«آمریکا» چین را نگران کرد!

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در ساخت زیردریایی هسته‌ای، سبب ایجاد خطر جدی تکثیر هسته ای در جهان می شود.

«آمریکا» چین را نگران کرد!

به گزارش منیبان؛ از تارنمای وزارت خارجه چین، خانم «هوا چون یینگ» شامگاه جمعه در بیانیه ای افزود: این اقدام سه کشور آمریکا، استرالیا و انگلیسی، ضمن مغایرت با روحیه پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، تاثیرات منفی زیادی هم در سامانه بین المللی منع گسترش هسته ای ایجاد کرده و تهدید واقعی برای صلح و ثبات منطقه خواهد بود.

او گفت: آمریکا چگونه می تواند مطابقت اورانیوم عرضه شده به استرالیا با استاندارد آژانس بین المللی انرژی هسته ای داشته باشد و استرالیا چگونه نظارت موثر آژانس را تضمین می کند؟ اگر استرالیا به عنوان کشور عاری از سلاح هسته ای بتواند به اورانیوم غنای بالا که می تواند برای تولید سلاح هسته ای به کار گرفته شود، دست پیدا کند، آمریکا، انگلیس و استرالیا برای مخالفت با دستیابی دیگر کشورها چون کره شمالی و ایران چه دلیلی دارند؟  

این مقام چینی اظهار داشت: چین ضمن حفظ ارتباط با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای و دیگر کشورهای عضو آژانس، برای دفاع از اعتبار سازوکار بین المللی منع گسترش سلاح هسته ای دفاع خواهد کرد.

پیش از این «جانگ جون»، نماینده دائمی چین در سازمان ملل گفته بود بعضی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید همزمان با اعلام پشتیبانی از نظام بین المللی عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، به کشورهای غیرمجهز به سلاح هسته‌ای برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کنند، چرا که این کار نه تنها باعث تشدید رقابت تسلیحاتی خواهد شد بلکه نظام بین‌المللی عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای را تضعیف و امنیت و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای را تخریب می‌کند و درعین حال با روحیه پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیز مغایر است.

او گفت: چین امیدوار است که این کشورها صدای جامعه بین‌المللی را بشنوند و ضمن عمل کردن به تعهدات بین المللی خود در راستای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، برای حفظ صلح و ثبات منطقه بیشتر تلاش کنند.


ت ت
کدخبر: 41586 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها