پای امارت هم به موضوع برجام باز شد!

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی روز پنجشنبه پیرامون دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است با محور لغو تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران پیگیری شود گفت‌وگو کردند.

پای امارت هم به موضوع برجام باز شد!

به گزارش منیبان، «انریکه مورا» که به نمایندگی از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد پنجشنبه شب در توئیتی نوشت که در دیدار با «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی پیرامون مسائل منطقه‌ای و برجام در آستانه دور بعدی مذاکرات وین گفت‌وگو کرده است.

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود. تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات را برعهده دارد امروز (پنجشنبه) در توئیتی تصریح کرد که موفقیت مذاکرات پیش رو در گرو اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای لغو تحریم‌هاست.  

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم امروز در اظهاراتی هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات وین را لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران دانست و گفت که تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده اند که آمریکا مقصر اصلی و مسوول وضعیت فعلی است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه  خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.


ت ت
کدخبر: 49494 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها