طرح ممنوعیت ورود مسافران کرونایی و فاقد ماسک به مترو چگونه اجرا میشود؟
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه شیوه اجرای ممنوعیت ورود مسافران کرونایی و فاقد ماسک به مترو را اعلام کرد.
به گزارش منیبان؛ مهدی شایستهاصل ، با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا مبنی بر جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک و واکسینه نشده به مترو، گفت: ما وظیفه داریم سفر ایمن و راحتی را برای مردم ایجاد کنیم از اینرو در راستای حفظ ایمنی مسافران باید از ورود افراد قانونگریز به مترو جلوگیری کنیم.
او با بیان اینکه افراد واکسنگریز یا بیمار نمیتوانند تعمداً از فضای پرحجم مترو استفاده کنند و باعث شیوع بیشتر کرونا که سرعت انتقال بالاتری نسبت به سویههای قبلی دارد، شوند، ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و آنچه وزیر کشور و استاندار تهران ابلاغ کردهاند باید از ورود افراد بدون ماسک یا واکسینه نشده به مترو جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: بر این اساس با همکاری بخش انتظامی مترو مسافران هنگام عبور از گیت کنترل میشوند و در صورت نداشتن ماسک باید نسبت به تهیه آن اقدام کنند به این منظور غرفههایی در ایستگاههای مترو تعبیه شده که میتوانند ماسک با قیمتی مناسب خریداری کنند.
او ادامه داد: علاوه بر این نرمافزاری با عنوان «ایران من» که مربوط به وزارت کشور و وزارت بهداشت است به سامانه بلیت شرکت بهرهبرداری مترو متصل خواهد شد تا افراد واکسنگریز و افرادی که مبتلا به کرونا هستند، شناسایی شوند بنابراین با اتصال این نرمافزار به سامانه فروش بلیت مترو امکان استفاده این افراد از مترو ممنوع خواهد شد.
شایستهاصل اظهار کرد: برای آن دسته از مسافرانی که از بلیت اعتباری مبلغدار استفاده نمیکنند، برنامهریزیهایی صورت گرفته تا بلیتهای دارای کیوآر کد نیز به این نرمافزار متصل شوند.
اگرچه تلاش مسئولان برای حفظ سلامتی مسافران مترو امر پسندیده و مطلوبی است اما طرح مذکور دارای ایراداتی است که به نظر میرسد چنانچه برای رفع آن تدبیری وجود نداشته باشد، سودمندی طرح را زیر سوال میبرد؛ نخست اینکه، در حالی با افزایش قابل توجه مبتلایان به کرونا مواجه هستیم که میدانیم افراد بسیاری علائم بیماری را دارند اما طبق اظهارات متخصصین مربوطه آن را کرونا تلقی میکنند و در نتیجه از انجام تست صرفنظر میکنند.
علاوه بر این افرادی زیادی وجود دارند که علائم سویه جدید را دارند اما تست کرونای آنها منفی میشود و مجبور هستند در محل کار و فعالیت خود حاضر شوند در حالی که اخلاقاً و طبق توصیه متخصصین مربوطه باید چند روزی در قرنطینه بمانند تا زنجیره شیوع گسترش نباید.
همچنین اگرچه به نظر میرسد بسیاری از مسافران مترو از کارت بلیت استفاده میکنند اما مشخص نیست چگونه و طی چه مدت قرار است دارندگان بلیت روزانه توسط نرمافزار مذکور کنترل شوند.
با در نظر گرفتن افرادی که از انجام تست صرفنظر میکنند، افرادی که تست آنها منفی کاذب است و افرادی که از بلیتهای روزانه استفاده میکنند به نظر میرسد کنترل مسافران کرونایی از طریق نرمافزار مذکور آنطور که انتظار میرود مفید و مؤثر واقع نخواهد شد بنابراین نیاز است تدبیری برای رفع نواقص موجود صورت گیرد و طرح کارآمد و پختهتری اجرایی شود.