طالبان این وعده جدید را داد

«ملا محمدحسن آخوند» رئیس کابینه و سرپرست وزرا طالبان با اعلام اینکه دولتش در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد، از موسسه های خیریه بین المللی خواستار ادامه کمک به افغانستان شد.

طالبان این وعده جدید را داد

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری «فرانس ۲۴»، « ملامحمدحسن آخوند» رهبر طالبان در سخنرانی تلویزیونی دولتی که برای نخستین بار از زمان قدرت گیری طالبان در ماه اوت انجام شد، همچنین از ملاقات هفته آینده مقامات آمریکایی با طالبان در دوحه خبر داد. 

وی در ادامه سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای تلویزیونی‌اش افزود:« ما به تمامی کشورها اطمینان می دهیم در امور داخلی آنها مداخله نخواهیم کرد و به دنبال دستیابی روابط اقتصادی خوب با آنها هستیم. ما در مسائل و مشکلات کشورمان غرق شدیم و به دنبال بازگرداندن قدرت به مردم افغانستان و نجات آنها از شوربختی هستیم. » 

طالبان در ۱۵ اوت پس از خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال قدرت را در این کشور به دست گرفت. 

در ادامه گفت و گوی تلویزیونی، «ملامحمدحسن آخوند» از مشکلات و چالش هایی که دولتش با آن مواجه است سخن گفت و با اشاره به تلاش برای احیای اقتصاد فرسوده کشورش، خاطرنشان کرد افغانستان برای بهبود اوضاع اقتصادی به کمک های بین المللی نیاز دارد. 

از زمان سقوط بخش بانکداری این کشور که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان روی داد، تورم و بیکاری در این کشور  افزایش یافته و در این میان واشنگتن ۱۰ میلیارد دلار منابع مالی افغانستان را مسدود کرده است. 

آژانس کمک رسانی سازمان ملل متحد پیش از این هشدار داده بود در آستانه فصل زمستان و با شرایط موجود در افغانستان، بیش از نیمی از جمعیت این کشور یعنی حدود ۳۸ میلیون  نفر باید در انتظار گرسنگی باشند. 

با تشدید شرایط بحرانی در این کشور مردم با فروش بسیاری از وسایل خانگی خود در پی فراهم آوردن مواد غذایی برای خود شدند. 

« ملامحمدحسن آخوند» با اشاره به اینکه مشکلات امروز کشور نتیجه اقدامات دولت پیشین افغانستان است، برای برون رفت از شرایط فعلی از سازمان های خیریه بین المللی درخواست کمک کرد.

قرار است گفت و گوهای مقامات آمریکا و طالبان با محوریت مقابله با تهدیدهای تروریستی گروه های جهادی و القاعده و همچنین کمک های بشردوستانه انجام شود. همچنین قرار است درباره روند خروج شهروندان آمریکایی و افغان هایی که در ۲۰ سال گذشته با دولت آمریکا همکاری کرده اند از افغانستان، مذاکراتی انجام شود. 

واشنگتن پیش از این تاکید کرده بود هرگونه پشتیبانی مالی و دیپلماتیک از دولت طالبان منوط به شرایط خاصی از جمله شکل گیری دولتی فراگیر، احترام به حقوق اقلیت ها و زنان در کنار حق تحصیل دختران می باشد.

« ملامحمدحسن آخوند » در پایان گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد تحصیل دختران در افغانستان از سر گرفته می شود و امیدواری هایی برای تسهیل آموزش در آینده نیز وجود خواهد داشت. 


ت ت
کدخبر: 51046 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها