تاثیرات امنیتی خروج نیروهای خارجی از افغانستان بر منطقه

پایگاه خبری « اورآسیا ریویو » در تحلیلی با اشاره به تاثیرات خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان نوشت خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب تشدید مسائل امنیتی درمنطقه شده است .

تاثیرات امنیتی خروج نیروهای خارجی از افغانستان بر منطقه

به گزارش منیبان، این پایگاه خبری درادامه این مطلب اضافه کرد این در حالی است  که متحدان نامطمئن طالبان به عنوان کشورهای کلیدی بسیار محتاطانه  در برابر دولت موقت طالبان واکنش نشان می دهند .

کارشناسان  درباره مسائل جدید ژئوپولتیک افغانستان پیش بینی کردند  احتمالا پاکستان تنها کشور منطقه خواهد بود که دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد در حالی که چین و روسیه همچنان رویکرد انتظار و بررسی را دنبال خواهند کرد. در همین حال نگرانی های امنیتی در افغانستان تشدید می شود و گروه های جهادی افغانستان و دیگر کشورهای منطقه را هدف قرار خواهند داد. 

در ادامه این گزارش آمده است اگر ۱۱ سپتامبر به رهبری یک مرد و سازمانش در افغانستان دنیا را تغییر داد، بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان منجر به انشعاب های گروه های تروریستی بسیاری خواهد شد. 

با وجود اینکه طالبان اعلام کرده بود برای مذاکرات آماده است اما دولت موقت با پیدایش رویکرد افراطی با چالش هایی درون خود مواجه شده است. داستان به کلی دچار تغییر شده و کشورهایی مانند روسیه و کشورهای آسیای میانه که درباره طالبان کمی خوشبین بودند ناگهان امید خود را از دست دادند. از میان تمامی کشورهای منطقه هند کمترین امید به تغییر در دولت موقت طالبان را دارد. 

از سوی دیگر در دهه ۱۹۹۰ که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفت تنها  پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی آنها را به رسمیت شناختند . اکنون از میان این ۳ کشور ،پاکستان همچنان در کنار دولت موقت طالبان ایستاده است.

مقامات پاکستانی معتقدند آنها نمی توانند از تعامل با کشور همسایه(افغانستان) دست بکشند. برای پاکستان، هند همواره یک تهدید بالقوه است به همین دلیل پاکستان برای ایجاد روابط میان هند و طالبان مانع تراشی می کند. 

اصطکاک میان چین و افغانستان به مسئله سازمان مسلمانان جدایی طلب چین بازمی گردد که در استان « سین کیانگ » استقرار دارند. با این حال  در حال حاضر موضع گیری چین در برابر طالبان همچنان مبهم باقی مانده است و چین نمی خواهد برای به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان پیش قدم باشد. چین ترجیح می دهد ابتدا روسیه دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد و سپس روسیه را در این عمل، همراهی کند . اما تاکنون روسیه از این اقدام سرباز زده است. 

علاوه بر این برخی کشورهای آسیای جنوبی نیز درباره شکل گیری گروه های تروریستی بین المللی ابراز نگرانی کردند. 


ت ت
کدخبر: 44124 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: مماشات بایدن و سران اروپا در قبال جنایات نتانیاهو در غزه و لبنان و ادامه این روند…