پاکستان عامل آشتی طالبان با جهان!

رخدادهای افغانستان به ویژه موج تازه حملات تروریستی درکابل نگرانی اسلام‌آبادرا درپی داشته وهرگونه رویارویی سیاسی قدرت‌های غربی با طالبان رابه ضررهمه طرف‌ها می‌داند،پاکستان باهمین دیدگاه درصدد پادرمیانی بین جامعه جهانی وطالبان است تابتواندجلوی انزوای افغانستان دروضعیت فعلی را بگیرد.

پاکستان عامل آشتی طالبان با جهان!

به گزارش منیبان؛ وزیر امور خارجه پاکستان هفته گذشته با دستور کار بررسی تحولات افغانستان به چهار همسایه این کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و به اعتقاد ناظران سیاسی در پاکستان، اسلام‌آباد تلاش کرد تا دیدگاه همسایگان را برای تدوین یک رویکرد هماهنگ نزدیک کند.

منابع آگاه در پاکستان می‌گویند شاه محمود قریشی وزیرامور خارجه این کشور در تکاپوی سفرهای جدید به کشورهای دیگر است که سهام داران مهم صلح افغانستان هستند و دستور کار این سفر نیز انعکاس یک پیام مشترک به جامعه جهانی مبنی بر ارائه یک فرصت و شانس جدید به طالبان برای ثابت کردن توانمندی در اداره افغانستان و عمل به وعده‌های خود، خواهد بود.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان بیم آن دارند که رویکرد رویارویی قدرت‌های غربی از جمله آمریکا علیه طالبان در قالب تحریم و یا مسدود کردن ذخایر ارزی افغانستان نتایج سنگینی را درپی خواهد داشت. آنان تاکید دارند که نباید اشتباهات گذشته تکرار شود زیرا تکرار اوضاع دهه ۹۰ میلادی اینبار آثار مخرب‌تری برای افغانستان و همسایگان آن خواهد داشت.

«فوادحسین» وزیر اطلاع رسانی پاکستان و سخنگوی ارشد دولت حزب تحریک انصاف روز دوشنبه طی گفت وگو با شبکه تی آر تی ترکیه هشدار داد که انزوای افغانستان و تنها گذاشتن آن در این وضعیت نتیجه‌ای جز تقویت گروه‌های افراط گرا و تشدید اقدامات عناصر تروریستی در این کشور و منطقه ندارد.

وی بر لزوم تشکیل حکومت فراگیر و جامع در افغانستان تاکید کرد و افزود که اسلام‌آباد با بازیگران مهم منطقه در تماس است و ما معتقدیم که تنها گروه‌های داخلی افغانستان و تمامی اقشار جامعه این کشور حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت فراگیر را دارند. 

 

پادرمیانی اسلام‌آباد

روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» چاپ شهر اسلام‌آباد نیز روز دوشنبه نوشت: پاکستان نگران وخامت هرچه بیشتر اوضاع افغانستان است و بیم آن دارد که عدم همکاری غرب برای ثبات و کمک به بحران فعلی افغانستان می‌تواند به قیمت صلح و امنیت کشورهای همسایه و کل منطقه تمام شود.

در این گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک پاکستان آمده است: وزیرامور خارجه این کشور پس از سفر به ایران و سه کشور همسایه افغانستان اکنون در تکاپوی سفرهای جدید به آن دسته از کشورهایی است که سهم بسزایی درخصوص صلح افغانستان دارند.

گفته می‌شود دستور کار این سفر اجماع‌سازی میان کشورهای همسایه افغانستان برای انعکاس یک پیام مشترک به جامعه جهانی مبنی بر لزوم تعامل و همکاری با طالبان و دادن یک فرصت و شانس جدید به این گروه برای تشکیل دولت در افغانستان خواهد بود.

در عین حال یک مقام آگاه در دستگاه دیپلماسی پاکستان می‌گوید: طالبان باید از داخل نیز به رسمیت شناخته شود، هر چند اسلام‌آباد برای پادرمیانی بین طالبان و قدرت‌های جهانی تلاش می‌کند اما طالبان باید درک کند که هرگونه دولت باثبات در افغانستان منوط به مشارکت همه گروه‌های داخلی و جلب رضایت مردم است.

یک مقام ارشد پاکستانی به اکسپرس تریبیون گفت: این دقیقاً همان چیزی است که ما به طالبان گفته‌ایم و این تنها در صورتی امکان پذیر است که آن‌ها [طالبان] تمام اقوام افغانستان را با خود همرا کنند.

گفتنی است، وزیرامور خارجه پاکستان شنبه گذشته طی اظهاراتی تأیید کرد که این کشور برای پیشرفت تلاش‌های صلح در افغانستان با رهبران طالبان در تماس است. قریشی افزود که طالبان سیگنال‌های مثبتی می‌دهند و اگر آن‌ها [طالبان] سیگنال‌های مثبتی می‌دهند، جهان باید آنان را تشویق کند.

از زمان تصرف کابل توسط طالبان، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی تمام کمک‌های مالی به افغانستان را متوقف کردند، چیزی که اداره امور کشور را برای دولت آینده بسیار دشوار می‌کند.

با این وجود، پاکستان امیدوار است که این تصمیم موقتی باشد و زمانی که دولت جدید در افغانستان شکل بگیرد، جامعه بین المللی نیز در راهبرد خود تجدید نظر کند.


ت ت
کدخبر: 35791 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها