راه‌های تشخیص ترکیدگی لاستیک خودرو

رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر در حین حرکت صدای ترکیدن لاستیک آمد؛ اگر حرکت به سمت چپ و راست بود، لاستیک جلو و اگر حرکت به صورت مارپیچ بود لاستیک عقب ترکیده است.

راه‌های تشخیص ترکیدگی لاستیک خودرو

به گزارش منیبان؛ سرهنگ زکی زاده، رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ، درباره اینکه از کجا باید دانست که حین حرکت کدام لاستیک خودرو ترکیده است، گفت: اگر در حین حرکت بودیم و صدای ترکیدن لاستیک را متوجه شدیم و احساس کردیم که لاستیک وسیله نقلیه شما ترکیده است اول خونسردی خود را حفظ می‌کنیم.

رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ افزود: اگر متوجه شدید که خودروی شما به سمت راست و یا به سمت چپ می‌رود و یا سنگینی در خودروی خود احساس نمودید یکی از تایر‌های محور خودروی شما دچار ترکیدگی شده است.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اما اگر در لحظات اولیه ترکیدن لاستیک حرکت مارپیچ را در خودرو احساس کردید، یکی از تایر‌های سمت عقب خودرو دچار ترکیدگی شده است.

سرهنگ زکی زاده گفت: پس اگر در حین حرکت صدای ترکیدن لاستیک آمد اگر حرکت به سمت چپ و راست بود، لاستیک جلو و اگر حرکت به صورت مارپیچ بود لاستیک عقب ترکیده است.

هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

سرهنگ زکی زاده گفت: ترکیدن لاستیک علل مختلفی دارد که به سرعت وسیله نقلیه، شاخص بار لاستیک، بار بیش از حد خودرو، فرسودگی لاستیک باز می‌گردد.

او افزود: اما در هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟ این موضوع بسیار مهمی است که هر رانند‌ه ای آنرا باید بداند.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در لیست استرس‌های یک راننده ترکیدن ناگهانی لاستیک خودرو یک روز و در یک جاده وجود دارد.

سرهنگ زکی زاده گفت: زمانی که لاستیک خودروی شما می‌ترکد بخاطر آن صدایی که بوجود می‌آید ممکن است آرامش راننده در یک لحظه بر هم بخورد پس اولین توصیه به شما این است که آرامش خود را بدست آورده و با دو دست فرمان را نگه دارید و اجازه ندهید که وسیله نقلیه از مسیر مستقیمی که حرکت می‌کرده خارج و منحرف شود.

رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در این لحظه به هیچ عنوان پای خود را بر روی ترمز نگذارید و اجازه دهید پا روی پدال گاز باقی مانده، ولی گاز بیش از حد هم ندهید.

سرهنگ زکی زاده گفت: اگر راننده در هنگام ترکیدن لاستیک ترمز نماید و یکی از چرخ‌های جلو هم آسیب دیده باشد بلافاصله تمامی فشار، وزن و حرکت وسیله نقلیه به محور جلویی خودرو منتقل می‌شود و وسیله ننقلیه به سمت تایری که پنچر شده است منحرف می‌گردد و ماشین چپ می‌کند.

او بیان کرد: علت گاز دادن هم دلیل دارد و به این نحو است که گاز را ضربه‌ای انجام می‌دهید و گاز می‌دهید و آنرا رها می‌کنید و به همین منوال تا کنترل و ایستادن وسیله نقلیه این اقدام را انجام می دهید و گاز بیش از حد هم نیازی نیست که بدهید.

سرهنگ زکی زاده گفت: برای اینکه ما این تعادل را حفظ کنیم پای خود را از روی پدال گاز بر نمی‌داریم، ولی به صورت ضربه‌ای این کار را انجام می‌دهیم؛ وقتی کنترل وسیله نقلیه حفظ شد به آرامی به کنار راه می‌رویم و ترمز می‌کنیم.

عیب تایر را چگونه بشناسیم؟ انواع فرسایش روی لاستیک نشانه چیست؟

رئیس اداره تصادفات بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ترمز ناگهانی، بار زیاد و غیر مجاز، برخورد با موانع کم بادی و پر بادی لاستیک همه و همه باعث فرسایش لاستیک می‌گردد.

سرهنگ زکی زاده در خصوص شناسایی عیب تایر خودرو گفت: زمانی که لاستیک‌ها دارای باد استاندارد هستند فرسایش لاستیک به صورت یکنواخت اتفاق می‌افتد.

او افزود: اما اگر لاستیک وسیله نقلیه دچار پر بادی و یا کم بادی باشد و یا نقصی در وسیله داشته باشیم، این فرسایش به صورت موضعی اتفاق می‌افتد.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: وقتی که دو سر شانه لاستیک دچار فرسایش می‌شود نشان دهنده این است که باد تایر ما کم است و با کم بادی حرکت می‌کند و پهنای رینگی که استفاده می‌کنیم بیشتر از تایر است و این لاستیک بار غیر مجاز داشته و تایر زیاد روی زمین خوابیده است که شانه‌ها دچار فرسایش شده اند.

سرهنگ زکی زاده گفت: اگر فرسایش در ناحیه مرکز تایر باشد نشان دهنده پربادی لاستیک است و یا اینکه رینگ مورد استفاده از سایز تایر کوچک‌تر است و فرسایش روی یکی از سرشانه‌ها می‌باشد و یکی از تنظیم‌های محور به هم خورده است و یا اینکه زوایای چرخ ما دچار مشکل شده اند که در مراکز معاینه فنی مشاهد می‌کنیم.

او افزود: اگر فرسایش‌ها به صورت موضعی باشد نشان دهنده این است که ترمز‌ها به صورت ناگهانی بوده است و یا اینکه سیستم تعلیق خودرو دچار فرسودگی می‌باشد و حتما باید وضعیت را بررسی کنیم.

سرهنگ زکی زاده گفت: بریدگی‌های شعایی زمانی روی لاستیک اتفاق می‌افتد که بار خودرو بیش از حد مجاز است و روی ناهمواری‌ها حرکت می‌کند و زمانی اتفاق می‌افتد که خودرو با شی‌های خارجی برخورد داشته است و لاستیک خودرو با موانع زیاد برخورد کرده است و لایه‌های داخلی لاستیک از داخل دچار ترکیدگی شده و به شکل برآمدگی روی سطح ظاهر لاستیک نمایان شده اند.


ت ت
کدخبر: 130520 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها