مشکل افغانستان فقط به این شکل حل خواهد شد

کارشناسان معتقدند دولت موقت افغانستان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش روی خود جز تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مردم این کشور برای دستیابی به مشروعیت بین المللی و مقابله با داعش و القاعده راهی دیگری ندارد.

مشکل افغانستان فقط به این شکل حل خواهد شد

به گزارش منیبان؛ دولت جدید افغانستان به رهبری طالبان که بتازگی در کابل آغاز به کار کرده است با چالش‌های جدی  در داخل و خارج از این کشور، بحران مالی و گرسنگی مردم مواجه هستند.

صدها هزار نفر در کابل، شهرهای بزرگ و روستاهای افغانستان این روزها غذا ندارند و مردم مجبور شده اند وسایل منزل خود را  به حراج بگذارند تا غذای و روز کودکان خود را تهیه کنند.

شماری زیادی از مردم در منطقه «شهرک عرفانی» در غرب کابل و دیگر نقاط شهر افرادی دیده می شوند که تمام وسایل منزل خود را برای امرار معاش و گذران چند روز زندگی به فروش می رسانند.

این در حالی است که هزاران نفر از کارمندان، کارکنان ،معلمان و استادان دانشگاه چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و دولت موقت نیز به دلیل خانه بودن خزانه و مسدود شدن پول های این کشور در بانکهای خارجی قادر به پرداخت حقوق این افراد نیست.

کشورهای جهان، منطقه و همسایه افغانستان بارها از این گروه خواسته اند که دولت فراگیر ملی با شرکت همه مردم،اقوام و احزاب  افغانستان تشکیل دهند و حقوق زنان را برسمیت بشناسند و با گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده رابطه خود را قطع و با آنها مقابله کند.

به گفته برخی از صاحبنظران ،تاکنون طالبان به توصیه های جهانی در باره تشکیل دولت فراگیر توجه ای نکرده و تنها رهبران و فرماندهان جنگی و پشتون را به پست های مهم دولت موقت برگزیده است.

از طرف دیگر سرپرست وزارت مهاجرین دولت موقت افغانستان از کشورها،  بویژه ایران و پاکستان خواسته است با بازگرداندن مهاجران به کشورشان این افراد در آبادانی کشورشان سهیم شوند.

اما معلوم نیست این خواسته طالبان باتوجه به کاهش کمک های بین المللی و از دست رفتن هزاران شغل چگونه امکانپذیر است.

«محمدحیدرکشتمند» یکی از کارمندان سابق دولت نیز گفت که به علت پرداخت نشدن چند ماه حقوق مجبور شده است که منزل اجاره ای خود در کابل را ترک کند و به روستای خود در غزنی برگردد.

این نمونه از هزاران خانواده و ماموران سابق دولتی بویژه زنان می باشد که این روزها در تلاش هستند با خانواده های خود  کابل را ترک کنند و به روستاها و یا ایران و پاکستان سرازیر شوند.

کارشناسان معتقدند دولت موقت برای بهبود وضعیت زندگی مردم ، جلوگیری از اعتراضات و جنگ خانمانسوز باید باتشکیل دولت فراگیر و جلب اعتماد زمینه بهبود شرایط را فراهم کند.

سازمان های بین المللی هشدار داده اند اگر وضعیت کنونی ادامه یابد بیش از ۹۷ درصد مردم زیر خط فقر قرار می گیرند.


ت ت
کدخبر: 37830 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها