مدیر ساختمان چه وظایفی دارد؟

مدیر ساختمان شخصی است که از طرف هیأت مدیره ساختمان برای انجام امور مربوط به ساختمان انتخاب می‎شود.

مدیر ساختمان چه وظایفی دارد؟

به گزارش منیبان؛ مدیر ساختمان برای اداره کردن ساختمان وظایفی برعهده دارد که همه‎ی ما  تا حدودی با آن آشنایی داریم . مثل جمع‎آوری شارژ ساختمان و پرداخت قبوض و مواردی نظیر آن. اما از جزئیات اختیارات قانونی مدیر ساختمان اطلاع کافی نداریم.

قانون تملک آپارتمان‎ها  و آیین نامه‎ی اجرایی آن در این خصوص، ضوابط و مقررات حاکم براین موضوع را مشخص کرده که مهم‎ترین آنها به شرح زیر است:

حفظ و اداره‎ی امور ساختمان: این عنوان از وظایف کلی مدیر یا هیأت مدیره است  به عبارتی تمام وظایف و مسئولیت‎های مدیر ساختمان برای نگهداری ساختمان از هرگونه آسیب است. به این منظور در ساختمان‎هایی که بیش از سه مالک درآن سکونت دارد مجمع عمومی مالکان تشکیل می‎شود که مدیر یا مدیران ساختمان طبق تصمیم‎های این مجمع وظایف خود را انجام می‎دهند.

در مواردی که تصمیم مجمع عمومی خلاف قانون تملک آپارتمان‎ها و آیین نامه‎ی اجرایی آن باشد ، مدیر یا مدیران ساختمان مکلف به تبعیت از آن نیستند.

واگذار نکردن مدیریت به شخص دیگر: مطابق با ماده ۱۹ آیین نامه مذکور « مدیر یا مدیران ،امین مالکان بوده و نمی‎توانند  فرد دیگری را به جای خود انتخاب نمایند » بنابراین هیچ مدیری  پس از این‎که از سوی  مجمع عمومی مالکان انتخاب شد نمی‎تواند وظایف خودرا به شخص دیگر واگذار کند.

بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی: مدیر ساختمان مکلف است برای حفظ و نگهداری تأسیسات و تجهیزات ساختمان نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام کند در غیر این‎صورت در مواقع بروز آتش سوزی مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده است.

مدیر ساختمان

 تعیین سهم هر مالک از هزینه‎های مشترک : در صورتی که بین مالکان ترتیب مشخصی برای پرداخت هزینه‎های مشترک تعیین نشده باشد، سهم هر مالک در آن قسمت  از هزینه‎هایی که مربوط به مساحت زیر بنای اختصاصی است، به نسبت متراژی که در اختیار دارد از کل قسمتهای اختصاصی در ساختمان  محاسبه می‎شود. مانند هزینه‎های آب، گاز ، آسفالت پشت بام که به مصرف می رسد.سایر هزینه‎هایی که به کل مساحت ساختمان مربوط نمی شود به طور مساوی بین مالکان  یا استفاده کنندگان  تقسیم خواهد شد، مثل هزینه‎های که برای سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه‎ی نگهداری  از تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمت‎های مشترک و مواردی از این قبیل. محاسبه‎ی دقیق سهم هر مالک یا هر استفاده کننده‎ای بر عهده‎ی مدیر ساختمان است.

    شایان ذکر است برای پیشگیری از تأخیر در اجرای خدمات ساختمان، مالکان  و مستأجران  و هر استفاده کننده‎ی دیگری در قبال پرداخت هزینه‎های مشترک ساختمان مسئول است.

رسیدگی به اعتراض شرکاء:

هر یک از شرکاء که در مورد میزان هزینه‎های مربوط به سهم خود اعتراضی داشته باشد می‎تواند به مدیر ساختمان مراجعه  او موظف است که به اعتراض شرکاء رسیدگی کند. در صورتی که مدیر به اعتراض وارده رسیدگی نکند ، معترض می‎تواند به مراجع صلاحیت‎دار قضایی مراجعه کند.

تعیین نماینده برای هر یک از شرکاء:

به موجب ماده ۹ آئین نامه، کسی که به عنوان نماینده یکی از شرکاء تعیین شده است  باید قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی مالکان، وکالت‎نامه معتبر خود را به مدیر ساختمان  ارائه کند . احراز صحت اعتبار وکالت‎نامه، قبل از تشکیل و رسمیت جلسه مجمع عمومی، از وظایف مدیر ساختمان  است.

حفظ و نگهداری صورت جلسه های  مجامع عمومی:

به موجب ماده ۱۲ آئین نامه، کلیه تصمیم‎های مجمع عمومی مالکان باید در صورت‎جلسه نوشته و نزد مدیر یا مدیران ساختمان نگهداری تا در مواقع لزوم ارائه و به آن ها استناد  شود.


ت ت
کدخبر: 134200 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها