رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سالیانه ۱۵ هزار میلیارد برای ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد/ نحوه تخصیص ارز تغییر می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مجلس و دولت بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و فقط نحوه تخصیص آن تغییر خواهد کرد.

سالیانه ۱۵ هزار میلیارد برای ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد/ نحوه تخصیص ارز تغییر می‌کند

به گزارش منیبان، محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت تغییر شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: دولت این موضوع را در قالب یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه داد و مجلس به دو فوریت رسیدگی به این طرح رای داد و عملا ندادن رای دو فوریت مجلس بیانگر این است که رسیدگی به این لایحه نیازمند زمان بیشتری است تا به جمع بندی بریم.

وی افزود: چون اصل موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بازه زمانی یک ساله است و به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم مجلس موافقت خودش را با تغییر شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی آن اعلام نکرد، زیرا عملا امکان اجرایی شدن لایحه دولت برای تغییر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.  

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: تا پایان سال وضعیت استمرار تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی همانند سنوات قبل ادامه خواهد یافت و احتمالا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعیین تکلیف آن برای سال ۱۴۰۱ در دستور قرار خواهد گرفت و بعد از ارائه لایحه مشخص خواهد شد که چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.  

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد : عملا لایحه دولت برای تغییر شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سال بعد موکو ل شده و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

 وی گفت: از روز اول برای به وجود آمدن ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی مخالف بودیم و در مجلس دهم بار‌ها تکرار شد، اما به نظر می‌رسد مافیای واردات در کشور در این حوزه و در این سال‌های پیگیری‌های زیادی انجام داده اند و شرایط را به گونه‌ای اضطراب آور نشان داده که مسئولین دولت قبل و همچنین مسئولین فعلی تصمیمی برای ارز ترجیحی نگیرند.  

وی تصریح کرد : اعتقاد داریم که ادامه تخصیص ارز ترجیحی به جز رانت عدم دسترسی مردم به آن چیزی در پی ندارد بنابراین ادامه این مسیر از بین بردن منابع ملی کشور است.

ریس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه به طور متوسط سالیانه ۱۵ هزار میلیارد برای این ارز تخصیص یافته است، ولی قیمت کالا‌ها هیچ تناسبی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته است، گفت: در هر صورت به دلیل نگرانی دولت و جامعه و مجلس امکان این تصمیم تاکنون فراهم نشده و امیدواریم برای سال بعد محقق شود. البته موضوعی که در جامعه مطرح شد این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است حذف شود در حالی که این واقعیت ندارد بلکه موضوع این بود که به جای دادن این ارز به واردات آن را به مصرف بدهیم و به جای اینکه این پول در شبکه‌ی مافیای صادرات تزریق شود به مردم و اقشار کم درآمد تزریق شود.  

پورابراهیمی گفت: فقط شیوه تخصیص ارز تغییر خواهد کرد.


ت ت
کدخبر: 52137 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها