گلایه معاون وزیر آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان/ حتی یک مدیر مدرسه هم تربیت نکرده است
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان حتی یک مدیر مدرسه تربیت نکرده است، گفت: معلمان باید توانایی پاسخ به ابهامات دانشآموزان را داشته باشند
به گزارش منیبان، میزگرد بررسی موانع و الزامات تحول مدرسه از منظر معلمان امروز با حضور تعدادی از معلمان و معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در این نشست نظراتی از سوی معلمان مطرح شد که برخی سرفصلهای آن بدین شرح است:
معلمان به سیستم بیاعتماد هستند بنابراین هنگامی که طرحی از سوی وزارتخانه برای اجرا ابلاغ میشود شاهد مقاومت شدیدی در برابر آن هستیم یعنی معلمان اعتماد ندارند که این کار برای بهتر شدن وضعیت آنهاست؛ از سوی دیگر سیستم هم به معلمان به عنوان افرادی که به دنبال بهتر شدن وضعیت خود هستند، اعتماد ندارد.
اگر به معلمان میگوییم، ارزشیابی برای تلافی کردن نیست تا به عنوان مثال اگر دانشآموزی اعصابت را به هم ریخت، نمره او را کم بدهی بلکه باید به گونهای رفتار کنید که دانشآموز از درس خواندن ناامید نشود و به بهبود شرایط خود بیاندیشد باید بپذیریم که ارزشیابی نباید بخشی از فرایند یادگیری معلم باشد.
در آموزش مجازی معلمان برای تولید محتوا، ساخت ویدیو یا تألیف کتاب کمک آموزشی تشویق میشوند البته واقعاً به بانک پشتیبان نیاز است و معلمان باید به تجهیز آن کمک کنند اما این موضوع نباید در یک ساز و کار نخبهگرایانه رخ دهد چون معلمی که نمیتواند ابداع خاصی داشته باشد همیشه سرخورده خواهد بود.
وظیفه اصلی معلم تولید فیلم و انیمیشن نیست و دانشآموز با جست و جو در فضای مجازی میتواند فیلمهای آموزشی با کیفیت را مشاهده کند البته حدی از تولید محتوا بر عهده معلم است. اما اکنون ایجاد بانک محتوا و ایده در حال تبدیل شدن به رقابت نخبهگرایانه است و عدهای از معلمان در فشار این رقابت کار اصلی خود یعنی اداره کلاس را رها کرده و تلاش میکنند در این فضا تولید محتوا داشته باشند.
دنیای نوجوانان را به رسمیت نشناختیم
دانشآموزان بعد از دو سال آموزش مجازی به موجودات دیگری تبدیل شدهاند و معنای مدرسه، معلم و دانشآموز تغییر کرده است. در آموزش و پرورش دنیای نوجوانان را به رسمیت نشناختیم تا بتوانیم با آنها گفتوگو کنیم همچنین به دانشآموزان میدان ندادهایم، این اعتماد نکردن باعث شده تا اعتماد نوجوانان به منابع و مراجعی که بر خلاف سیستم هستند افزایش یابد و ما فقط آنها را راندهایم.
ضعیف بودن فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان
مربی که در سند تحول بنیادین ذکر شده است، شاخصهای متعالی بسیاری دارد و به نوعی ابر انسان است و اصلاً دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در این حد و اندازه نیست.
در این نشست حجتالاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در برخی مقاطع زمانی که با محدودیتهای بودجه و زمان مواجه بودیم نگاه به دانش آموزان و معلمان در تألیف کتابهای درسی با چالشهایی همراه بود البته نیروهای موفق در سازمان پژوهش همیشه از کف مدرسه بوده و هستند.
وی با تأکید بر اینکه در مدارس به وجه نیمه تخصصی نیاز داریم اما اینکه پرداختن به آن چه میزان و چگونه باشد میتواند محل بحث قرار بگیرد، بیان کرد: این نگاه اشتباه در کشور حاکم است که مدرسه کوچک شده دانشگاه است همچنین تمام محتوا را در کتاب درسی میبینند و به برنامه درسی توجهی ندارند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: نداشتن بانک ایده از نقایص آموزش و پرورش است و باید دست مدارس را پُر کنیم.
وی با اشاره به سه مأموریت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: باید به تفکیک دورههای تحصیلی به مدارس اعلام کرد که اسناد تحولی از آنها چه انتظاری دارند و چه شایستگیهایی در هر دوره تحصیلی نیاز است. مواد و محتوای مورد نیاز که کتاب بخشی از آن است در اختیار مدارس قرار بگیرد وسازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نظام تولید و خدمات خود را به مدرسه معرفی کند.
معلم باید توانایی پاسخ به ابهامات دانش آموز را داشته باشد
همچنین صادق ستاریفرد؛ سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: هنوز نتوانستیم بهترین افراد را برای معلمی شناسایی کنیم از سوی دیگر برخی افراد مدرسه را به عنوان مکانی برای یافتن کار میدانند و این نگاهها با آسیب همراه است.
وی افزود: وقتی معلم استخدام میشود، او را رها کرده و برای توانمندسازی اقدام نمیشود یا دورههای ضمن خدمت کم کیفیت برگزار میکنیم؛ تربیت چند ساحتی معلمان باید مورد توجه باشد تا اگر دانشآموز درباره مسئله سیاسی یا اجتماعی از معلم ریاضی سوال پرسید، معلم پاسخ ندهد "نمیدانم و از معلم علوم اجتماعی بپرسید" معلم باید بتواند به پرسشهای اصلی و ابهامات دانشآموزان پاسخ دهد و روحیه پرسشگری را تقویت کند.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بهترین معلمان وقتی دکترا بگیرند از آموزش و پرورش خارج میشوند در حالی که سند تحول بنیادین تأکید دارد، بهترین معلمان در دوره ابتدایی حضور داشته باشند اما اکنون معلمان برتر یا به دانشگاه میروند یا دوره متوسطه، چه مشوقهایی برای اینکه بهترین معلمان در مدارس باقی بمانند پیش بینی شده است؟
ستاری فرد ادامه داد: مدیر مدرسه را گروگان مسائل سیاسی کردهایم، دانشگاه فرهنگیان حتی یک نفر مدرسه مدرسه تربیت نکرده است در حالی که ستون تحول مدیر مدرسه است و باید توانمندترین معلمان به عنوان مدیر انتخاب شوند.