کارشناس حقوق فناوری:

پیام رسان‌های داخلی تاکنون تجربه موفقی نداشتند

محمد جعفر نعناکار گفت: به نظرم کسب و کارها در پلتفرم‌های جدید رونق قبل را نخواهند داشت. اگر 6 ماه یا یکسال قبل به این موضوع فکر می‌کردیم شاید الان می‌شد کاری کرد اما الان به یکباره نمی‌توان به کسب و کارها گفت از فردا به فلان پلفترم مهاجرت کنید.

پیام رسان‌های داخلی تاکنون تجربه موفقی نداشتند

محمد جعفر نعناکار، کارشناس حقوق فناوری در گفتگو با خبرنگار منیبان با اشاره به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و دعوت از مردم برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی گفت: معمولا استفاده از هر پلتفرم و سرویسی ارتباط مستقیمی با کیفیت محصول دارد. درصورتی که پلتفرم‌های داخلی بتوانند کیفیت لازم از لحاظ ارائه خدمات، حفظ حریم خصوصی، پایداری ارتباطات، نگه‌داری اطلاعات دپو شده داشته باشند و به استاندار کافی برسند می‌توان گفت امکان مهاجرت افراد از پلتفرم‌های خارجی به داخلی وجود دارد اما در این میان باید در نظر داشته باشیم عموما پلتفرم‌ها نباید لوکال نگه داشته شوند یعنی تعاملات بین المللی باید در آن جریان داشته باشد. اگر پلتفرم فقط برای مرز جغرافیایی خاص درنظر گرفته شود باید ارزش افزوده فراوانی برای آن ایجاد کرد تا مورد استقبال قرار گیرد در غیراینصورت موفق نخواهد شد.

او درباره کیفیت پلتفرم‌های داخلی عنوان کرد: دوسال گذشته آموزش و پرورش از نرم افزار روبیکار به صورت شاد استفاده کرد و تقریبا 10 میلیون کاربر از آن استفاده کردند اما خیلی موفق نبود یعنی گروه‌ها و کلاس‌ها در شاد ساخته می‌شد اما در شبکه‌های خارجی برگزار می‌شد دلیلش هم باگ‌ها و ایراداتی بود که معلمان با آن رو به رو بودند لذا در ایجاد پلتفرمی با ظرفیت 10 میلیون نفر به بالا تجربه موفق نداریم برای مثال معماری پیام رسان بله ظرفیت میزبانی از حجم زیادی کاربر مثل 20 میلیون نفر را ندارد.

نعناکار ادامه داد: به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر پلتفرم‌های داخلی تجربه خوبی نداشتند هرچند پلتفرمی مانند دیجی کالا بوده که از لحاظ محتوا و سوشیال نتورک به خوبی عمل کرده اما پیام رسان‌های داخلی موجود فعلا توانایی این حجم کاربر و رد و بدل کردن اطلاعات را ندارند.

این کارشناس حقوق فناوری درخصوص تعطیلی کسب و کارهای موجود در اینستاگرام گفت: پایه تجارت اجتماعی در ایران بر اینستاگرام تعریف شد و مردم کسب و کار خود را در این بستر شکل دادند. واقعیت این است که کسب و کار (کالا و خدمات) جایی می‌نشیند که کاربر وجود داشته باشد نمی‌توان به کسب و کارها گفت بروید در فلان بستر شروع به کار کنید اما کاربری وجود نداشته باشد یا تعداد آن بسیار کم باشد. حدود 400 هزار کسب و کار در اینستاگرام وجود دارد از طرفی تقریبا 40 میلیون نفر در ایران کاربر اینستاگرام هستند پس باید دید اگر کسب و کارها را به پلتفرمی دیگر برد آیا این تعداد کاربر هم می‌آیند؟ لذا الان بیش از اینکه فکر کنیم کسب و کارها را باید کجا میزبانی کرد باید به این فکر کنیم مخاطب را کجا بفرستیم.

نعناکار در پایان تاکید کرد: به نظرم کسب و کارها در پلتفرم‌های جدید رونق قبل را نخواهند داشت. اگر 6 ماه یا یکسال قبل به این موضوع فکر می‌کردیم شاید الان می‌شد کاری کرد اما الان به یکباره نمی‌توان به کسب و کارها گفت از فردا به فلان پلفترم مهاجرت کنید.


ت ت
کدخبر: 114518 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها