حامیان ترامپ در حال ایجاد چالشی جدید!+جزییات

انتخابات کنگره آمریکا برای سال ۲۰۲۲ در حالی مرحله مقدماتی و رقابت درون حزبی خود را آغاز کرده است که پیش‌بینی می‌شود، وفاداران ترامپ به چالشی برای هم حزبی‌های خود تبدیل شوند و کار را برای سنتی‌ها و معتدلان این حزب سخت کنند.

حامیان ترامپ در حال ایجاد چالشی جدید!+جزییات

به گزارش منیبان، در مجموع ۴۶۹ کرسی در کنگره ایالات متحده (۳۴ کرسی سنا و همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان) برای انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۲ به رای گذاشته می‌شود.

تا پیش از انتخابات ۲۰۲۰، تعداد دموکرات‌ها در مجلس سنا ۴۵ ، جمهوری‌خواهان ۵۳ و مستقلان که معمولا در سبد رای دموکرات‌ها محاسبه می‌شوند هم ۲کرسی بود اما پس از آن، دموکرات‌ها سه کرسی به کفه خود افزودند و با احتساب دو کرسی مستقلان، خود را به ۵۰ کرسی رساندند و جمهوری‌خواهان هم با از دست دادن این سه کرسی به ویژه در ۲ ایالت تقریبا همیشه قرمز جورجیا و آریزونا، در حالتی تعادل با دموکرات‌ها قرار گرفتند.

همین مساله باعث شد تا در رای‌گیری‌هایی که آرای اکثریت وجود ندارد، نظر کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا که ریاست سنا را هم بر عهده دارد، تعیین کننده باشد.

از آن سو، دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان ۲۳۲ کرسی را در اختیار داشتند با از دست دادن ۱۰ کرسی، در انتخابات ۲۰۲۰ با ۲۲۲ نفر اکثریت خود را حفظ کردند در حالیکه جمهوری‌خواهان ۱۹۷ نفری، تعداد کرسی‌های خود را پس از این انتخابات به ۲۱۳ کرسی افزایش دادند.

در انتخابات ۲۰۲۲ قرار است ۱۴ کرسی دمو کرات‌ها و ۳۰ کرسی جمهوری‌خواهان در رقابت میان‌دوره‌ای سنا به رای گذاشته شود که تصویر زیر گویای وضعیت ایالت‌ها است.

اما ترکیب و کرسی‌هایی که قرار است در این انتخابات به رای گذاشته شود هم اهمیت دارد چرا که می‌تواند اکثریت این دو حزب اصلی آمریکا را در کنگره تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر آن، برخی اعضای فعلی کنگره هم قصد ندارند بار دیگر وارد رقابت شوند به گونه‌ای که تا اکتبر ۲۰۲۱، ۲۹ عضو کنگره شامل پنج عضو سنا و ۲۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده‌اند که برای انتخاب مجدد شرکت نخواهند کرد.

۱۷ عضو اعم از پنج سناتور و ۱۲ نماینده، بازنشستگی خود را اعلام کرده‌اند. هر پنج عضو بازنشسته سنا جمهوری‌خواه و از ایالت‌های کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، اوهایو، آلاباما و میسوری هستند و از اعضای بازنشسته مجلس نمایندگان، هشت نفر دموکرات و چهار نفر دیگر جمهوری‌خواهند.

۱۲ عضو مجلس نمایندگان آمریکا برای تصدی پست‌های دیگر نامزد می شوند. چهار جمهوری‌خواه و سه دموکرات به‌دنبال کرسی‌های مجلس سنای آمریکا، یک جمهوری‌خواه و یک دموکرات برای تصدی فرمانداری، یک جمهوری‌خواه برای تصدی پست وزارت خارجه ایالتی، یک دموکرات برای شهرداری و یک دموکرات هم برای تصدی دادستانی ایالتی نامزد می‌شوند.

 

هیچ یک از اعضای سنای ایالات متحده برای مناصب دیگر نامزد نمی‌شوند.

اما از نکات مهم و قابل توجه در این انتخابات، وضعیت برخی مخالفان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه است که او آرزو دارد نتوانند بار دیگر به کنگره راه یابند.

از این رو، جدا از اینکه دموکرات‌ها تا چه حد بتوانند بر جمهوری‌خواهان غلبه کنند و تعداد بیشتری از کرسی‌های کنگره را از آن خود سازند، وضعیت رقابت درونی جمهوری‌خواهان از حیث نزدیکی یا افتراق با ترامپ هم دارای اهمیت شده است.

جیم لوب کارشناس سیاست خارجی ایالات متحده است که درارای ۳۰ سال مسئولیت دفتر خبرگزاری اینتر پرس سرویس در واشینگتن است و تارنمای لوب لاگ را مدیریت می‌کرد، در گفت وگو با ایرنا از اینکه ترامپ تا چه حد می‌تواند در انتخابات نقش ایفا کند، گفت: او نقش مهمی در این انتخابات بازی خواهد کرد همانگونه که نقش مهمی در حزب جمهوری‌خواه دارد.

لوب افزود: اگر نامزدهای مورد حمایت او به جمهوری‌خواهان معتدل یا سنتی ببازند، نفوذ ترامپ کاسته خواهد شد و برعکس، اگر نامزدهایی که خود را وفادار به ترامپ معرفی می‌کنند بتوانند نامزدهای معتدل این حزب را در مرحله انتخابات مقدماتی مغلوب سازند،آنگاه نفوذ او بر حزب جمهوری‌خواه افزایش خواهد یافت و می‌تواند نامزدی این حزب را برای سال ۲۰۲۴ به دست آورد.

وی خاطر نشان کرد: دقیقا این به غلبه یا باخت افرادی همچون لیز چنی از وایومینگ و دیگر نمایندگانی که با استیضاح ترامپ پس از ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ موافق بودند، ارتباط دارد.


ت ت
کدخبر: 46923 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها