قرار داد مهم بسته شد!+جزییات

دولت لبنان برای جبران کمبود شدید انرژی، قرارداد واردات یک میلیون تن سوخت از عراق را امضا کرد.

قرار داد مهم بسته شد!+جزییات

به گزارش منیبان، رسانه های لبنان امروز (شنبه) اعلام کردند که «ریموند غجر» وزیر انرژی و آب لبنان قراردادی با دولت عراق به نمایندگی از «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی امضا کرد تا یک میلیون تن سوخت از عراق به لبنان صادر شود.

منابع خبری گزارش دادند که هیاتی از دولت لبنان به تازگی به بغداد سفر کرده و امروز شنبه، پس از امضای قرارداد واردات این مقدار سوخت به بیروت بازگشت.

مناطق مختلف لبنان از حدود یک ماه گذشته به علت بحران اقتصادی و کمبود سوخت با قطعی برق و آب مواجه است.

بسیاری از شهرها و روستاهای لبنان اکنون در شبانه روز با ۲۰ ساعت قطعی برق مواجه هستند و این وضعیت به نارضایتی اجتماعی دامن زده است.

لبنان اخیرا برای جبران این مشکل با عراق به توافق رسیده است که طبق آن بغداد قرار است سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های این کشور را تامین کند.

وزیر انرژی و هیاتی از دولت لبنان برای نهایی کردن این توافق و تامین یک میلیون تُن سوخت نفت کوره (مازوت) برای نیروگاه‌های لبنان به بغداد سفر کرده بودند. 

در همین پیوند، پیگیری مقام های لبنانی برای جبران کمبود سوخت در این کشور به ویژه سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق و تاسیسات تامین آب آشامیدنی همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان روز گذشته خبر داد که کارهای لازم برای صادرات سوخت و نفت کوره عراق به کشورش انجام شده است.

تارنمای خبری العهد در این باره به نقل از «عباس ابراهیم» اعلام کرد که نفت عراق برای رفع نیاز لبنان به برق تا ۱۰ روز آینده وارد لبنان می شود.

«حسن ناظم»، وزیر فرهنگ عراق که سخنگویی دولت این کشور را نیز بر عهده دارد پیشتر در مصاحبه با شبکه لبنانی « الجدید» گفته بود که هیچ مانعی بر سر راه صادرات نفت به لبنان وجود ندارد و حساب بانکی در بیروت گشایش یافته و تنها نیاز به اقدام های فنی از سوی لبنان است.

دولت عراق در فوریه گذشته تصویب کرد که یک میلیون بشکه نفت کوره (مازوت)  و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام با ۲۵ درصد تخفیف به لبنان صادر کند و به بیروت ۶ ماه برای تسویه حساب فرصت بدهد و همچنین در ازای آن از لبنان خدمات دریافت کند.

دولت عراق مرداد ۹۹ نیز پس از انفجار مهیب بندرگاه بیروت، چندین محموله نفت رایگان و همچنین صدها تن گندم به لبنان ارسال کرد.

لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ گرفتار بحران اقتصادی شدید و مشکلات جدی اجتماعی و معیشتی شده که ادامه اختلافات سیاسی و نبود دولتی که به اداره امور بپردازد این مشکلات را پیچیده‌تر کرده است.

از تازه‌ترین مشکلاتی که در لبنان پیش آمده کمبود سوخت و بنزین و تشکیل صف‌های طولانی در برابر جایگاه های بنزین‌ است.


ت ت
کدخبر: 30386 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها