روابط جدید بین این دو کشور درحال برقراری است/ برنامه ترکیه چیست؟

پایگاه خبری روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن امروز (چهارشنبه) از احتمال تبادل سفیر میان مصر و ترکیه که در چند سال گذشت روابط پرتنشی را داشتند، خبر داده است.

روابط جدید بین این دو کشور درحال برقراری است/ برنامه ترکیه چیست؟

به گزارش منیبان؛ به نقل از این پایگاه خبری، همزمان با آغاز دور دوم نشست‌های سیاسی مشورتی میان ترکیه و مصر در آنکارا، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، احتمال تبادل سفیر با مصر را تأیید کرد.

چاووش اوغلو افزود: هم اکنون (دیروز و امروز) جلساتی در آنکارا میان مقامات ترکیه و مصر برگزار می‌شود و در مرحله بعدی، اگر تصمیم متقابل گرفته شود، می‌توان در تعیین سفیران گام برداشت.

اولین جلسه دور دوم مذاکرات بین هیئت‌های مصری و ترکیه دیروز (سه شنبه) به پایان رسید.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، «حمدی لوزا» معاون وزیر امور خارجه مصر برای برگزاری دور دوم مذاکرات میان مصر و ترکیه در روزهای ۷ و ۸ سپتامبر (۱۶ و ۱۷ شهریور) به این کشور سفر و با همتای ترک خود «سادات اونال» دیدار و گفت و گو کرده‌ است.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در روز اول (دیروز) در مورد مسائل دوجانبه بحث کردند و در جلسه دوم که امروز برگزار می‌شود، آنها در مورد مسائل منطقه تبادل نظر خواهند کرد.

ترکیه و مصر پس از سقوط دولت منتخب «محمد مرسی» رییس جمهوری مصر که با کودتا توسط «عبدالفتاح السیسی» صورت گرفت، روابط شان با تحولاتی همراه شد.

دولت آنکارا از حامیان گروه «اخوان المسلمین» در منطقه است و از اقدام ارتش مصر در کودتا علیه دولت مرسی ابراز نارضایتی کرده بود. این واکنش ترکیه موجب برخورد سیاسی قاهره شد و دو کشور سفرای خود را فراخواندند.

مصر اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی خوانده و اقدام به بازداشت گسترده رهبران آن در این کشور کرده است.


ت ت
کدخبر: 37340 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها