اروپا از آمریکا پیشی گرفت+جزییات

اتحادیه اروپا در حالی که در ابتدای عملیات واکسیناسیون روند کندی را آغاز کرد، اکنون در اجرای این فرآیند از آمریکا پیشی گرفته است.

اروپا از آمریکا پیشی گرفت+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اواسط فوریه (اواخر بهمن ۹۹)، کمتر از ۴ درصد از مردم ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند که این رقم در آن زمان تقریبا ۱۲ درصد در آمریکا بود.

اما اکنون اتحادیه اروپا در این زمینه از آمریکا جلو زده و حدود ۶۰ درصد از اروپایی ها دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده اند که این رقم در میان آمریکایی ها ۵۸ درصد است.

در ایتالیا، حدود ۶۳ درصد از افراد ۱۲ سال به بالا در برابر کووید – ۱۹ به طور کامل ایمن شده اند.

مقام های اروپایی موفقیت در ایتالیا و کشورهای دیگر را مدیون مراقبت های بهداشتی ملی و اعتماد عمومی به ایمنی واکسیناسیون می دانند.

در حالی که آمریکا و انگلیس مجوزهای اضطراری واکسن ها را به سرعت صادر کردند، اتحادیه اروپا فرآیند طولانی تری را برای تائید واکسن طی کرد که این مساله این اتحادیه را چند هفته عقب انداخت.

در اسپانیا نیز فرآیند واکسیناسیون جهش قابل توجهی داشته است. در اواسط آوریل (اواخر فروردین)، زمانی که تقریبا یک چهارم از همه آمریکایی کاملا واکسینه شده بودند، تنها ۷ درصد از اسپانیایی ها واکسن زدند. اما اکنون تقریبا ۶۰ درصد از ۴۷ میلیون نفر جمعیت اسپانیا واکسینه شده اند در حالی که این رقم در آمریکا تقریبا نیمی از جمعیت این کشور است.

پرتغال با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، تا اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) تقریبا یک سوم از مردمش را به طور کامل  در برابر بیماری ایمن کرد. حال مقام های این کشور می گویند در مرحله رساندن این رقم به ۷۰ درصد تا پایان تابستان هستند.

به گفته «جیوانا دی مایو» از دانشگاه جورج واشنگتن، عامل اصلی عقب نگه داشتن اتحادیه اروپا در وهله نخست، تصمیم به خرید واکسن در قالب یک اتحادیه به جای کشورهای انفرادی بود.

وی افزود: این اقدام باعث شد کشورهای کوچکتر کنار گذاشته نشوند، اما مذاکره با شرکت های دارویی به زمان بیشتری نیاز داشت.

وی یادآور شد که آمریکا در توزیع واکسن از کارآیی بیشتری برخوردار بود، به طوری که به سرعت مراکز واکسیناسیون احداث و واکسن ها را در داروخانه ها و مکان های دیگر توزیع کرد، در حالی که اتحادیه اروپا در ابتدا بر بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی متمرکز شد.

اتحادیه اروپا همچنین بیش از حد مطمئن بود که شرکت های تولیدکننده واکسن سر وقت واکسن ها را تحویل می دهند. آن طور که مشخص شد، شرکت آسترازنکا نتوانست واکسن هایش را به موقع تولید کند و تعداد کمی دوز را تحویل داد. همچنین نگرانی ها در مورد ایمنی و اثربخشی به شک و شبهات در مورد واکسن دامن زد. اما با انتشار عمده واکسن فایزر، ورق برگشت.

در همین حال، عملیات واکسیناسیون در آمریکا به اوج رسید و سپس روند کندی را در پیش گرفت که بخشی از آن به دلیل تردیدهای شدید و خصومت های آشکار ناشی از اطلاعات غلط و سیاست های حزبی بود.

تا پایان ژوئیه (اوایل مرداد)، آمریکا کمتر از ۶۰۰ هزار واکسن در روز را به طور میانگین توزیع می کرد در حالی که این رقم در ماه آوریل (فروردین) بیش از ۳.۴ میلیون در روز بود.

در این میان، گونه دلتای کرونا شمار موارد ابتلا روزانه را افزایش داد و اکثریت کسانی که در بیمارستان ها پذیرش شدند، واکسن نزده بودند.

با این همه، اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا زیاد است، به عنوان نمونه در هلند ۸۵ درصد از بزرگسالان دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده اند، اما در بلغارستان این رقم کمتر از ۲۰ درصد است.


ت ت
کدخبر: 32443 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها