خبرنگار:

حرف و حدیث‌ها در مورد سفرهای استانی رئیسی/تدبیر یا سوء تدبیر؟

سفرهای استانی مقام‌های سیاسی مانند رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی به نقاط مختلف این کشور از جمله مواردی است که همواره مورد انتقاد فعالین سیاسی قرار گرفته و حرف‌‍ و حدیث‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

حرف و حدیث‌ها در مورد سفرهای استانی رئیسی/تدبیر یا سوء تدبیر؟

به گزارش منیبان؛ در زمان‌های نزدیک به انتخابات‌ مختلف بسیاری معتقدند که در پس این سفرها شائبه‌های انتخاباتی وجود دارد و بسیاری دیگر از این منتقدان در رابطه با دولت مستقر اعتقاد دارند شخصی مانند رئیس جمهور که از حیث مسئولیت و اختیارات در بالاترین جایگاه‌ کشوری قرار دارد، باید در سطوح کلان به تصمیم‌گیری بپردازد و توان خود را فقط به رفع مشکلات جاری در یک استان معطوف نکند، چون به هرحال بسیاری از این مشکلات در استان‌های مختلف مشترک است.

در سویی دیگر اما کسانی هستند که سفرهای رئیس‌جمهور را موجب دلگرمی مردم می‌دانند و تیغ انتقاد خود را به سمت دولتمردانی می‌گیرند که از دفتر خود خارج نمی‌شوند و فقط به جلسات هیات دولت و یا جلسه سران قوا اکتفا می‌کنند.

با به پایان رسیدن دولت روحانی و آغاز به کار دولت سیزدهم و با توجه به این موضوع که بیشتر یک ماه از عمر دولت جدید حجت‌السلام و المسلمین رئیسی نگذشته است، شاهد دو سفر استانی از سوی رئیس‌جمهور بودیم. مقصد اول استان خوزستان و مقصد دوم استان سیستان و بلوچستان بود.

در این سفرها که برخی از اعضای هیات وزیران رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند، بسیاری از طرح‌های نیمه کاره مورد بازدید قرار گرفت و در دیدار با مردم نیز وعده‌هایی از سوی شخص رئیس‌جمهور به آن‌ها داده شد.

در این رابطه یک عضو مجمع مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است رئیس جمهور حاضر است فداکاری کند به صورتی که جان خودش را در شرایط سخت کشور به خطر بیاندازد و حتی جان خود را بدهد اما از حضور در بین مردم غفلت نکند.

"غلامرضا مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به خوزستان پیام خیلی خوبی دارد، در گفت‌وگو با برنا اظهار کرد: حضور در بین مردم این اثر را دارد که مردم احساس می کنند که گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات، مشکلات و پیشنهادات آنها وجود دارد.

او افزود: رفتن رئیس‌جمهور به خوزستان را می‌توان به معنای توجه ویژه به این استان دانست. سفر به خوزستان یعنی اولویت دادن به مشکلات و مرتفع ساختن آن‌ها در این منطقه. در واقع  یعنی رئیس جمهور کسی نیست که فقط در دفتر کارش بنشیند و از دور نظارت کند یا احیانا برای حل مشکلات دستوری بدهد. خود اینکه در صحنه حضور پیدا می کند و با مردم گفت‌وگو می کند، حکایت از مردمی بودن رئیس جمهور دارد."

"روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت مبنی بر اینکه سفر رئیس‌جمهور به خوزستان جلوه‌ای از مردمی بودن است و از منش‌های اشرافی‌گری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن، باید دوری بشود اظهار داشت: بازگشت دولت به آغوش مردم و مردمی بودن دولت سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که نظام بتواند با افزایش سرمایه اجتماعی، پشتیبانی مردم را همراه خود داشته باشد.

وی در واکنش به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان که گفته‌اند سفرهای استانی رئیسی نوعی پوپولیسم و شوآف است، گفت: سردمداران این جریان سیاسی در سال‌های اخیر از مردم فاصله زیادی گرفتند و همین مسئله هم باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد. مردمی بودن دولت سیزدهم نقطه عطفی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی خواهد بود و به حل مشکلات و دغدغه‌های مردم کمک خواهد کرد.

متفکر آزاد تاکید کرد: دولت سیزدهم قطعا به این هجمه ها توجهی نمی‌کند و در صورتی که دولت مردمی همیشه در میان مردم باشد، مشکلات آنان را از نزدیک لمس کند و با مردم ارتباط مستمر داشته باشد، قطعاً ثمرات آن را هم در حل مشکلات مردم و هم در تقویت پیوند ناگسستنی بین نظام و مردم شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: برخلاف ادعای مخالفان دولت مردمی، سفرهای استانی رئیس جمهور و حضور وی در میان مردم کارهای پوپولیستی و شوآف نیست و این دولت از ابتدا نشان داده است که به دنبال ارتباط قوی با مردم و دیدن مشکلات آنان از نزدیک است تا به سرعت مطالبات مردم را پیگیری کند."

"در سویی دیگر محمد هاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید یکبار سفر به یک استان خوب است و بهتر است هزینه‌های سفرهای استانی به پروژه‌های ناتمام اختصاص یابد.

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام به جماران گفت: ما در گذشته و از اوایل پیروزی انقلاب تاکنون، سفرهای استانی را داشتیم اما تعداد و کیفیتش متفاوت بود. در زمان جنگ امام فرمانده کل قوا بود اما یک بار هم به منطقه جنگی و جنگ زده سفر نکردند و بهترین تصمیمات را هم می‌گرفتند چون از دو بال دانایی و توانایی خودشان استفاده می کردند و بهترین تصمیمات را در زمان جنگ به اعتراف همه می‌گرفتند و نتیجه جنگ هم به نفع ایران تمام شد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه بیان کرد: رییس جمهور یا کسانی که به استان‌ها سفر می‌کنند، آگاهی و دانایی لازم را دارند و باید با استفاده از این دو بال بزرگ سفر خود را مورد سنجش قرار دهند تا بدانند آیا این سفر، اقدامی بهینه است یا خیر؟ بدین گونه که آیا امکان دارد با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشت؟ یا اینکه قرار است هزینه زیادی انجام شود اما بدون بازدهی!

او افزود: البته سفرهای استانی مسئولان به دلیل مسائل حفاظتی، ایمنی، اشخاص همراه، تهیه هواپیما و ماشین، تعطیلی ادارات و مدارس و بسیج کردن مردم بسیار پرهزینه است. اگر ما بحث بهینه کردن را در نظر داریم باید اطلاعات استان، خواسته‌های مردم و برنامه ها در اختیار رییس جمهور، وزیران و معاون ها قرار گیرد. به این شیوه است که می‌توان به بهترین نحو عمل بهینه سازی را انجام داد. این بهینه‌سازی حتی می‌تواند منجر به پرهیز از سفر و صرفه جویی در هزینه‌های اضافی شود به نحوی که مبلغ مورد نظر برای سفر استانی به پروژه‌های نا تمام و یا درحال احداث آن استان اختصاص یابد."

درحال حاضر مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت مسئله معشیت و سلامت مردم است که با توجه به وعده‌های دوران انتخابات، وظیفه سنگینی را بر عهده تیم‌های اقتصادی و سلامت دولت گذاشته است. دولتمردان جدید باید به این امر واقف باشند که شاید سفرهای استانی موجب دلگرمی و به وجود آمدن موجی از امید در میان افراد آن منطقه شود، اما مردم انتظار دارند وعده‌های داده شده عملی شود و نتایج مثبت در بلند مدت را به همراه داشته باشد تا بهبود اوضاع کشور را در نقاط مختلف ایران شاهد باشیم. در واقع باید این سفرها در راستای اعتمادسازی صورت گیرد و صرفا به دادن وعده در هر زمینه‌ای اکتفا نشود. اگر غیر از تحقق وعده‌ها هر اتفاق دیگری روی دهد به جز افزایش نا امیدی موجود در جامعه، کاهش محبوبیت دولتی که مردمی خوانده می‌شود را شاهد خواهیم بود و حتی امکان دارد افرادی که به این دولت رای داده‌اند نیز اعتمادشان سلب شود.


ت ت
کدخبر: 36499 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها