آیا بدون اجازه پدر می‎توان دختر مجرد را صیغه کرد؟

یکی از مهم‌ترین شرایط ازدواج دخترانی که دوشیزه یا باکره هستند، آن است که برای ازدواج کردن باید رضایت پدر یا جد پدری خود را اخذ نمایند. سوال پر تکراری که پرسیده می‌شود آن است که آیا دختر در ازدواج موقت نیز احتیاج به اجازه پدر دارد؟

آیا بدون اجازه پدر می‎توان دختر مجرد را صیغه کرد؟

به گزارش منیبان؛ عقد موقت یکی از انواع عقد نکاح بوده و همان‌طور که از نام آن پیدا است، برای مدت زمان محدود و مشخصی منعقد شده و پس از آن، با اتمام مدت عقد موقت زوجیت زن و مرد به پایان می‌رسد.

آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر امکان دارد؟

علاوه بر اینکه رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره در خصوص ازدواج دائم ضروری است، در مورد ازدواج موقت یا صیغه نیز رضایت پدر، یکی از شرایط صحت صیغه موقت بوده و به‌جز در مواردی خاص، اصولا بدون گرفتن رضایت یا اجازه پدر، نمی‌توان عقد موقت یا صیغه منعقد نمود. اما در مورد فرزندان پسر، چنین شرطی مطرح نیست.

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

برخی از مراجع، ازدواج موقت بدون رضایت پدر را به‌طور کلی باطل می‌دانند. به‌طوری که در صورت عدم رضایت پدر، هیچ‌گونه محرمیتی میان دختر و پسر شکل نمی‌گیرد. برخی از مراجع، بنا بر احتیاط واجب رضایت پدر را شرط می‌دانند. در حال حاضر اکثریت مراجع تقلید، همچون رضایت پدر برای ازدواج دختر در عقد دائم، رضایت پدر را شرط ازدواج موقت دختر باکره تلقی می‌کنند.

لازم به ذکر است که صیغه موقت، بدون اجازه پدر برای دخترانی که باکره یا دوشیزه نیستند، بلامانع است. آن‌ها برای عقد موقت نیازی به رضایت پدر و جد پدری خود نداشته و به عبارت دیگر، شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر را دارا هستند. همچنین دخترانی که پدر یا جد پدری آن‌ها فوت کرده است، برای ازدواج موقت یا صیغه نیازی به اخذ رضایت دیگران، از قبیل مادر، عمو، برادر یا سایر افراد را ندارند.

لذا یکی از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر آن است که دختر دوشیزه نباشد. همچنین از دیگر شرایط صیغه موقت، بدون اذن یا اجازه پدر، حالتی است که دختر ولی قهری (پدر یا جد پدری) نداشته باشد. دراین‌صورت می‌تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و خواندن صیغه موقت، گواهی ازدواج موقت دریافت نماید یا اینکه عقد نکاح موقت شفاهی بخواند.


ت ت
کدخبر: 104947 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها