شیشه وین وایت چیست؟

شیشه‌های وین وایت یا همان شیشه‌های کریستال ایرانی از سال ۱۳۹۷ در صنعت شیشه کشور تولید و به مرحله بهره‌برداری رسید.

شیشه وین وایت چیست؟

شیشه‌های وین وایت یا همان شیشه‌های کریستال ایرانی از سال ۱۳۹۷ در صنعت شیشه کشور تولید و به مرحله بهره‌برداری رسید. ابتدا انتقادات فراوانی به همراه داشت، اما در نهایت بعد از خروجی تحقیقات دانشمندان کشور، استقبال بسیار زیادی از شیشه‌های وین وایت شد. شیشه وین وایت برای اولین بار در ضخامت ۱۰ میل تولید شد اما پس از آن شیشه‌های ۶ میل و ۸ میل تولید کردند. برای ساخت شیشه‌های کریستال از سرب استفاده می‌شود. اگر میزان سرب بالای 24 درصد در مواد شیشه معمولی بکار گرفته شود، آن شیشه کریستالی می‌شود. شیشه‌های فاقد سرب، هرگز کریستالی محسوب نمی‌شوند.

در واقع شیشه وین وایت نوعی شیشه کریستال سربی فوق شفاف است که به دو دسته مغز آبی و مغز سبز تقسیم‌بندی می‌شوند. هر چه گرایش مغز شیشه به رنگ سبز بیشتر متمایل باشد، آن شیشه بیشتر به خواص شیشه‌های معمولی نزدیک می‌شود. این المان‌ها بهترین گزینه برای طراحی دکوراسیون لابی، ویترین مغازه‌ها و هتل‌ها، جواهر فروشی‌ها، شوروم ها و منازل مسکونی هستند و سادگی و درخشندگی منحصر به فردی به فضا می‌بخشند. شیشه‌های وین وایت اغلب در مواردی که نیاز به عبور حداکثر نور طبیعی است، طرفداران بیشتری دارد. از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و حتی در صورت شکسته شدن، خرده‌های آنها به اطراف پراکنده نمی‌شود و این خرده ها به هیچ وجه تیز و برنده نیستند. به همین دلیل شیشه‌های شفاف و فوق شفاف به دلیل ویژگی‌های متمایزی که دارند به انتخاب اول معماران تبدیل شده است.

 

دیوار شیشه‌ای در دکوراسیون

دیوار شیشه‌ای در دکوراسیون داخلی به سبک‌های مدرن و مینیمالیستی است که برای فضاهای کوچک بسیار کاربردی می‌باشد، دیواری از جنس شیشه که فضا را به زیبایی هر چه تمام‌تر بخش‌بندی می‌کند، در واقع دیوار شیشه‌ای در دکوراسیون داخلی نقش پارتیشن را ایفا می‌کنند. دیوار شیشه‌ای علاوه بر دیوارهای فرعی می‌تواند در جایگاه دیوار اصلی نیز ظاهر شود به این منظور که فضای بیرون را نمایش دهد. در حال حاضر اکثر مدیران و حتی خانواده ها تمایلی ندارند از دیوارهای پوشیده استفاده کنند زیرا این نوع از دیوارها قابلیت انتقال ندارند. به همین دلیل تمایل دارند دیوارهایی را تهیه کنند که مدرن و زیبا باشد، هم این که بتوان آن را منتقل کرد و حتی آن سوی دیوار قابل رویت باشد. دیوار شیشه‌ای در حقیقت گونه‌ای تفکیک کننده و تقسیم‌کننده محیط از جنس شیشه است که شکل‌های متفاوتی دارد. از دیوار شیشه‌ای در عوض دیوارهای دائمی و ثابت در مکان‌های کاری یا حتی منازل استفاده می‌شود. به بیان دیگر این نوع دیوار در حقیقت دیواری است که در آن آجر، سیمان، گچ و مصالحی از این دست به کار برده نمی‌شود و به جای آن از شیشه و فریم‌های محافظ استفاده می‌شود.

دیوار شیشه‌ای به صورت شفاف، مات، رنگی و طرح‌دار به صورت متحرک و ثابت وجود دارد. دیوارهای شیشه‌ای تاشو، جمع‌شونده و کشویی نمونه‌‌هایی از دیوارهای شیشه‌ای هستند. به طور کلی دیوار شیشه‌ای در انواع مختلفی تولید و استفاده می‌شود:

  • کشویی شیشه‌ای
  • کشویی خارجی
  • فریم‌لس شیشه‌ای
  • فریم‌لس دوجداره
  • اتاقک شیشه‌ای
  • فریم‌دار
  • پارتیشن اداری
  • دیوار شیشه‌ای کاذب
  • دیوار شیشه‌ای تزیینی

از دیوار شیشه‌ای به عنوان پارتیشن در دکوراسیون داخلی (قسمت‌های مختلف منزل مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، راهرو و ورودی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای فضاهایی مثل سرویس بهداشتی از انواع مات دیوار شیشه‌ای استفاده می‌شود. ساخت اتاقک‌های شیشه‌ای یکی دیگر از کاربردهای دیوار شیشه ای در دکوراسیون داخلی می‌باشد که در منزل یا محل کار باعث استفاده بهینه از فضا می‌شود. می‌توان از دیوار شیشه‌ای در راه‌پله‌ها استفاده کرد و از زیبایی و ظرافت شیشه بهره برد. حتی می‌توان از باکس شیشه‌ای نیز استفاده کرد. بهترین مکان برای استفاده از دیوار شیشه‌ای خانه‌های ویلایی است، برای تماشای منظره‌های زیبا، دیوار شیشه‌ای مناسب‌ترین انتخاب است.

 

 

شیشه اجاق گاز

اجاق یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی در هر خانه است زندگی بدون این وسیله غیر ممکن است. برای زیبایی و کاری بیشتر از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌کنند که هم داخل فر دیده شود و هم خطرات کمتری را برای مقابله با گرمای شدید فر که در صورت شکسته شدن به صورت دانه‌های ریز تبدیل شوند، داشته باشند. اجاق گاز شیشه ای به عنوان یکی از مهمترین ملزومات و وسایل هر آشپزخانه‌ای در سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

  • اجاق گازها رومیزی

به دلیل زیبایی گازهای رومیزی شیشه‌ای، استفاده از آنها در آشپزخانه‌ها و در سال‌های اخیر رشد روزافزونی پیدا کرده است. گاز رومیزی شیشه‌ای عموماً بدلیل عدم رعایت برخی نکات ایمنی از سوی مصرف‌کنندگان دچار شکستگی شیشه می‌شود. این شکستن شیشه گاز رومیزی نیز معمولاً با صدای مهیب و متلاشی شدن تیکه‌های شیشه همراه است.

عموماً شیشه گازهای رومیزی به دلایل زیر می‌شکنند:

  • پرت شدگی لوازم روی سطح گاز
  • وزن زیاد قابلمه‌ها
  • عدم نظافت صحیح
  • عدم نصب صحیح
  • حرارت برگشتی قابلمه یا تابه

 

  • اجاق گازهای ایستاده:( فردار، بدون فر)

اجاق گازهای ایستاده در دو نوع فردار و طرح فر در بازار ارائه می شوند. معمولا درب محفظه فر و یا طرح فر این گازها از نوع شیشه است. شیشه به کار رفته در این محصولات سکوریت بوده و در برابر ضربات معمولی مقاوم است، با این حال ممکن است در صورت استفاده نادرست و یا نگهداری نامناسب، این شیشه‌ها نیز دچار شکستگی شوند. شیشه‌های سکوریت در هنگام شکستن متلاشی شده و به قطعات ریز تبدیل می‌شوند. این قطعات دارای لبه‌های تیز نبوده و موجب ایجاد زخم و بریدگی در بدن نمی‌شوند. با این حال بهتر است در قدم اول مراقبت‌های لازم جهت جلوگیری از بروز آسیب به بدن، اجرا شود.

 

  • اجاق گازهای توکار یا صفحه‌ای

صفحه این مدل اجاق گاز از صفحات شیشه‌ای نشکن و با قابلیت تحمل درجه حرارت بالا ساخته شده و زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌دهد، اجاق‌های شیشه‌ای باید بعد از هر بار استفاده تمیز شوند تا اثرات لکه غذا و چربی روی آنها نماند. این شیشه‌ها مقاومت بالایی دارند و حتی با سرد و گرم شدن هم مشکلی بوجود نمی‌آید.

شیشه‌های اجاق گاز از نظر ساختار شکل در انواع زیر تولید می‌شوند:

  • مستطیل شکل (کوچک و بزرگ بر حسب تعداد شعله‌ها)
  • منحنی (نیمه مدور)
  • لبه گرد

شیشه‌های اجاق گاز از نظر ضخامت معمولاً در دو نوع ساخته می‌شوند:

  • 8  میلی‌متری
  •  6 میلی‌متری

ساختار شکل و فرم شیشه‌های گاز رومیزی تأثیری در شکستن آنها نداشته و تنها زیبایی گاز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما ضخامت شیشه‌های اجاق گاز در مقاومت آنها تأثیر شگرفی دارد شاید مقدار 2 میلی‌متر در نگاه اول چندان به چشم نیاید ولی همین مقدار تفاوت باعث می‌شود گازهای با شیشه 8 میلی‌متر بسیار مقاوم‌تر باشند در مقابل ضربه خش و تبادل حرارت که هر سه عوامل شکستن شیشه‌های گاز رومیزی هستند.


ت ت
کدخبر: 64995 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها