز بپردازیم.
اگر بخواهیم اسم پن فلوت را ریشهیابی کنیم در داستانهای اساطیری خدایی به اسم پن وجود داشت. این اسطوره خدای چوپانها، گله و حیات وحش بود که اکثر وقت خود را در جنگل میگذراند. میگویند او یک فلوت در دست داشت تا به یاد عشقش بنوازد. برای همین مردم او را به عنوان مخترع فلوت میشناختند.
بعدها، چون مجسمههایی که از او ساخته شد هم این ساز را در دستانش داشت، نام پن فلوت برای این ساز انتخاب شد.
از منظر تاریخی، انسان ابتدا با ضربه زدن بر اجسام، راهی برای تولید صدا و موسیقی پیدا کرد، اما کمی بعد متوجه شد که با دمیدن در اشیای تو خالی نیز میتوان نغمههایی ایجاد کرد. به همین دلیل، پس از سازهای کوبهای، فلوتها از قدیمیترین سازهای موسیقی محسوب میشوند به همین سبب پن فلوت هم ریشهای کهن دارد.
از نظر ظاهری، پن فلوت از چندین نی با اندازههای مختلف ساخته شده که کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. برخلاف دیگر فلوتها، این ساز نیازی به انگشتگذاری ندارد و تغییر نغمهها تنها با دمیدن در لولههایی با طولهای متفاوت انجام میشود. نوازنده ساز را به صورت افقی نگه داشته و در بخش بالایی و باز لولهها میدمد تا صدا تولید شود.
این ساز در ایران هم طرفداران زیادی دارد و آموزشگاههایی به تدریس آن میپردازند. علاوه بر این، کتابهای آموزشی متعددی درباره آن منتشر شده و در اجراهای گروهی و فردی نیز از آن استفاده میشود. به عنوان نمونه، گروهی از نوازندگان ایرانی، قطعه چوپان تنها را در برج آزادی با پن فلوت اجرا کردهاند که شنیدن آن لذتبخش است.