با مخفیترین قسمت هواپیما آشنا شوید
اکثر انسان ها حداقل یکبار سوار هواپیما شده اند. اما داخل کابین هواپیما قسمت هایی وجود دارد که به راحتی بیشتر مسافر کمک می کند و ممکن است شما آنهارا نشناسید.
به گزارش منیبان؛ اکثر ما حداقل یکبار سوارِ هواپیما شده ایم؛ اما به جز کمربند، کابین، وسایل بالای سرمان و نمایشگر روی صندلی با چیز دیگری آشنایی نداریم. ایرادی هم ندارد؛ زیرا امکانات هواپیما به قدری پیشرفته و متنوع هستند که شناخت همه آن ها ساعت ها وقت می گیرد؛ اما یک سری ویژگی و قسمت های مخفی وجود دارد که دانستن شان سفر را برای مسافران راحت تر و ترسشان را کمتر می کند؛ پس در این قسمت از نمناک با ما باشید تا با چندین مورد از آن ها آشنا شویم.
دکمه بالابر دسته صندلی
با فشار دادن دکمه زیر دسته نزدیک به راهرو می توانید فضا را بازتر کنید. باید دکمه ای پیدا کنید که با فشار دادن آن؛ بتوانید فورا دسته را به سمت بالا بچرخانید. وقتی دسته بالا باشد با پشتی صندلی تان در یک راستا قرار می گیرد، دیگر به پهلوی تان فرو نمی رود و می توانید پاهایِ خود را بدون ضربه زدن به اطراف حرکت دهید.
نرده مخفی
گاهی پیش می آید که برای رفتن به دستشویی باید کلی صندلی را پشت سر بگذارید و این واقعا آزاردهنده است؛ اما مهمانداران هواپیما هنگام راه رفتن در راهرو فقط برای سرگرمی سقف را لمس نمی کنند؛ بلکه پایین محفظه بالای سر مسافرین یک ناحیه دالبر شکل وجود دارد که بند کردن دست به آن ها کمک می کند تا تعادل تان بهتر حفظ شود.
محل خواب مخفی
یک پرواز طولانی مدت برای مسافران مخصوصا خلبان یا مهماندار ها که باید یک روز کاری 14 ساعته را پشت سر بگذارند، واقعا خسته کننده است. به همین خاطر در برخی از هواپیماها مثل هواپیما های بوئینگ راهرو های مخفی وجود دارد که به کارکنان امکان می دهد تا در آن جا استراحت کنند. در این محل معمولا در نزدیکی جلوی هواپیماست که قفل است و شبیه محفظه های بالای سر مسافران می باشد.
قلاب روی بال ها
اگر از پنجره به بال هواپیما نگاه کنید، یک برجستگی قلاب مانند روی آن می بینید. در مواقع فرود اضطراری در آب، بال ها به قدری لغزنده می شوند که کار مسافران برای رسیدن به سرسره بادی را سخت می کنند. در واقع این قلاب ها مانع از افتادن می شوند و از طرفی هم به خدمه کابین اجازه می دهد تا طناب را به این قلاب بند کنند و آن را به قلاب بعدی ببندند.
مثلث بالای پنجره
اگر دیواره هواپیما را چک کنید، بالای 4 تا از پنجره ها یک مثلث سیاه رنگ خواهید دید. هر کدام از این مثلث ها با لبه بال هواپیما در یک ردیف اند. اگر مهماندار هواپیما نیاز به بررسی اسلت ها یا فلپ های هواپیما یا همان قسمت های متحرک روی بال داشته باشد؛ از این نقاط آن ها را کنترل می کند. از طرفی هم اگر در هواپیما دچار بیماری حرکتی شوید، نشستن روی یکی از صندلی های بین این مثلث ها حال تان را بهتر می کند؛ چرا که بال ها مرکز ثقل هواپیما هستند.
سوراخ در پنجره ها
اگر با دقت به پنجره هواپیما نگاه کنید، یک سوراخ کوچک در پایین آن می بینید. پنجره هواپیما از سه جداره ساخته شده و این سوراخ برای محافظت از افت فشار ناشی از پرواز در ارتفاعات جو تعیبه شده است. با صعود هواپیما، فشار بیرون به شدت کاهش می یابد، اما پنجره بیرونی بیشتر این فشار را می گیرد و سوراخ به متعادل کردن اختلاف فشار کمک می کند.
دستبند های مخفی
از این دستبند ها برای دستگیر کردن مسافرانی که از قوانین هواپیما سرپیچی می کنند، استفاده می شود. اکثر آن ها ممکن است شبیه دستبند های پلیسی باشند؛ اما در واقع معمولی، پلاستیکی و زیپی هستند.