چگونه می‌توان پدر را سلب حضانت کرد!

قانون برای حضانت فرزند دختر و پسر سن خاصی در نظر گرفته است که بعد از طی کردن این سن فرزند دختر و پسر از مدار حضانت خارج می‌شوند. بعد از خارج شدن از مدار حضانت تصمیم با خود فرزند است که با پدر یا مادر خود زندگی کند.

چگونه می‌توان پدر را سلب حضانت کرد!

به گزارش منیبان؛ حق حضانت به معنای سرپرستی کردن و نگهداری از فرزند است که اصولا بر عهده پدر و مادر است. حضانت به معنای تعلیم و تربیت و رشد جسمی و فیزیکی و توجه به رشد عاطفی کودک است و تنها به معنای نگهداری از وی برای حفظ جان و رشد جسمی نمی‌شود. این حق در طول تاریخ بیشتر به نفع پدر بوده است اما امروزه شاهد تحولاتی در قانون مدنی هستیم که به خوبی حق حضانت را میان پدر و مادر تقسیم نموده است. 

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

زمانی پیش می‌آید، در مدتی که حضانت فرزند با پدر است آسیبی به ایشان وارد می‌کند که مادر یا خانواده ایشان قصد دارد حضانت را از پدر بگیرد. در قانون آمده که در یک سری موارد خاص می‌توان والدین (چه پدر و چه مادر) را از حضانت سلب کرد.

بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی: هرگاه در اثر عدم مواظبت یا بد رفتاری پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت هر یک از والدین است:

اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار

اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء

داشتن بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی

سوء‌استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی‌گری و قاچاق

تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

در بند اول وقتی صحبت از اعتیاد شده باید بدانید منظور اعتیاد آسیب‌زننده به فرزند است. یا هر کدام از موارد درصورتی‌که به فرزند آسیب وارد کنند می‌توانند دلیلی برای سلب حضانت فرزند از پدر باشد.

بهتر است بدانید درصورتی‌که مادر قصد دارد پدر را از حضانت سلب کند باید دلیل خود را به‌صورت کامل برای دادگاه اثبات کند. صرفا با گفتن اینکه پدر اعتیاد دارد یا مورد اخلاقی دارد نمی‌تواند دلیلی برای سلب حضانت باشد.


ت ت
کدخبر: 72887 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها