پاکستان اتهامات هند را رد کرد+جزییات

پاکستان آنچه را که اتهام وزیر مشاور هند در امور داخلی مبنی بر حمله با هواپیماهای بدون سرنشین به منطقه تحت مناقشه "جامو و کشمیر" خواند، رد کرد و دهلی نو را از تبلیغات و ادعاهای بدون مدرک برحذر داشت.

پاکستان اتهامات هند را رد کرد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از منابع رسمی پاکستان، وزارت امور خارجه این کشور روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای، هرگونه دخالت در حادثه‌ای که مقامات هندی آن را حمله پهپادی در منطقه جامو و کشمیر عنوان می‌کنند، رد کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت هند هیچ مدرکی برای متهم شناختن پاکستان ندارد و به نظر می‌رسد سرزنش و اتهام بدون سند، ترفند دهلی نو برای تحت فشار قرار دادن اسلام‌آباد و سرپوش گذاشتن بر وضعیت کشمیر است.

وزارت امور خارجه پاکستان خواهان پایان دادن به آنچه که در این بیانیه کارزار تبلیغاتی هند علیه این کشور عنوان شده، شد و نسبت به وخامت وضعیت صلح و ثبات در منطقه کشمیر هشدار داد.

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۴۷، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است.

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد.

اواسط خردادماه امسال «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان پیشنهاد جدید خود برای عادی‌سازی روابط با همسایه و رقیب دیرینه خود هند را مطرح کرد اما شرط آغاز گفت وگو را اقدام دهلی نو برای لغو تصمیم دو سال پیش درباره وضعیت کشمیر عنوان کرد.

دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی‌سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.


ت ت
کدخبر: 27226 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها