حزب الله خاری در چشم آمریکا و رژیم صهیونیستی

آمریکا و همپیمانانش سال هاست که دست از سر مردم لبنان بر نمی دارند و هر روز توطئه ای جدید علیه این کشور طراحی و اجرا می کنند، توطئه هایی که در چند سال اخیر «دوروتی شیا» سفیر واشنگتن در بیروت مجری آن بوده است.

حزب الله خاری در چشم آمریکا و رژیم صهیونیستی

به گزارش منیبان از ایرنا، شرایط وخیم اقتصادی لبنان که با توطئه آمریکایی – صهیونیستی – سعودی و عوامل داخلی آنها از بیش از دو سال پیش به مردم این کشور تحمیل شده و هر روز نیز گسترده تر می شود، اوضاع بغرنجی به خود گرفته و قیمت برابری پول ملی لبنان در مقابل دلار آمریکا را تا 28 هزار لیر کاهش داده، نرخی که از سال 2000 یعنی زمان اولین شکست ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان، سابقه نداشته است.

شکست ارتش رژیم صهیونیستی در دو جنگ 2000 و 2006 از حزب الله لبنان، خاطرات تلخی برای صهیونیست ها رقم زده و به کابوسی برای آنها تبدیل شده و همین مساله باعث شده تا مقامات آمریکایی برای ترمیم این شکست ها و روحیه دادن به متحد راهبردی خود در منطقه غرب آسیا یعنی رژیم اشغالگر قدس به انواع توطئه های در لبنان روی بیاورند، توطئه هایی که وحدت ملی این کشور یا همان مقاومت ضدصهیونیستی را هدف گرفته است.

مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی به خوبی به قدرت و محبوبیت حزب الله در لبنان و منطقه واقف هستند و در این زمینه دو تجربه شکست ارتش اسراییل در سال های 2000 و 2006 را به خوبی به یاد دارند، از این رو تلاشی برای زورآزمایی نظامی با حزب الله نمی کنند و بهترین راه برای مقابله با این جنبش انقلابی و مردمی را تفرقه در بین لبنانی ها با هدف قرار دادن حزب الله و انداختن مشکلات این کشور به گردن این جنبش پیگیری می کنند.

در ادامه همین مسیر سفیر آمریکا در بیروت در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان که حزب الله 13 کرسی از 128 کرسی آن را در اختیار دارد و این جنبش با متحدان خود اکثریت این مجلس را شامل می شوند، هدف توطئه جدید دوروتی شیا قرار گرفته است و سفیر آمریکا در بیروت به دنبال رایزنی با مقامات دولتی و حزبی لبنان می باشد که آخرین آن، دیدار (سه شنبه) وی با سرلشکر «عماد عثمان» مدیرکل نیروی امنیتی داخلی لبنان بوده است.

منابع لبنانی بدون اشاره به جزییات این دیدار تنها اعلام کردند که دو طرف در این نشست درباره اوضاع کلی لبنان، بویژه در خصوص مسائل امنیت داخلی گفت وگو تبادل نظر کردند.

تحرک جدید آمریکا ساعتی پس از آن روی داد که «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله شب گذشته (سه شنبه) اعلام کرد که هدف حملات برنامه‌ریزی شده علیه حزب‌الله خدشه دارکردن اعتبار و چهره مقاومت است که آمریکا و ایادیش پشت پرده این حملات هستند و برخی از گروه‌های جامعه مدنی (لبنان) که سفارت آمریکا آن را مدیریت می‌کند، نیز در پشت پرده حمله به حزب الله قرار دارند.

سفیر آمریکا پیشتر نیز حزب الله را مسؤول بحران اقتصادی و مالی ۲۸ ساله لبنان دانسته بود، اظهاراتی که موجی از خشم و نفرت شمار زیادی از لبنانی ها را به دنبال داشت.

شیا پس از آن نیز در اظهارنظری علیه حزب الله لبنان ادعا کرده بود که «واشنگتن از دولت لبنان بدون حزب الله حمایت می کند».

«جرالدین گریفیث» سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا نیز در تاریخ 22 آذر در بیانیه‌ای منافقانه که در شبکه لبنانی «الجدید» منتشر شد، گفته بود که «آمریکا با حزب‌الله مشکل دارد و با شیعیان این کشور هیچ مشکلی ندارد و به ارتباط خود با آن‌ها ادامه خواهد داد!».

این مقام آمریکایی بدون اشاره به اقدامات جنایت بار چهل ساله آمریکا در لبنان و حمایت از منافع رژیم صهیونیستی در منطقه که خسارت های فراوانی در لبنان باقی گذاشته، مدعی شد که «واشنگتن دنبال روابط خوب! با جامعه لبنان است و بین شیعیان و حزب الله که به ضرر مردم لبنان کار می‌کند، تفاوت قائل می‌شود».

چندی پیش سفیر آمریکا در لبنان که برخی از او با عنوان «شیطان چشم آبی» در این کشور یاد می کنند، به بهانه فعالیت فرهنگی و عمرانی در واقع با هدف مداخله در انتخابات پارلمانی لبنان به طرابلس در شمال این کشور که مرکز برخی گروه های تکفیری است، سفر و با برخی از سران این گروه ها دیدار و گفت وگو کرد.

در همان زمان، سفر شیا به طرابلس با واکنش احزاب و نیروهای ملی لبنان در این منطقه مواجه شد، گروه هایی که بر لزوم رها شدن لبنان از هیمنه غرب و همچنین بر ضرورت تمایل این کشور به سمت شرق جهت احیای اقتصاد خود تاکید کردند.

احزاب و نیروهای ملی لبنان در طرابلس در همان زمان طی نشستی با صدور یک بیانیه، خواستار رهایی لبنان از سیطره سفارتخانه‌های غربی به ویژه آمریکا و رژیم‌های مرتجع عربی که زندگی و معیشت ملت لبنان را به بازی گرفته‌اند، شدند.

این احزاب از رویکرد برخی طرف‌های لبنانی و تسلیم شدن آنها در برابر خواسته کشورهای خارجی و به حاشیه راندن پرونده‌های اساسی و بی توجهی به نیاز شهروندان لبنانی در سایه افزایش قیمت دلار ابراز تاسف کردند.

در مدت اخیر، آمریکا به غیر از اقدامات یاد شده، علیه حزب الله که دقیقا مردم لبنان را هدف گرفته، سه فرد لبنانی از جمله دو پیمانکار و یک قانون‌گذار نزدیک به جنبش حزب‌الله را تحریم کرده است.

نکته دیگر اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا دو پیمانکار و یک قانون‌گذار لبنانی را با اتهام نخ‌نمای فساد و تضعیف حاکمیت قانون در لبنان تحریم کرده است!

پیش از این نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا «جبران باسیل» وزیر خارجه سابق و مسیحی لبنان را که از همپیمانان حزب الله می باشد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

ایالات متحده آمریکا طی حدود دو سال گذشته برای مقابله با حزب‌الله لبنان و تضعیف این جنبش در برابر صهیونیست‌ها، این جنبش را «تروریستی» خوانده و تحریم‌هایی را علیه آن که در اصل مردم لبنان هدف بوده اند، وضع کرده است.

ساخت دومین جاسوخانه بزرگ آمریکا در بیروت

در کنار اقدامات مقامات آمریکایی و سفیر واشنگتن علیه ملت لبنان و حزب الله، ایالات متحده اقدام به ساخت دومین سفارتخانه بزرگ خود در جهان در بیروت با هزینه میلیاردی و در شرایط وخیم اقتصادی مردم لبنان کرده است.

 «دیوید گاردنر» مفسر روزنامه «فایننشال تایمز» چند روز پیش در این باره نوشت: درحالی که ساکنان بیروت در حال دور شدن از این شهر بحران زده هستند، ایالات متحده به دنبال ساختن دومین سفارت‌خانه‌ بزرگ جهان در لبنان است.

گاردنر افزود: لبنان امروز در یک بحران پیچیده مالی، اقتصادی و بانکی به سر می‌برد تا جایی‌که بانک جهانی آن را بدترین بحران اقتصادی از اواسط قرن نوزدهم توصیف کرده است.

«فقر، گرسنگی، کمبود سوخت و دارو، بیکاری، مهاجرت انبوه و کمبود برق در لبنان وجود دارد و این کشور اکنون و پس از انفجار مهیب بندر بیروت در اوت گذشته که منجر به ویرانی پنج محله این شهر و بندر آن شد، با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کند».

«مساحتی که قرار است این سفارت در آن ساخته شود به 180 هزار متر مربع می‌رسد و بر اساس سند وزارت خارجه آمریکا قرار است، ساخت آن تا سال 2023 با هزینه‌ یک میلیارد و 200 میلیون دلاری به پایان برسد».

بزرگترین سفارت آمریکا در غرب آسیا پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 در بغداد ساخته شد، اما سفارت جدید آمریکا در لبنان از نظر وسعت، امکانات و هزینه ساخت مافوق سفارت این کشور در بغداد است. سفارت آمریکا در عراق با هزینه 600 میلیون دلاری ساخته شد، اما هزینه برآورد شده برای ساخت سفارت آمریکا در لبنان بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار است.

فایننشال تایمز نوشته است، حتی اگر آمریکا ادعا کند که این اقدام در راستای بهبود اقتصاد لبنان صورت می‌گیرد، ساخت این پروژه عظیم در کشوری بحران زده عجیب به نظر می‌آید.

وضعیت فعلی لبنان و دخالت های مقامات آمریکا در این کشور نشان می‌دهد که واشنگتن در تلاش برای بیشتر کردن کنترل خود در لبنان در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است، از این رو آمریکا سعی دارد از طریق کنترل احزاب، نهادهای دولتی و نیروهای امنیتی لبنان، کنترل بیشتر این کشور را به دست بگیرد، ولی در این مسیر با سد محکمی همچون حزب الله که دارای وجه ملی و معنوی بالایی در لبنان می باشد، روبه رو است از این رو واشنگتن سعی دارد با ترفند دروغ پردازی و با کمک رسانه های خود در کنار حربه تحریم، حزب الله را از گود خارج کند، اقدامی که تاکنون در آن موفق نبوده است.

یکی دیگر از اهداف واشنگتن از ایجاد دومین سفارتخانه بزرگ در جهان در لبنان، تجمیع مراکز دیپلماتیک و امنیتی خود در یکجا برای کنترل و مصون ماندن از مسایل امنیتی و در عین حال پوشش اقدامات جاسوسی آمریکا در کشورهایی همچون سوریه و لبنان به طور همزمان می باشد. (چند سال است که سفارت واشنگتن در دمشق تعطیل می باشد)

 نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که اقدامات و سیاست‌های آمریکا در قبال مردم لبنان طی چند دهه گذشته، همواره در دفاع از منافع و امنیت رژیم اشغالگر قدس و علیه مردم لبنان می باشد و مردم این کشور نیز به خوبی متوجه این موضوع شده اند، اما مساله قابل توجه بازی برخی سیاست مداران و سران احزاب لبنان در زمین آمریکا می باشد که با چشم پوشی از منافع ملی، عملا همچون دوره اشغال خاک لبنان توسط ارتش رژیم صهیونیستی، سرباز آمریکا می باشند.   

 


ت ت
کدخبر: 54426 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها