کارشناس کشاورزی و منابع آبی:

بودجه حوزه آبخیزداری قطع شده اما وزارت نیرو عین خیالش نیست

امین محمودی گفت: باتوجه به اینکه بارندگی‌ها پاییز و زمستان نزدیک است و خبر تهران فقط 100 روز آب دارد تکذیب شد بنده احتمال جیره بندی شدن آب تهران را رد می‌کنم و به نظرم چنین خبرهایی نیست.

بودجه حوزه آبخیزداری قطع شده اما وزارت نیرو عین خیالش نیست

امین محمودی، کارشناس کشاورزی و منابع آبی در گفتگو با خبرنگار منیبان با اشاره به میزان ذخایر آبی تهران گفت: میزان ذخایر آبی سدها در تهران کاهش پیدا کرده است به طوری که از ابتدای سال تا مهرماه 32 درصد کاهش بارندگی (برف و باران) داشتیم. در روزهای اخیر خبری مبنی کمبود آب تهران و جیره بندی آن منتشر شده است که البته شرکت آب و فاضلاب تهران آن را تکذیب کرده است اما آنچه مشخص است ما در تامین منابع آبی در سراسر کشور با معضل جدی مواجه هستیم حال امیدوار هستیم که بارندگی‌های پاییز و زمستان تا حدودی کمک کننده باشد.

او با تاکید بر اهمیت آبخیزداری ادامه داد: میزان ذخایر پشت سدهای سراسر کشور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و الان به 70 میلی مترمکعب رسیده است. معمولا در این شرایط رسانه‌ها و کارشناس‌ها سراغ میزان مصرف آب توسط شهروندان می‌روند و به آنها آموزش می‌دهند اگر در استحمام، حمام، شست و شوی روزمره صرفه جویی کنند آنوقت می‌توان تنش آبی را برطرف کرد درحالی که معضل اصلی آبخیزداری است مسئله‌ای که کشورهایی چون آمریکا، کانادا، اروپا حتی هند، پاکستان و افغانستان به سمت آن رفتند و از ما جلوتر هستند.

این کارشناس منابع آبی عنوان کرد: هر برایندی که آب را در مبادی بارش به زیر زمین برساند و مانع تبخیر آن شود را آبخیزداری می‌نامند. درحال حاضر 70 درصد از میزان بارندگی در کشورمان به صورت تبخیر خارج می‌شود و ما از طریق 30 درصد آن آب شرب، کشاورزی و صنعتی 85 میلیون ایرانی را تامین می‌کنیم.

محمودی با اشاره به کمبود اعتبارات در این حوزه گفت: با معضل کمبود تخصیص اعتبارات در حوزه آبخیزداری روبه رو هستیم. باوجود اینکه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار به این حوزه اختصاص داده بودند اما بودجه آن قطع شده و وزارت نیرو عین خیالش نیست به همین دلیل با کمبود شدید آب مواجه هستیم درحالی که اگر آبخیزداری کردیم و آب به زیرزمین هدایت شود با تنش آبی نیز مواجه نخواهیم شد.

او در توصیه‌ای به شهروندان بیان کرد: همانطور که اشاره کردم راه اصلی عبور از تنش آبی آبخیزداری است اما شهروندان هم می‌توانند در این راه کمک کنند. براساس آمار منتشر شده هر فرد ایرانی در شبانه روز 140 لیتر آب مصرف می‌کند به عبارتی روزانه 40 هزار لیتر آب در کشور مصرف می‌شود اگر این رقم با صرفه جویی مردم 10 الی 15 درصد کاهش پیدا کند، می‌توانیم از تنش موجود عبور کنیم.

این کارشناس منابع آبی در پاسخ به این سوال که آیا آب تهران در آستانه جیره بندی است؟ گفت: باتوجه به اینکه بارندگی‌ها پاییز و زمستان نزدیک است و خبر تهران فقط 100 روز آب دارد تکذیب شد بنده احتمال جیره بندی شدن آب تهران را رد می‌کنم و به نظرم چنین خبرهایی نیست.

ت ت
کدخبر: 117421 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها