نظر مراجع تقلید و قانون در خصوص ترمیم بکارت

یکی از مسایلی که برای خانواده ها در اسلام اهمیت ویژه ای دارد داشتن عفت و پاکدامنی دختران است. اما برخی افراد با عمل ترمیم بکارت خود سعی در پنهان کردن موضوع دارند.

نظر مراجع تقلید و قانون در خصوص ترمیم بکارت

به گزارش منیبان؛ باکره بودن در زمان ازدواج در کشور ایران و کشور های مسلمان دیگر اهمیت فراوانی دارد بنابراین افرادی که به هر علتی پرده بکارتشان را از داده اند به دنبال راه کار هایی برای ترمیم آن هستند .

گاهی برخی از افراد برای فریب همسر و یا حفظ آبرو اقدام به ترمیم بکارت می کنند. ترمیم بکارت در دین اسلام چه حکمی دارد و به این مسئله از نظر قانون و شرع چگونه نگاه می کنند.

تصرف انسان بر بدنش:

در اسلام هر انسانی بر بدن خودش تسلط کامل دارد و می تواند در چارچوب مشخص تغییراتی در بدن خود به وجود آورد وبر همین اساس می تواندبه ترمیم پرده بکارت نیزبپردازد.

اصل اباحه:

بنا بر اصل اباحه ترمیم بکارت مباح است و انجام دادنش واجب نیست اما حرام نیز نمی باشد .

قاعده لاضرر:

بر اساس این قاعده هرچه سبب آسیب گردد حرام است پس اگر این کار سبب ضرر نشود حرام نیست.

قاعده عسر و حرج (برای حفظ آبرو):

اگر فردی مومن که برحسب اتفاق پرده بکارتش را از دست داده با ترمیم نکردن به عسر و حرج بیفتد و آبرو خانواده او به خطر افتد باید از ریختن آبرو جلوگیری کند.

ترمیم بکارت چه زمان مجاز است؟

در چه صورتی ترمیم پرده بکارت حرام است ؟

حفظ فروج:

در اسلام لمس عورت و نگاه به آن حرام است بنابراین حکم ترمیم پرده بکارت حرام است.

قاعده حرمت اعانت بر اثم:

در اسلام حتی کمک کردن به انجام یک فعل حرام نیز حرام است. اگر کسی به علت روابط نامشروع پرده بکارتش را از دست دهد و فریب همسر در هنگام ازدواج بکارتش را ترمیم کند ، کمک کردن به او در چنین امری حرام است. زیرا هم زنا گناه بزرگی است و هم فریب همسر آینده حرام است و اصطلاحاً در فقه به آن تدلیس می گویند.

نظر مراجع تقلید درباره حکم ترمیم پرده بکارت

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

1. زنا از گناهان کبیره و از نظر فقهی عمل حرام و زنا کار مستحق دوزخ است؛ مگر آن که توبه کند.

2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا در هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.

3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

3. انجام جراحی ترمیم بکارت اگر برای یک غرض عقلائی مشروع نباشد، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است و اگر برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی باشد و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.

حکم کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت

زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند. اگر کسی به علت روابط نامشروع پرده بکارتش را از دست دهد و فریب همسر در هنگام ازدواج بکارتش را ترمیم کند ، کمک کردن به او در چنین امری حرام است.

انجام جراحی ترمیم بکارت مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است پس جایز نیست و دریافت پول برای آن حرام است. اما بر اساس نظر برخی از فقها اگر برای حفظ آبروی مۆمن یا حفظ جان کسی باشد و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، جایز است و دریافت اجرت اشکالی ندارد.

آیا خواستگار دختر باید درباره ترمیم بکارت بداند؟در صورتی که خواستگار از بکارت سوال نکند دختر می تواند سکوت کند و چیزی در این باره نگوید؟

اعتراف به زنا هنگام ازدواج و اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، حرام است و باید از این کار خودداری شود. بر دختر لازم نیست وضع خود را به شوهر بگوید؛ امّا اگر بعداً بر شوهر ثابت شد که دختر باکره نیست، حقّ فسخ نکاح را دارد.

اگر یکی از شروط مرد در عقد داشتن بکارت باشد اگر بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را دارد.

قانون ترمیم بکارت

بر اساس ماده 647 قانون مجازات اسلامی، می توان ترمیم بکارت را تدلیس در ازدواج دانست و برای زن حکم قضایی زندان صادر کرد و بر اساس ماده 554 قانون مجازات اسلامی، برای پزشک حکم زندان صادر کرد.


ت ت
کدخبر: 94412 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها