الکس نوری؛ شمشیر دولبه برای استقلال!

آمار ناامید کننده الکس نوری در سال‌های اخیر، استقلالی‌ها را نسبت به انتخاب او نگران می‌کند.

الکس نوری؛ شمشیر دولبه برای استقلال!

به گزارش فوتبال 360، نام الکس نوری و باشگاه استقلال، در سال‌های اخیر به هم گره خورده‌اند. مربی ایرانی فوتبال آلمان، چند بار کاندیدای نیمکت آبی‌های پایتخت شده و حالا، جدی‌ترین گزینه این تیم برای فصل آینده محسوب می‌شود. دلیل جذابیت نوری برای استقلالی‌ها، این است که همزمان گزینه‌ای ایرانی، با سابقه کار در فوتبال اروپاست و وجهه مثبتی هم بین طرفداران فوتبال دارد. با این حال کارنامه او، تردیدهایی درباره این انتخاب به وجود می‌آورد.

پدیده بوندسلیگا

بیشتر شهرت نوری، به اولین دوره مربیگری او در بوندسلیگا مربوط می‌شود. نوری سال‌ها در باشگاه اولدنبورگ به عنوان مدیرورزشی، دستیار سرمربی و مربی تیم‌های پایه فعالیت کرده بود و سال‌های آخر حضورش در این تیم، سرمربی تیم اصلی شد. باشگاهی که در رده منطقه‌ای فوتبال آلمان بازی می‌کرد. او سپس به وردربرمن رفت و سرمربی تیم دوم این باشگاه بود. فصل 2016/17، مهمترین اتفاق دوران کاری نوری رخ داد. ویکتور اسکریپنیک سرمربی وردربرمن، پس از نتایج ضعیف و سه شکست در سه هفته ابتدایی، از کار برکنار شد و نوری به عنوان مربی موقت جای او را گرفت. نوری در سه بازی به عنوان مربی موقت، 4 امتیاز کسب کرد و قراردادش دائمی شد. وردربرمن او، نیم فصل اول نتایج پرفراز و نشیبی گرفت اما نیم فصل دوم، متحول شد و توانست هفته بیست و یکم تا سی و یکم، از 11 بازی 9 پیروزی به دست بیاورد. وردربرمن که نیم فصل اول کاندیدای سقوط بود، فصل را در رده هشتم تمام کرد و حتی مقطعی، به رده ششم رسید.

خاموشی ستاره

نوری بخاطر نتایج درخشان در وردربرمن، به چهره‌ای محبوب در این باشگاه تبدیل شد. دوران طلایی او اما، به همان فصل اول حضور در بوندسلیگا محدود بود. فصل 2017/18، نوری در 10 هفته ابتدایی نتوانست هیچ بردی به دست بیاورد و باشگاه او را اخراج کرد. نوری حدود یک سال خانه نشین بود و در این مدت، کاندیدای چند تیم ایرانی و حتی تیم ملی ایران شد. او سپس به بوندسلیگا 2 و اینگولشتات رفت. نوری در 8 بازی روی نیمکت اینگولشتات هم فقط 3 امتیاز به دست آورد و شغلش را از دست داد. چند ماه حضور در هرتابرلین به عنوان دستیار یورگن کلینزمن، تجربه بعدی نوری در مربیگری بود. پس از اخراج کلینزمن، نوری 4 بازی مربی موقت باشگاه شد. بازی اول را برد و پس از ناکامی در سه بازی بعدی، باشگاه سراغ گزینه دیگری برای سرمربیگری رفت.

سقوط به دسته سوم یونان

آخرین تجربه مربیگری نوری، فصل پیش و در دسته دوم فوتبال یونان بود. او اواسط فصل، به عنوان مدیرفنی به کاوالا اضافه شد و پس از چند هفته، جای سرمربی تیم را گرفت. نوری از هفته سیزدهم تا بیست و پنجم، سرمربی کاوالا بود و در این تیم میانگین تقریبا یک امتیاز از هر مسابقه را به دست آورد. باشگاه برای حفظ امید به بقا، نوری را اخراج کرد اما آن‌ها در نهایت، سرنوشتی جز سقوط به دسته سوم فوتبال یونان نداشتند.

تجربه استراما

تنها بخش درخشان کارنامه نوری، فصل اول حضور او در وردربرمن است. او سپس در این باشگاه و پس از آن اینگولشتات، هرتابرلین و حتی کاوالا در سطح دوم فوتبال یونان، نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد. تجربه آندره‌آ استراماچونی اما، می‌تواند استقلالی‌ها را به این انتخاب تا حدی امیدوار کند. استراماچونی پیش از استقلال، در تمام تیم‌هایش نتایج ضعیفی گرفته بود اما تفاوت سطح فوتبال ایران با سطح اول فوتبال اروپا، باعث شد عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته باشد و فوتبال مدرنی ارائه دهد. نوری هم سال‌ها، در سطوح مختلف فوتبال آلمان از بوندسلیگا تا لیگ منطقه‌ای کار کرده و شاید، بتواند با فوتبال مدرن و ابزار استقلال، تیم جذابی برای آن‌ها بسازد.

 


ت ت
کدخبر: 90075 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها