تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست و چه کارایی دارد؟

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست و چه کارایی دارد؟

 در واقع شما به عنوان یک سرمایه گذاری پیش از خرید ارز دیجیتال یا تصمیم به فروش دارایی دیجیتال خود، باید تحلیل درستی از وضعیت آن داشته و بتوانید براوردی از تغییرات قیمتی و جهت گیری آن داشته باشید. در غیر این صورت خرید و فروش‌های مبتنی بر شانس و حدسیات، در اغلب مواقع محکوم به شکست خواهند بود، مگر آن که همچون شرکت در یک قرعه کشی، خوش شانسی بیاورید.

از این روی پیش از ورود حرفه‌ای به بازار ارزهای دیجیتال، لازم است که شناخت خوبی در خصوص تحلیل‌های آن، به ویژه تحلیل فاندامنتال داشته باشید. در واقع معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند مخاطره آمیز باشد، اما با کمک تحلیل‌های بنیادی کریپتو، این ریسک‌ها به حداقل می‌رسند. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست؟

یک جمله ارزشمند در اینجا بگوییم؛ همان عواملی که می‌تواند برخی از سرمایه گذاران را بترساند، همان چیزی است که کریپتو را برای دیگران جذاب می‌کند. این چشم انداز سریع به این معنی است که یک سرمایه گذاری کوچک می‌تواند به زودی به بازده قابل توجهی منجر شود. برای یافتن اینکه کدام دارایی می‌تواند سرمایه گذاری سودآور را نشان دهد و چه چیزی نمی‌تواند، کاربران می‌توانند یک یا دو چیز از بازار سهام بیاموزند.

در واقع همان تحلیل فاندامنتال و بنیادی که در بازار سهام سنتی داریم، درست در بازار ارزهای دیجیتال نیز پاسخگو بوده و می‌توان به بهترین شکل از آن به نفع معاملات خود کمک گرفت.

تحلیل فاندامنتال روشی محبوب برای سرمایه گذاری در بازار سهام است، اما در مورد ارزهای دیجیتال چطور؟ در حالی که ارزهای دیجیتال از نظر فنی اوراق بهادار نیستند، اما مانند آنها رفتار می‌کنند، اغلب بیشتر از یک ارز واقعی. معاملات کریپتو شباهت های زیادی به معاملات سهام دارد، بنابراین کاربران می‌توانند برخی از مفاهیم مشابه را اعمال کنند.

Screenshot_20220326-193352_Word

زمانی که افراد شروع به سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌کنند، معمولا این احتمال قوی وجود دارد که سرمایه خود را به سمت رمزارزهایی ببرند که اخیرا با رشد زیادی همراه بوده‌اند. در حالی که این ممکن است در کوتاه مدت، نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اغلب در بلندمدت، در جهت مخالف تغییر کرده و سقوط قیمتی و در پی آن، زیان دهی را به همراه خواهد داشت. درست مانند چیزی که در بازار سهام سنتی داریم، ارزش یا عملکرد فعلی یک ارز دیجیتال، ممکن است ارزش واقعی آن را منعکس نکند و نمی‌توان به عملکرد فعلی آن، به عنوان رویکرد کلی آن ارز دیجیتال و وضعیت بنیادین آن، اتکا کرد.

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال همان تکنیک‌های ارزش گذاری صحیح را در این حوزه اعمال خواهد کرد. با استفاده از این تحلیل و استراتژی، کاربر می‌تواند تعیین کند که آیا یک ارز دیجیتال بیش از حد ارزش گذاری شده است یا خیر. در صورتی که ارزش گذاری حباب بوده و بیش از حد باشد، خرید آن رمزارز در آن زمان، اشتباه خواهد بود و با این تحلیل کاربر می‌تواند از چنین اشتباهی جلوگیری کند. اما در شرایطی که تحلیل نشان دهد که ارزش رمزارز به درستی تعیین شده، فرصت خوبی برای خرید و سرمایه گذاری در آن، خواهد داشت.

از آن جایی که بازار کریپتو هنوز بسیار جوان است، به راحتی این احتمال وجود دارد که برخی از رمزارزها کمتر از ارزش واقعی خود و یا بارها بیشتر از آن، ارزش گذاری شوند.

همان طور که مشاهده می‌کنید، به راحتی می‌توان از این تحلیل استفاده کرده و بر اساس داده‌های علمی و مشخص، نسبت به وضعیت ارزهای دیجیتال مختلف در این بازار نتیجه گیری منطقی داشت. این درست نقطه مقابل خرید و فروش‌های بر پایه احساسات و شایعات است که در نهایت در اکثر مواقع منتهی به زیان دهی خواهد شد.

هر روز در این بازار ارزهای دیجیتال جدیدی وارد شده و بسیاری از آن‌ها در نهایت با شکست و خارج شدن از میدان همراه هستند. توجه داشته باشید که در صورت عدم پرداختن به تحلیل‌های بنیادی، تا چه اندازه پتانسیل شکست و زیان دهی در این بازار دیده شده و هر روز نیز بر عدد آن‌ها افزوده می‌شود. به واقع بازار کریپتو نیز شکلی از یک بازار کنترل نشده است. همه این عوامل به این معنی است که حرکات بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند گمراه کننده و خطرناک باشد. در این میان تحلیل بنیادی اطلاعات قابل اعتمادتری ارائه می‌دهد و می تواند حرکت سرمایه گذاران خرد و کلان را در یک مسیر امن‌تری نگه دارد.

اگر چه همچنان ریسک‌هایی وجود داشته و حتی تحلیل‌های بنیادین نیز قادر به کنترل کامل سود و زیان نیستند؛ اما به هر ترتیب می‌توان به این شکل میزان ریسک‌ها را به حداقل رسانده و خرید و فروش‌های معقول‌تری داشت.

Screenshot_20220326-193411_Word

المان‌های تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

برای انجام تحلیل‌های بنیادی به عوامل مختلفی چون نرخ بهره، درآمد شرکت و وضعیت کلی بازار سهام نیاز است. اما در خصوص ارزهای دیجیتال تمام این المان ها را در اختیار نداریم و غیرمتمرکز بودن رمزارزها کار را تا حدودی سخت می‌کند. در واقع از آن جایی که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند، یافتن منابع اطلاعات می‌تواند چالش برانگیزتر باشد.

تحلیلگران بنیادی رمزارزها، ممکن است یک منبع واحد از حقیقت برای ارجاع نداشته باشند، اما می‌توانند به عوامل حاشیه‌ای که در نهایت بر ارزش تأثیر می‌گذارند، نگاه کنند. شناسایی برخی از این عوامل تأثیرگذار، مانند تعداد کاربران فعال، به اندازه کافی آسان است. سایر موارد، مانند رویدادهای سیاسی اجتماعی جهانی، کمتر آشکار هستند، اما می‌توانند بر ارزش یک ارز دیجیتال تأثیر بگذارند. کاربران برای انجام تحلیل بنیادی کامل باید طیف وسیعی از این موارد را در نظر بگیرند.

این عوامل می‌توانند کمی یا کیفی باشند. جنبه‌های کمی آنهایی هستند که به اعداد و ویژگی‌های قابل اندازه گیری مربوط می‌شوند. معیارهای کیفی معمولاً کمتر واضح هستند. آنها به ماهیت یا کیفیت چیزی مربوط می‌شوند، نه واقعیت‌های قطعی.

اقدامات کاربر نقش مهمی در ارزش یک ارز دیجیتال ایفا می‌کند، زیرا عرضه و تقاضا در اینجا تاثیر بیشتری نسبت به ارزهای فیات دارند. این عوامل همچنین به عنوان چالش برانگیزترین المان‌ها برای ارزیابی هستند. هر تعداد رویداد خارجی می‌تواند رفتار کاربران را تغییر دهد، اما این بدان معنا نیست که سرمایه گذاران نمی‌توانند آن را درک کنند و این رویدادها در قالب تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال قرار نمی‌گیرند. اتفاقا برعکس، این یکی از مواردی است که به راحتی می‌توان در این حوزه از آن بهره برده و به عنوان مولفه‌ای برای تجزیه و تحلیل استفاده کرد.

Screenshot_20220326-193446_Word

کلام آخر

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال می‌توان به سرمایه گذاران این بازار کمک کند تا ارزش‌های واقعی یک ارز دیجیتال را به خوبی درک کرده و تصمیم گیری بهتری برای خرید یا فروش آن داشته باشند. در واقع در این بازار غیرقابل پیش بینی باید به تمامی ابزارها تجهیز شده و از تمام تحلیل ها و آنالیزها برای رفتارهای سنجیده‌تر و منطقی‌تر کمک گرفت. ارز دیجیتال ممکن است برای سرمایه گذاران جدید ترسناک به نظر برسد، اما با سرمایه گذاری دقیق و متفکرانه می‌تواند بسیار سودآور باشد. پیروی از این مراحل و استفاده از ابزارهای موجود می‌تواند به هر کسی اعتماد به نفس لازم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را بدهد.


ت ت
کدخبر: 74013 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها