لزوم یادگیری مهارت در دانش آموزان/ دانش آموز باید تعطیلات را آهسته و پیوسته طی کنند
یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: هماکنون بهدلیل شیوع کرونا شاهد قرنطینههای خانگی و افزایش حضور بیش از پیش خانوادهها در منزل هستیم. باید در این زمینه به فکر راهکاری برای دانش آموزان در زمینه ایجاد سرگرمی و بهانهای برای در خانه ماندن آنها ایجاد کرد.
به گزارش منیبان؛ طی روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش از عدم اختصاص تکالیف در ایام نوروز برای دانش آموزان خبر داد. این در حالی است که کارشناسان آموزش و پرورش نبود و کمبود کیفیت آموزش در ایام کرونا را مطرح می کنند و بر این باورند که در صورت برگزاری کلاسهای حضور کیفیت آموزش دانش آموزان چندان مناسب نیست.
ارائه راهکار برای مهار دانش آموزان در ایام کرونا
نرگس ملکزاده، کارشناس آموزش و پرورش گفت: طی چند سال اخیر مقوله تکالیف نوروزی مطرح شده است. در ایام نوروز کارشناسان آموزشی و خانوادههای دانش آموزان در زمینه ارائه تکالیف نوروزی سنگین نظرات متعدد دارند.
او افزود: خانوادهها بر این باور بودند که تکالیف نوروزی باعث عدم امکان سفر، کاهش دید و بازدید و ... را در ایام قبل از شیوع کرونا به دنبال داشته اما هماکنون بهدلیل شیوع کرونا شاهد قرنطینههای خانگی و افزایش حضور بیش از پیش خانوادهها در منزل هستیم. باید در این زمینه به فکر راهکاری برای دانش آموزان در زمینه ایجاد سرگرمی و بهانهای برای در خانه ماندن آنها ایجاد کرد.
ملکزاده ادامه داد: برای دانش آموزان ابتدایی اول، دوم و پایههای بالاتر در مقطع ابتدایی رها کردن آموزش در ایام نوروز ضررهای جبران ناپذیر را داشته و همین مقوله زحمات آموزش را بعد از ایام نوروز برای معلمان چندین برابر میکند.
او تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش هم تکالیفی در قالب مهارتآموزی یا هنر آموزی دارد باید تکالیف آن مورد بررسی قرار بگیرد.
مهارت آموزی کم هزینه یا بدون هزینه برای دانش آموزان
این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به مقوله مهارتآموزی باید هزینهها و شرایط اقتصادی مردم تاثیرگذار از کرونا مورد توجه قرار بگیرد. به باور بنده باید به فکر آموزش مهارتهای کم هزینه یا بدون هزینه برای خانوادهها بود. درضمن دانش آموزان باید به یادگیری مهارت بپردازند نه اینکه خانواده هم درگیر این روند باشد.
به گفته او اتفاقاتی که در مدارس رخ میدهد با تصمیمات وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. برای مثال در سالهایی که مسئولان و مدیران آموزش و پرورش عدم ارائه تکالیف نوروزی را مطرح میکردند اما باز هم تکالیف مدرسه وجود داشت. تکالیف مدرسه برای رفع گسستگی بین تعطیلات لحاظ میشود. اغلب مدارس تصمیمات بالادستی را اجرا نمیکنند. برای مثال در مدارس غیرانتفاعی و مدارس خاص تکالیف سنگین برای دانش آموزان آماده میکنند و از قبل پیکهایی را برای دانش آموزان مهیا میکنند.
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تعطیلات دانش آموزان پیک آدینه و برای نوروز هم پیکهای نوروزی آماده شده است. در فصل تابستان هم مدارس پیک تابستانه برای دانش آموزان لحاظ میکنند.
کیفیت آموزش در ایام کرونا تنزل یافته است
ملکزاده ادامه داد: بنده هم موافق تکالیف سنگین نیستم و از سوی دیگر موافق رهایی دانش آموزان در ایام نوروز نیستم، بلکه دانش آموز باید تعطیلات را آهسته و پیوسته طی کنند.
او ادامه داد: شرایط آموزشی امسال چندان متعادل نبود و بیشک اگر دانش آموزان در فضای مجازی به شکل حضوری دعوت کنیم، نصف این نمرات را کسب نمیکنند. در حالی که شرایط برای سنجش دانش آموزان در نیم اول سال تحصیلی دشوار بود. برای مثال در آزمون نیم سال اول دانش آموز را به حضور در مدرسه فراخواندهایم و برگههای سفید را تحویل گرفتیم. این مقوله نگران کننده است. با توجه به شرایط دانش آموزان در سال تحصیلی جاری رهایی دانشآموزان در ایام نوروز مناسب نیست و مدارس باید به فکر آموزش باشند.
ملکزاده در پایان تصریح کرد: اگر مهارت آموزی با آموزش همراه باشد نیروی انسانی باید به دانش آموز آموزش بدهد و در این شرایط وقت معلم در ایام تعطیل گرفته میشود که همین مقوله مشکلساز است.