تنش‌زدایی با ایجاد روابط مجدد بین ایران و عربستان؟/ تکلیف بحران‌های خاورمیانه چه خواهد شد؟

یک روزنامه پاکستانی بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان را گامی رو به جلو برای حل بحران‌های خاورمیانه تعبیر کرد و نوشت: رویکرد فعلی تهران و ریاض حکایت از عزم و خواست متقابل برای تنش‌زدایی دارد.

تنش‌زدایی با ایجاد روابط مجدد بین ایران و عربستان؟/ تکلیف بحران‌های خاورمیانه چه خواهد شد؟

به گزارش منیبان، روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» روز چهارشنبه در سرمقاله خود با عنوان "بهبود تنش‌ها" به تحولات اخیر در مناسبات ایران و عربستان و همچنین برگزاری چند دور مذاکرات برای عادی سازی روابط پرداخت.

در این سرمقاله آمده است: تداوم جنگ خانمانسوز در یمن که وارد ششمین سال خود شده است، منجر به تیره تر شدن روابط بین دولت‌های ایران و عربستان شد اما انتظار می رود با مذاکرات جدید، روابط دیپلماتیک دو کشور ازسرگرفته شود.

نیشن افزود: این یک گام رو به جلو برای هر دو کشور است که می تواند منجر به کاهش تنش ها در خاورمیانه شود و همچنین به یمن که در حال حاضر با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان مبارزه می کند، کمک کند.

این روزنامه پاکستانی نوشت: چند دور مذاکرات میان تهران و ریاض تا اوایل آوریل امسال انجام شد. سپس این روند برای یک مدت متوقف شد تا به دولت جدید در ایران فرصت استقرار و شروع به کار داده شود. مشاهده اینکه ابتکار عمل کنار گذاشته نشده و علی رغم سابقه پر فراز و نشیب در روابط، جمهوری اسلامی ایران و عربستان متعهد به پیشبرد روند بهبود روابط با یکدیگر هستند.

روزنامه انگلیسی زبان نیشن افزود: جامعه جهانی از جمله کشورهای ۱+۵ باید برای موفقیت مذاکرات صلح در خاورمیانه نقش آفرینی کنند زیرا در صورت دستیابی تهران و ریاض به توافق، سایر بحران‌ها نیز قابل حل خواهد بود به ویژه اینکه یمن می تواند پس از سال‌ها خونریزی صلح را تجربه کند.

به تعبیر این نشریه؛ به محض آغاز مذاکرات وین و اگر اوضاع در خلیج فارس نیز در مسیر هموار پیش برود، ممکن است دشمنی ها فروکش کند و نتیجه مطلوب تری برای حل منازعات و بهبود روابط خارجی بین یکدیگر حاصل شود. آنچه که مهم‌تر است این است که، هر یک از ذینفعان با عزم راسخ و تمایل به سمت میز مذاکره نزدیک شوند.

هفته گذشته پادشاه عربستان سعودی طی سخنرانی مجازی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مذاکرات کشورش با جمهوری اسلامی ایران منجر به اعتمادسازی شود.

«ایرج مسجدی» سفیر کشورمان در عراق نیز روز جمعه گذشته با بیان اینکه دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد برگزار خواهد شد، گفت این مذاکرات با شتاب پیش می‌رود.


ت ت
کدخبر: 41238 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها