چرا نباید پژو پارس بخریم؟+ دلایل
پژو پارس را میتوان یکی از موفقترین محصولات خودروسازی ایران طی دهههای اخیر دانست.
به گزارش منیبان، ژو پارس یکی از خودروهایی است که در بین قشر متوسط جامعه طرفداران زیادی دارد. طراحی خوب و هندلینگ مناسب این خودرو سبب شده است تا بین سایر خودروهای پژو فروش بیشتری را به خود اختصاص دهد. از طرفی نسخههای متنوعی از پژو پارس در بازار وجود دارد که هر کدام خصوصیات و ویژگیهای خاص خود را دارند.
پژو پارس را میتوان یکی از موفقترین محصولات خودروسازی ایران طی دهههای اخیر دانست. این خودرو که درواقع حاصل تلفیق قوای فنی پژو 405 و بدنه پژو 406 محسوب میشود، از سال 1379 تا به حال روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و در تیپهای مختلفی به تولید رسیده است.
پژو پارس حاصل فیسلیفت موفق ایران خودرو بر روی سدان محبوب و خانوادگی پژو ۴۰۵ است که از حدود دو دهه پیش تاکنون در بازار ایران حضور دارد. نخستین نمونههای پژو پارس از سال 1379 بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون تولید این خودرو ادامه داشته است. این خودرو در ابتدا پژو پرشیا نام داشت و بعدها به پژو پارس تغییر نام داد.
نام دیگری که ممکن است از این خودرو بشنوید، پژو پارس LX است. امکاناتی مانند تنظیمات برقی پشت صندلی، سیستم مالتی پلکس، فضای بیشتر و ... جزو قابلیتهای این خودروی ملی محسوب میشود.
سیستم ترمز این خودرو نیز از نوع کاسهای در ترمز عقب به سیستم دیسکی تغییر کرده است. غریبلک فرمان نیز در این مدل از نوع چرمی است. با این حال ایرادات زیادی هم به خودرو پژو پارس TU5 وارد است که سبب شده است تا این قابلیتهای جزئی به چشم نیاید.
این خودرو از طراحی قدیمی رنج میبرد، مصرف سوخت بالایی دارد و کیفیت ساخت آن نیز چندان رضایتبخش نیست. این موارد در کنار افزایش شدید قیمت خودرو طی دو سال اخیر موجب شدهاند تا میزان رضایت مصرفکنندگان از خرید پژو پارس کاهش یابد. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد خواهیم پرداخت.
مده نسخههای عرضه شده از پژو پارس در بازار ایران، از نوع «پژو پارس سال» هستند که پیشرانه مشترکی با پژو 405 دارند. موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری L3 درون سینه این خودرو قرار دارد که میتواند حداکثر 100 اسببخار قدرت و 153 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه با وزن پژو پارس هماهنگی دارد و بهواسطه حضور طولانیمدت این پیشرانه در محصولات ایران خودرو، تعمیرکاران بهطور کامل با آن آشنایی دارند.
با این حال پیشرانه L3 از معایبی نیز برخوردار است. فناوری ساخت این موتور به دههها قبل بازمیگردد و تنها از 8 سوپاپ بهره میبرد. به همین خاطر پژو پارس سال مصرف سوخت بالایی دارد که باعث میشود این خودرو برای استفادههای درونشهری ناکارآمد جلوه کند.
پژو پارس سال از خیلی جهات تفاوت چندانی با پژو 405 GLX ندارد، اما هزینه نگهداری آن نسبت به این خودرو بسیار بالاتر بوده و این مورد نیز یکی از معایب پژو پارس سال محسوب میشود. بخش عمده این هزینه به علت وجود امکانات رفاهی متعدد در پژو پارس است؛ درواقع ادوات برقی موجود در این خودرو نیاز به رسیدگی در بازههای زمانی مختلفی دارند. قیمت قطعات ظاهری پژو پارس نیز نسبت به پژو 405 گرانتر هستند.
بخش دیگری از هزینه نگهداری پژو پارس به افت کیفیت ساخت آن در سالهای اخیر مربوط میشود. این مورد با پژو 405 و سایر محصولات ایران خودرو مشترک بوده و طبیعی است انتظار داشته باشید خودرو شما در فواصل کوتاه شما را به تعمیرگاه بکشاند. از سوی دیگر با توجه به توصیههای تعمیرکاران، بهتر است تا به جای خرید قطعات تولید ایساکو از محصولات سایر برندها استفاده شود؛ بنابراین هزینه تعمیرات دورهای خودرو شما به مرور افزایش خواهد یافت در حالیکه از گارانتی ایران خودرو نیز بیبهره خواهید بود.
پژو پارس یک فیسلیفت موفق از پژو 405 است که هنگام عرضه به بازار سروصدای زیادی به پا کرد. با اینوجود حدود بیست سال از طراحی آن میگذرد و حال بهنظر میرسد غبار کهنگی بر چهره پژو پارس نشسته است. این طراحی قدیمی هنگامیکه با خودروهای رنگارنگ چینی مقایسه میشود، قدیمیتر هم بهنظر میآید.
افت کیفی خودروهای تولید داخل از ابتدای دهه نود تاکنون، حس مشترک بین تمامی مشتریان بازار خودرو بوده است. پژو پارس سال نیز از این افت کیفی بینصیب نمانده و میتوان نزول کیفیت ساخت در مدلهای اخیر را یکی از معایب پژو پارس سال برشمرد.
استفاده از قالبهای متفرقه به جای قالبهای اصلی، جایگزینی مواد اولیه با نمونههای ارزانتر و با کیفیت پایینتر و دقت پایین در مونتاژ قطعات، مواردی هستند که موجب شدهاند امروزه پژو پارس سال نسبت به گذشته از کیفیت ساخت پایینتری برخوردار باشد.