عامل اصلی افزایش سرماخوردگی در زمستان

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد یک پاسخ ایمنی که شناسایی نشده بود، در داخل بینی مسئول مبارزه با ویروس‌هایی است که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند.

عامل اصلی افزایش سرماخوردگی در زمستان

به گزارش منیبان؛ بر اساس نتایج تحقیق محققان دانشگاه چشم و گوش ماساچوست و دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، اعلام کردند: هوای سرد این پاسخ ایمنی در بینی را مهار می‌کند و احتمال ابتلای فرد به هر نوع بیماری تنفسی را بیشتر می‌کند.

به گفته محققان، مطالعه جدید نخستین توضیح بیولوژیکی را ارائه می‌دهد که چرا احتمال ابتلاء به عفونت‌های ویروسی تنفسی در فصول سردتر بیشتر است.

«بنجامین بلیر» محقق ارشد گفت: بینی نقطه اصلی ورود ویروس‌ها یا باکتری‌ها است که اگر فردی کاری مانند مالیدن بینی خود را انجام دهد، می‌تواند موجب استنشاق یا تجمع مستقیم این ویروس‌ها و باکتری‌ها شود. هنگامی که میکروب‌ها وارد بینی می‌شوند، به سمت پشت به سوی مجرای هوایی و داخل بدن حرکت می‌کنند و سلول‌ها را در طول مسیر آلوده می‌کنند. اما بینی توانایی مبارزه با این عفونت را دارد، سلول‌های جلوی بینی می‌توانند میکروب‌های استنشاقی را شناسایی کند و با آزاد کردن میلیارد‌ها کیسه ریزگر از مایع در مخاط واکنش نشان دهند تا پاتوژن را احاطه و به آن حمله کنند.

این کیسه‌ها که وزیکول‌های خارج سلولی نامیده می‌شود، پروتئین‌های آنتی باکتریایی را در سراسر راه هوایی جابه جا و یک حصار محافظ ایجاد می‌کنند که هدف آن جلوگیری از انتشار میکروب‌ها در راه هوایی است.

محققان دریافتند سلول‌های بینی در آزمایشگاه که در معرض هوای سرد قرار گرفته اند، پاسخ ایمنی ضعیفی را ایجاد می‌کنند و حدود ۴۲ درصد وزیکول‌های خارج سلولی کمتری ترشح می‌کنند علاوه بر این گیرنده‌های ضد ویروسی در وزیکول‌های خارج سلولی به دلیل سرما با شکل مواجه شدند.

ت ت
کدخبر: 126841 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها