دلیل جالب نقطههای مشکی شیشه پنجره خودرو
هدف جای گذاری نقاط سیاه درشیشه پنجره اتومبیل کنترل دماست ،نقاط مشکی زودتر از دیگربخش های پنجره گرما میبینند وگرما را به طور مساوی توزیع میکنندکه این موضوع خودرو را از مچاله شدن در گرما حفظ میکند.
به گزارش منیبان؛ در بعضی موارد، هنگام رانندگی یا بررسی وسیله نقلیه خود، شما احتمالا متوجه یک الگوی نسبتا عجیب و کمیاب مابین لبه شیشه جلو که متشکل از نقطه های سیاه بوده است، شده اید و به خودتان گفتید، متعجبم که آنها برای چه هستند و در باره کاراییشان چیزی نمی دانید پاسخ به این سوال نسبتا ساده است که در ادامه این بخش خواهید خواند.
نقاط سیاه رنگ در شیشه جلو اتومبیل و پنجره ها ،و حاشیه ی مشکی رنگی که اطراف آن را گرفته است ،به دلیلی بجز زیبایی ظاهری در آنجا موجود هستند و مربوط می شود به چگونگی ساخت پنجره های اتومبیل ؛ از دهه های 1950 و 1960 به بعد ، تولیدکنندگان خودرو به منظور نگه داشتن پنجره های اتومبیل در جای خود ، شروع به استفاده از چسب به جای لبه ای فلزی کردند.
این چسب ها خوب بودند ،اما چندان زیبایی خشنود کننده ای نداشتند. لبه های سیاهی که در اطراف پنجره خودرو مشاهده میکنید، فریتس خوانده می شد. فریتس ( و نقطه هایی که آن را مرز آن هستند) از رنگ سرامیکی ساخته شده اند. فریتس ها برای پنهان کردن چهره ناخوشایند هستند همچنین ، از آنجایی که این حاشیه ها در داخل پنجره پخته شده اند ، بله پخته شده اند ، از بین رفتنی نیستند ، آن ها چسب را در همان جا نگه میدارند، که در آن صورت موجب ایستادن پنجره ها را در جای خود میشوند.
شیشه جلوهای مدرن، یکی از شگفتی های مهندسی اند و به جرات می گوییم که یکی از اجزایی هستند که کمترین اهمیت را برایشان قائل می شویم.بخشی از آن مهندسی، چگونگی چسبیدن شیشه جلو به قاب را در بر می گیرد و شما همچنین ممکن است متوجه نوار سیاه در امتداد حاشیه شیشه جلو شده باشید که فریت نامیده می شود.
فریتس، یک نوار سیاه لعابدار است که به لبه های شیشه ی جلوی خودرو، همراه با لبه ی نقاط سیاه که شما را به تعجب باز می دارد، چسبانده شده است.هنگامی که تولید کننده ای یک شیشه جلوی اتومبیل جدید را نصب می کند ، یا یک متخصص ، مثل DeDona Auto Glass ، شیشه جلوی خودروی شما را جایگزین می کند ، شیشه به وسیله ی نقلیه با فریت به عنوان نقطه ی اتصال بین شیشه و قاب پیوند می خورد.
اگر چه در این قسمت یک هدف دو گانه وجود دارد، در همین حین که قسمت رو به داخل فریتس چسبندگی برای اتصال به شیشه را ممکن می سازد، قسمت رو به بیرون فریت بعنوان یک سپر محافط در برابر تشعشعات UV برای محافظت از چسبندگی به طور پیوسته عمل می کند، که در غیر اینصورت با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، تضعیف می شود.همچنین فریت به زیبایی، چسب هایی که برای نصب شیشه جلوی خودرو استفاده شده اند را پنهان کرده و ظاهر براق بیشتری را برای آن ارائه می دهد. اثر انحلال / انقباض نقاط سیاه ، زیبایی ظاهری و جذابیت بیشتری را از نقاط سیاه حاشیه ای فریت به نقاط شفاف شیشه و همچنین مقدار کمی از اتلاف گرما را فراهم می کند.
بعضی از تولید کنندگان از این مزایای موجود به وسیله گسترش الگوی نقطه ای، کاهش تابش لایه های آفتاب برای ایجاد نوعی لایه ی محافظ سوم استفاده می کنند، که کمک می کند تابش آزار دهنده ی خورشید که آفتاب گیر رانندگان و مسافران نمی تواند جلویش را بگیرد ، کاهش دهد.برخی از خودرو سازان حتی یک گام فراتر از آن برداشته اند و از لوگوهای کوچک یا دیگر طراحی های منحصر به فرد به جای نقاط دایره ای کلاسیک استفاده می کنند.