گزارش طلوع نیوز از نشست منطقه‌ای تهران درباره افغانستان

پایگاه خبری شبکه طلوع نیوز افغانستان گزارش داد: تهران روز چهارشنبه میزبان نشست وزیران کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود.

گزارش طلوع نیوز از نشست منطقه‌ای تهران درباره افغانستان

به گزارش منیبان،‌ طلوع نیوز افزود: این نشست بنا به گزارشها بر موضوعاتی مانند صلح و ثبات در افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور متمرکز خواهد بود.

دولت موقت طالبان تاکنون به این نشست دعوت نشده است اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نشست به نفع افغانستان باشد.

وی اظهارداشت ما آگاه هستیم که این نشست برگزار خواهد شد. این نشست مرتبط با همسایگان است و ما دعوت نشده ایم.

وزیران امور خارجه و نمایندگان سیاسی از کشورهای پاکستان ، چین ، تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و روسیه برای بحث و بررسی درباره تشکیل یک دولت فراگیر و سایر مسائل افغانستان ، گرد هم می‌آیند.

حفیظ الرحمن نقی از اعضای حزب اسلامی افغانستان در این خصوص گفت: نشست‌هایی که در گذشته برگزار شده و همچنین نشستی که در ایران برگزار خواهد شد تاثیری مثبت یا منفی بر اوضاع افغانستان دارند اما در هر صورت این امیدواری وجود دارد که نشست ایران به بحث و بررسی شماری از موضوعات بپردازد.

از زمان فروپاشی دولت سابق در افغانستان این دومین نشست منطقه‌ای است که درباره افغانستان برگزار می شود .

"بادالحق عماد" تحلیلگر سیاسی گفت: در شرایطی که کمکهای منطقه‌ای و بین‌المللی به افغانستان در حال افول است هرگونه نشستی به نفع کشور است.

در همین حال امیر خان متقی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان با بهادر امینیان سفیر ایران در کابل دیدار کرد. دو طرف درباره مسائل مختلفی از جمله روابط سیاسی و اقتصادی و نیز مشکلات مهاجران در ایران گفتگو کردند.

سفارت ایران در کابل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان و نیز صلح و ثبات و چالشهای اقتصادی و جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه امنی برای تروریستها در این نشست  بحث خواهد شد.


ت ت
کدخبر: 45487 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها