کارشناس محیط زیست:

اگر جنگ رخ دهد هزاران هلی کوپتر و هواپیما داریم اما یک آب پاش برای خاموش کردن آتش وجود ندارد

کارشناس محیط زیست گفت: اگر در کشور جنگ رخ دهد هزاران هلی کوپتر و هواپیما داریم که شروع به کار خواهند کرد اما یک آب پاش برای خاموش کردن آتش در جنگل نداریم. باید سازمان محیط زیست تفاهم نامه‌ای با نیروی هوایی منعقد کند تا به دادش برسند.

اگر جنگ رخ دهد هزاران هلی کوپتر و هواپیما داریم اما یک آب پاش برای خاموش کردن آتش وجود ندارد

علی اکبر رجایی، کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار منیبان درخصوص آتش سوزی تالاب انزلی گفت: تا جایی که اطلاع دارم 4 نفر به عمد تالاب انزلی را آتش زدند که هم اکنون دستگیر شدند.

او با اشاره به آتش سوزی هر ساله این تالاب بیان کرد: متاسفانه اکثر آتش سوزی‌های این تالاب عمدی است یعنی مردم از روی قصد این زمین‌ها را آتش می‌زنند تا خالی شود و بتوانند کشاورزی انجام دهند. عدم توجه سازمان محیط زیست و قوه قضائیه باعث شده است که چنین اتفاقی رخ دهد.

رجایی درباره آتش سوزی جنگل‌های بلوط در زاگرس گفت: معمولا آتش سوزی جنگل‌های بلوط عمدی نیست و به دلیل کوتاهی کشاورزان و چوپانان رخ می‌دهد برای مثال آنها حین کار آتش روشن می‌کنند و خاموش نکردن آن باعث رخنه کردن آتش در جنگل می‌شود.

این کارشناس محیط زیست در توصیه‌ای عنوان کرد: هوای گرم تابستان یکی دیگر از عوامل آتش سوزی جنگل‌های زاگرس است. بارها دیده شده یک شیشه در جنگل رها شده و همان مانند یک ذره بین، گرما را درون خود جمع کرده و سپس آتش می‌گیرد و با جریان باد آتش کل جنگل را فرا می‌گیرد. این اتفاق فقط در ایران رخ نمی‌دهد و شاهد بروز آن در سراسر دنیا هستیم بنابراین تنها راه حل رعایت و پیشگیری است.

او افزود: گردشگران حتما توجه کنند اگر آتشی روشن می‌کنند حتما خاموش کرده همچنین از روشن کردن آتش کنار علوفه و درخت خشک جدا پرهیز کنند. به اعتقاد بنده نقش مردم در جلوگیری از بروز آتش سوزی در جنگل‌ها مهم‌تر از سازمان محیط زیست و سایر نهادهاست. حتی اگر در ورودی هر جنگل و مکان تفریحی جنگل بانان و محیط بانان به مردم آموزش دهند، کیسه‌ای برای جمع آوری زباله اهدا کنند قطعا کمتر شاهد وقوع چنین حوادثی خواهیم بود.

رجایی با اشاره به کمبود تجهیزات سازمان محیط زیست گفت: اگر در کشور جنگ رخ دهد هزاران هلی کوپتر و هواپیما داریم که شروع به کار خواهند کرد اما یک آب پاش برای خاموش کردن آتش در جنگل نداریم. باید سازمان محیط زیست تفاهم نامه‌ای با نیروی هوایی منعقد کند تا به دادش برسند.


ت ت
کدخبر: 107676 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها