این کشور بازنده اصلی تحولات افغانستان است؟

در مواجه با قدرت گیری طالبان در افغانستان، دولت هند علیرغم خروج دیپلمات هایش از کابل، در پی ایجاد جریانی ضد طالبانی در بین احزاب این کشور است.

این کشور بازنده اصلی تحولات افغانستان است؟

به گزارش منیبان؛ سابرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در صفحه توئیترش از رایزنی با ۳۷ تن از نمایندگان و رهبران ۳۱ حزب افغانستانی خبر داد. این در حالی است که رهبران احزاب افغانستانی نگران از روی کار آمدن طالبان، از جمله محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان  (از قومیت هزاره و مشاور امنیتی ریاست جمهور مستعفی افغانستان) همزمان با قدرت گیری طالبان با سفر به پاکستان، مذاکراتی را با اسلام آباد آغاز کرده بودند.

در روزهای پس از تصرف کابل توسط طالبان، جمع کثیری از نمایندگان مجلس افغانستان و دولتمردان این کشور به هند پناهنده شده بودند.

این اقدام دستگاه دیپلماسی هند همزمان شده است با سفر منطقه ای شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به کشورهای همسایه افغانستان. با توجه به ارتباطات گسترده بین طالبان و دولت پاکستان، کشورهای منطقه در پی ارتباط گیری با اسلام آباد برای تضمین منافع جریان های نزدیک به خود در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هستند.

سابرامانیام جایشانکار در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است، به دوستی دیرین میان هند و افغانستان و به اجرای ۵۰۰ پروژه توسعه ای توسط هند در افغانستان در سالهای گذشته اشاره کرده است.

دولت هند پس از سقوط طالبان در ۲۰۰۱ روابط گسترده ای را با دولت های غرب گرای حامد کرزای و اشرف غنی برقرار کرده بود. رسانه های هندی نیز در هفته های گذشته به شدت به اتهام زنی به دولت پاکستان در مورد تلاش برای بر هم زدن امنیت و صلح در افغانستان پرداخته اند.

در جریان در گیری های منجر به تصرف شهرهای افغانستان توسط طالبان، دولت اشرف غنی خبر از حضور افراد با اصالت شبه قاره هند در بین صفوف طالبان داده بود.

پس از سقوط دولت اشرف غنی، هند ۵۶۵ نفر از اتباع و دیپلمات های هندی و سیک ها و هندو های افغانستانی تبار را از افغانستان خارج کرده است. روز گذشته سایت روزنامه "هندو" خبری درباره ممانعت طالبان از خروج ۱۴۰ سیک افغانستانی از این کشور منتشر کرده بود. سیک های افغانی تبار بیشتر در کابل، جلال آباد و غزنی ساکن هستند.

علیرغم اینکه دولت هند را باید یکی از بازنده های اصلی تغییر ساختار قدرت در افغانستان به شمار آورد، به نظر می رسد دهلی نو به دنبال حفظ ارتباط خود با جریان اپوزیسیون در بین احزاب افغانستانی است.


ت ت
کدخبر: 35257 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها