یک فوق تخصص ریه کودکان مطرح کرد:

کرونا دلتا در کمین کودکان/ لزوم استفاده ماسک برای افراد واکسینه شده در محیط‌های سربسته

محمدرضا مدرسی گفت: آنچه که در سراسر دنیا والدین را نسبت به گرفتاری فرزندشان نگران کرده است درگیری و التهاب در چندین عضو بدن به صورت هم زمان است. از علایم این وضعیت خطرناک می‌توان به مواردی همچون سردرد ، درد مفاصل، تهوع و استفراغ، درد شکم، قرمزی و دانه‌های پوستی، درد قفسه سینه، خستگی و ... اشاره کرد.

کرونا دلتا در کمین کودکان/ لزوم استفاده ماسک برای افراد واکسینه شده در محیط‌های سربسته

به گزارش منیبان؛ محمد رضا مدرسی، فوق تخصص ریه کودکان درباره روند ابتلا به کرونا به ویژه دلتا کرونا در بین کودکان گفت: نوع دلتای نوع شایع کرونا در دنیا است. این نوع جدید از کرونا نسبت به انواع قبلی آن قدرت انتشار و بیماری‌زایی بیشتری دارد.

او افزود: انجام واکسیناسیون هم در پیشگیری از شیوع آن و هم در ایجاد بیماری شدید، بستری و مرگ موثر است.

مدرسی ادامه داد: با توجه به این موضوع و  از آنجا که کودکان تاکنون واکسینه نشده‌اند این گروه سنی در ریسک ابتلای بیشتر به این بیماری قرار دارند. اگرچه انجام واکسیناسیون نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا دارد اما نوع دلتای کرونا در بیماران واکسینه شده نیز احتمال بیماری‌زایی و  ناقل بودن هم دارد.

این فوق تخصص ریه کودکان درباره چگونگی مصونیت کودکان از ابتلا به کرونا گفت:  افرادی که سابقه تزریق واکسن دارند مخصوصا در زمان حضور در  مناطق سربسته  از ماسک استفاده کنند.

 علایم کرونا در کودکان چیست؟

او درباره علایم کرونای دلتا در بین کودکان افزود: علایم دلتا نسبت به انواع  قبلی آن تفاوت مختصری دارد. در این نوع ویروس سرفه و از دست دادن بوبایی کمتر اتفاق می افتد. علایم شایع  ویروس دلتا شامل سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب است.

مدرسی گفت: آنچه که در سراسر دنیا والدین را نسبت به گرفتاری فرزندشان نگران کرده است درگیری و التهاب در چندین عضو بدن به صورت هم زمان است. از علایم این وضعیت خطرناک می‌توان به مواردی همچون سردرد، درد مفاصل، تهوع و استفراغ، درد شکم، قرمزی و دانه‌های پوستی، درد قفسه سینه، خستگی و ... اشاره کرد.

آیا می توان مدارس را بازگشایی کرد؟

این متخصص ریه کودکان تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد در صورتی که  نکات بهداشتی در مدارس  رعایت شود انتقال ویروس در این مکان نسبت به مکان‌های دیگر جامعه بیشتر نیست و به یک اندازه است.

مدرسی افزود: رعایت  نکات پیشگیری در مدارس با توجه به اینکه هنوز کودکان داوطلب دریافت واکسن نیستند، اهمیت دارد. انجام واکسیناسیون برای تمامی معلمان، کارمندان و دانش آموزانی که شرایط دریافت واکسن را دارند، از اهمیت برخوردار است.

او تاکید کرد: باید تمام دانش اموزان، معلمان و سایر کارمندان مدرسه و ملاقات کنندگان در زمان حضور در مدرسه به صورت صحیح  از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک در زمان استفاده از  سرویس  رفت و آمد به مدارس نیز ضروری است.

این فوق تحصص ریه کودکان افزود: استفاده از تست‌های غربالگری ویروس کووید می‌تواند افراد آلوده و ناقل را قبل از علامت‌دار شدن زود تشخیص داده و ایزوله کند. همچنین تست‌های غربالگری حداقل هفته‌ای یک بار انجام شود و باید در عرض 24 ساعت نتیجه آن مشخص شود.

 به گفته او در زمانی که نتوان فاصله اجتماعی را دقیقا رعایت کرد تقسیم دانش آموزان به گروه های کوچک و  نظارت به حفظ آن تا پایان روز به پیشگیری کمک می‌کند.


ت ت
کدخبر: 34614 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها