وابستگی آمریکا به تل‌آویو درباره توافق با ایران بیشتر شد!

پیوستن دانیل شپیرو به تیم نماینده آمریکا در امور ایران، نشان از آن است که واشنگتن بیش از پیش به تل‌آویو وابسته شده و مجبور است راهبردهای خود را با مقامات صهیونیستی هماهنگ سازد.

وابستگی آمریکا به تل‌آویو درباره توافق با ایران بیشتر شد!

به گزارش منیبان؛ چندی پس از آنکه نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن دیدار کرد که یکی از محورهای اصلی آن، مهار ایران نامیده شده است. خبرهایی از پیوستن دان شپیرو سفیر پیشین آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به تیم راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست هیات آمریکایی در دور مذاکرات هسته‌ای وین منتشر شد.

رژیم صهیونیستی از سال۲۰۱۵میلادی که مذاکرات به توافق هسته‌ای یعنی برجام منجر شد، مخالف سرسخت هرگونه ارتباط دیپلماتیک آمریکا با جمهوری اسلامی ایران بود و تمام تلاش خود را برای سنگ‌اندازی در مقابل عملی شدن این توافق به کار گرفت.

سخنرانی‌های جنجالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق این رژیم در سازمان ملل متحد، دیدارهای آن با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق برای خروج از برجام و همچنین ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در سایت‌های حساس هسته‌ای ایران، نشانه‌های واضح از ضدیت رژیم صهیونیستی برای کاهش تنش بین ایران با آمریکا، همسایگان و ورود ایران به چرخه اقتصاد جهانی است.

بنت که اکنون جایگزین نتانیاهو که در دادگاه به اتهام فساد پرونده دارد، شده است هم مسیر سلف خود را برای فشار به آمریکا در نپیوستن به توافق هسته‌ای دنبال می‌کند و در دیدار اخیر با جو بایدن بار دیگر اجرای طرح ب را مطرح کرده است.

بایدن اگرچه بدون در نظرگرفتن واقعیت‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی و اینکه واشنگتن برخلاف تمام موازین قانونی و اخلاقی از برجام خارج شده است و باید به جبران آن اقدام کند، تهدید کرد که در صورت شکست روند دیپلماسی با ایران گزینه‌های دیگری وجود دارد، اما نشان داد که در این زمینه به خصوص خیلی به طرف اسرائیلی اطمینان نداده است و همچنان علاقمند است که مسیر دیپلماسی را با ایران طی کند.

اما نکته مهم در این مسیر، شاید وابستگی شدید آمریکا به رژیم صهیونیستی در زمینه جاسوسی در ایران است که به گزارش چندی پیش نیویورک‌تایمز با قدرت شدید ضدجاسوسی ایران، منکوب شده‌اند. این وابستگی می‌تواند نیاز آمریکا را برای تماس بیشتر با رژیم صهیونیستی تشدید کند و به همین دلیل، دانیل شپیرو سفیر پیشین آمریکا در سرزمین‌های اشغالی که ارتباط خوبی هم با مقامات مختلف آن رژیم دارد، به تیم مالی پیوسته است.

پررنگ کردن ایران هراسی برای دستیابی به مطامع صهیونیستی در مقابله با نفوذ فزاینده منطقه‌ای ایران و همچنین ادامه روند موسوم به عادی سازی روابط با کشورهای عربی، دیگر هدفی است که شپیرو را به گزینه خوبی برای واشنگتن-تل‌آویو تبدیل کرده است.

به ادعای آکسیوس، مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند شپیرو نیمی از زمان خود را در واشنگتن و نیمی را در اسرائیل سپری می کند، جایی که در خارج از سفارت آمریکا کار می‌کند.  یکی از مأموریت‌های اصلی وی مشارکت در گفت‌وگو با دفتر نخست وزیر، وزارت خارجه و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای تقویت هماهنگی و امکان گفت‌وگوی صمیمی‌تر در مورد ایران است.

در دسامبر ۲۰۲۰، پس از انتخاب بایدن، شپیرو برای واشنگتن پست مقاله‌ای نوشت و تأکید کرد که ایالات متحده و اسرائیل باید وارد گفت‌وگوی نزدیک شوند. وی همچنین تدوین استراتژی مشترک درباره ایران و پرهیز از بگومگوهای علنی بین واشنگتن و تل‌آویو را توصیه کرده بود.

رضا نصری تحلیلگر مسایل بین‌الملل و کارشناس مذاکرات هسته‌ای ایران هم درباره پیوستن شپیرو به تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا اظهار کرد: هشدار داده بودیم هرچقدر مذاکرات برجام به تعویق بیفتد، جریان متخاصم در آمریکا و اسرائیل فرصت بیش‌تری می‌یابد تا با کارشکنی و تحکیم موانع، احتمال شکست گفت‌وگوها را افزایش دهد.

وی افزود: پیوستن دن شپیرو - سفیر سابق آمریکا در اسرائیل - به تیم ایران در وزارت خارجه آمریکا یکی از این کارشکنی‌هاست.

هنان اشرفی فعال مدنی و حامی فلسطین هم در واکنش به این خبر، نوشت: او (شپیرو) مطمئناً منافع اسرائیل را در نظر خواهد گرفت و مطمئن خواهد شد که در هر تصمیم یا حرکتی، به نمایندگی، با اطلاع و اولویت اسرائیل انجام خواهد شد.

از طرف دیگر شپیرو به تک کشوری شدن سرزمین‌های اشغالی اعتقاد دارد که می‌تواند سیاست بایدن در این زمینه را دستخوش تغییر سازد. این دیپلمات ارشد دوره اوباما در سرزمین اشغالی در آوریل ۲۰۲۰ در یک نشست مربوط به سیاست اسرائیل مدعی شد که جوانان فلسطینی و آنهایی که زیر ۴۰ سال دارند بر این باورند اگر راه حل دو کشور امکان پذیر نیست، آنها خوشحال خواهند بود که تحت یک کشور (اسرائیل) با حق شهروندی مساوی و انتخابات، زندگی کنند.

به اعتقاد شپیرو، الحاق یکجانبه سرزمین‌های فلسطینی، این روند را تقویت می‌کند و تا چند سال آینده، بسیاری از کشورهای عربی و حتی اروپایی، تغییر عقیده می‌دهند و یک کشور را خواهند پذیرفت.

با این حال، او این خطر را برای شکل‌گیری یک کشور کاملا یهودی اجتناب‌ناپذیر می‌داند که با الحاق کرانه باختری و غزه، ترکیب کشور یهودی تغییر یابد و دیگر نتوانند به آن دست یابند.


ت ت
کدخبر: 35885 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها