توسط دولت سودان؛

شرط جدید برای روسیه گذاشته شد

خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام سودانی از تصمیم این کشور برای موافقت با احداث پایگاه دریایی روسیه در این کشور به شرط ارائه کمک مالی ۵ ساله به خارطوم خبر داد.

شرط جدید برای روسیه گذاشته شد

به گزارش منیبان، مقام نظامی سودانی که نامش فاش نشده است، روز یکشنبه به ریانووستی گفت که دولت سودان قصد دارد اصلاحیه‌ای در موافقت‌نامه احداث پایگاه دریایی روسیه در بندر سودان در ساحل دریای سرخ تنظیم و به امضا برساند.

این مقام افزود: خارطوم امیدوار است که از مسکو کمک مالی ۵ ساله در ازای احداث پایگاه دریایی توسط روسیه دریافت کند و این توافق می تواند برای ۲۵ سال دیگر تمدید شود. 

۲۲ آبان ماه سال ۹۹ (مصادف با ۱۲ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰) میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه پیش نویس توافقنامه ای را تایید کرد که بر اساس آن کشورش در سودان پایگاه تدارکات و پشتیبانی دریایی تاسیس می کند.

به گزارش ایرنا، متن پیش نویس توافقنامه روسیه و سودان برای ایجاد پایگاه تدارک‌ها و پشتیبانی دریایی در این کشور به عنوان پیشنهاد به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای امضای آن، روز پنجشنبه در پورتال اخبار رسمی روسیه منتشر شده است.

دهم اسفند ماه سال ۹۹ (مصادف با ۲۸ ماه فوریه سال ۲۰۲۰ ) نیز یک کشتی جنگی روسی برای اولین بار وارد بندر سودان شد، بندری که برای ایجاد پایگاه نیروی دریایی روسیه برنامه ریزی شده است.

سرویس مطبوعاتی ناوگان نیروی دریایی روسیه (دریای سیاه)  گزارش داد: ناوچه "آدمیرال گریگوروویچ" اولین کشتی جنگی روسیه وارد بندر سودان شد.

رسانه های روسیه گزارش دادند که خدمه ناوچه "دریاسالار گریگوروویچ" ناوگان دریای سیاه از بندر سودان بازدید کردند و در این بندر با توافق فدراسیون روسیه و جمهوری سودان، یک نقطه پشتیبانی تدارکاتی برای نیروی دریایی روسیه ایجاد می‌شود.

ناوگان دریای سیاه روسیه گزارش داد: در چارچوب این بازدید، برنامه ریزی شده که ذخایر مادی این ناوچه پس از شرکت در رزمایش دریایی چند ملیتی امان-۲۰۲۱ در دریای عرب، برای استراحت پرسنل مورد استفاده قرار گیرد.

اما اردیبهشت ماه سال جاری برخی رسانه‌ها از جمله پایگاه اینترنتی آویاپروم و رادیو اکومسکو گزارش دادند که سودان از تاسیس پایگاه نظامی روسیه در این کشور منصرف شد.

براساس این گزارش‌ها، با وجود اینکه روسیه کار احداث پایگاه دریایی در سودان را آغاز کرد دولت خارطوم اجرای توافقنامه احداث این پایگاه روسیه را متوقف کرد.

علت این اقدام سودان، توافق جدید خارطوم و آمریکا در عرصه همکاری‌های فنی-نظامی اعلام شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش سودان نیز در ماه ژوئن گفت که در توافق با روسیه درباره احداث پایگاه پشتیبانی دریایی تجدید نظر می کند.


ت ت
کدخبر: 38012 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها