آمریکا:

کارکنان سرکنسولگری از آلماتی خارج شوند

وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به وقایع اخیر در قزاقستان به آن دسته کارکنان غیرضرور سرکنسولگری خود در آلماتی توصیه کرد این شهر را ترک کنند.

به گزارش مُنیبان، تارنمای بخش مشاوره سفر وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار این مطلب نوشت: وزارت خارجه آمریکا خروج دواطلبانه کارکنان غیر ضروری  و نیز تمامی اعضای خانواده های همه کارکنان سرکنسولگری این کشور در آلمآتی  را مورد تاکید قرار می دهد.

درحالی وزارت امور خارجه آمریکا خواستار خروج کارکنان سرکنسولگری خود در آلماتی قزاقستان شده که  که «آناتولی آنتانوف» (Anatoly Antonov) سفیر روسیه در آمریکا وقایع اخیر در قزاقستان را تحریکاتی با منشاء خارجی دانست.

آنتانوف گفت: روسیه خشونت های رخ داده در قزاقستان را با  (منشا) تحریک خارجی می بیند که با هدف اختلال در امنیت و یکپارچگی آن کشور صورت  می گیرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پی وقایع اخیر در قزاقستان ، به درخواست کمک دولت این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و حضور نیروهای روسیه، واکنش نشان داد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران ادعا کرد:ما بسیار نگران وضعیت اضطراری کنونی در قزاقستان هستیم و از مقامات قزاقستان می خواهیم  به این وضعیت به صورت  مناسب با رعایت حقوق معترضان پاسخ دهند.

این مقام دولت بایدن درعین حال ادعا کرد: ما همچنین خشونت از سوی هر طرف از جمله خشونت علیه نهادهای دولتی در قزاقستان را محکوم و با نگرانی وضعیت قزاقستان را دنبال می کنیم.

"قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی و تامین مالی شده است.

رئیس جمهوری قزاقستان از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به وقایع اخیر قزاقستان گفت : ثبات و امنیت در قزاقستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا امیدواریم روند بازگشت آرامش به آن کشور هرچه بیشتر تسریع گردد.

خطیب زاده افزود: روشن است تحولات جاری در قزاقستان یک موضوع داخلی است اما برخی طرف‌های خارجی با سوء استفاده از شرایط، در صدد دامن زدن به ناآرامی ها و ایجاد بی ثباتی دراین کشور هستند.


ت ت
کدخبر: 59175 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها