اعلام علت وقوع حادثه قطار مشهد - یزد
کمیسیون عالی سوانح علت وقوع حادثه قطار مشهد - یزد را قرار داشتن بیل مکانیکی بر روی ریل و سرعت غیرمجاز قطار اعلام کرد.
به گزارش منیبان؛ کمیسیون عالی سوانح علت بروز حادثه قطار مشهد یزد را اعلام کرد که براساس این گزارش به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد- ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی شد، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعملهای مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.
مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها، عملیات قبول و اعزام قطارها در ایستگاههای عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر کردن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر شد.
از ساعت ۰۰:۰۰ مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباسآباد- ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مامور خط انجام شده و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر شده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه های طرفین مخابره شده است.
قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد- یزد که در ساعت ۱۹:۲۰ دقیقه مورخه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ از مشهد حرکت کرده بود در ساعت ۳:۲۵ دقیقه مورخ ۱۸/ خرداد ۱۴۰۱ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، ماموران راهبر و رئیس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳:۳۵ دقیقه به مقصد یزد حرکت می کند.
در ساعت ۴:۲۵ دقیقه سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام می کند و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد میشود.
در ساعت ۴:۳۰ دقیقه اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لوکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام میشود.
پس از ورود لوکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵:۰۵ دقیقه قطار مسافری مشهد-یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام میشود.
هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد- ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاههای طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار میگیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رویت و امضای رئیس قطار و لوکوموتیوران رسیده است نزدیک میشود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.
با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت (شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لوکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع میکند، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لوکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی شده و با سالنهای قطار برخورد میکند که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالنهای دوم و سوم و چهارم واژگون و سالنهای ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف میشود.
بر اساس بررسیهای انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط است.
ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج آن به زودی اعلام میشود
روز چهارشنبه هفته گذشته قطار مشهد - یزد به علت برخورد با بیل مکانیکی واژگون شد که براثر آن ۱۴ نفر از هموطنان فوت و ۸۶ مسافر زخمی شدند.