گفت‌وگوی تلفنی مهم پس از 10 سال انجام شد

« بشار اسد » رئیس جمهوری سوریه و « عبدالله دوم » شاه اردن پس از ۱۰ سال به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

گفت‌وگوی تلفنی مهم پس از 10 سال انجام شد

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، در این تماس تلفنی، رئیس جمهوری سوریه و شاه اردن، روابط دوجانبه و  توسعه همکاری‌های مشترک که در آن منافع دو کشور و دو ملت دوست در نظر گرفته شود را بررسی کردند. 

تماس تلفنی «بشار اسد» با «عبدالله دوم» اولین تماس میان دو طرف از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود. 

شبکه المملکه اردن نیز گزارش داد که در این تماس تلفنی، عبدالله دوم بر حمایت اردن از حفظ حاکمیت ملی، ثبات و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

اردن در راستای تقویت روابط با دمشق، هفته گذشته گذرگاه مرز زمینی خود ( جابر - نصیب ) با سوریه را بازگشایی کرد.

سه شنبه هفته گذشته نیز  هیاتی متشکل از چند وزیر سوریه با سفر به امان پایتخت اردن با «بشر الخصاونه»  نخست وزیر اردن دیدار و درباره تقویت روابط همکاری و هماهنگی بین اردن و سوریه در زمینه‌های مختلف تبادل نظر کرد.  

ناظران سیاسی منطقه پیشتر به این موضوع اشاره کرده بودند که دیدگاه «عبدالله دوم» شاه اردن در خصوص بحران سوریه تغییر کرده است و به این نکته اشاره کردند که شاه اردن به همکاری با [ کشورهای ] دوست و جامعه بین المللی برای بازگرداندن سوریه به آغوش اتحادیه عرب تاکید کرده است. 

به گفته آن‌ها بر اساس برخی اطلاعات فاش شده از دیدار عبدالله دوم با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، در این دیدار شاه اردن خواستار صرف نظر از بعضی از جنبه‌های قانون قیصر (سزار یا تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه)  شده بود. 

پیشتر نیز،  منابع خبری اواخر شهریور امسال از دیدار و گفت و گوی وزیر دفاع سوریه با رئیس ستاد مشترک ارتش اردن درباره همکاری‌های مشترک نظامی و امنیتی خبر داده بودند.  

این دیدار که بنا به دعوت «یوسف الحنیطی» رئیس ستاد مشترک ارتش اردن از «علی عبدالله ایوب» وزیر دفاع سوریه در امان پایتخت اردن برگزار شد، توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل سیاسی و نظامی منطقه را به خود جلب کرد.  

وزیران انرژی و نفت کشورهای اردن، مصر، سوریه و لبنان ۱۷ شهریور در نشستی چهار جانبه که در امان پایتخت اردن برگزار شد با انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه (خط عربی) به لبنان موافقت کردند.  

لبنان به دلیل سقوط قیمت لیره و کمبود ارز مورد نیاز برای واردات و کمبود سوخت مورد نیاز جهت تولید برق از کمبود شدید انرژی رنج می‌برد.  

پس از ارسال سوخت ایران به لبنان، آمریکا در ماه «آگوست» گذشته از اعمال سیاست هایش علیه سوریه و لبنان مبنی بر منع همکاری‌های اقتصادی کشورهای همسایه با دمشق و بیروت عقب نشینی کرد و در همان ماه   «دوروثی شیا»  سفیر آمریکا در لبنان،   «میشل عون» رئیس جمهور این کشور را از تصمیم دولت آمریکا برای ادامه کمک به لبنان جهت دریافت برق از اردن  و گاز از مصر از طریق سوریه، مطلع کرد.  


ت ت
کدخبر: 41982 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها