مدیر ساختمان چه وظایفی دارد؟
مدیر ساختمان شخصی است که از طرف هیأت مدیره ساختمان برای انجام امور مربوط به ساختمان انتخاب میشود.
به گزارش منیبان؛ مدیر ساختمان برای اداره کردن ساختمان وظایفی برعهده دارد که همهی ما تا حدودی با آن آشنایی داریم . مثل جمعآوری شارژ ساختمان و پرداخت قبوض و مواردی نظیر آن. اما از جزئیات اختیارات قانونی مدیر ساختمان اطلاع کافی نداریم.
قانون تملک آپارتمانها و آیین نامهی اجرایی آن در این خصوص، ضوابط و مقررات حاکم براین موضوع را مشخص کرده که مهمترین آنها به شرح زیر است:
حفظ و ادارهی امور ساختمان: این عنوان از وظایف کلی مدیر یا هیأت مدیره است به عبارتی تمام وظایف و مسئولیتهای مدیر ساختمان برای نگهداری ساختمان از هرگونه آسیب است. به این منظور در ساختمانهایی که بیش از سه مالک درآن سکونت دارد مجمع عمومی مالکان تشکیل میشود که مدیر یا مدیران ساختمان طبق تصمیمهای این مجمع وظایف خود را انجام میدهند.
در مواردی که تصمیم مجمع عمومی خلاف قانون تملک آپارتمانها و آیین نامهی اجرایی آن باشد ، مدیر یا مدیران ساختمان مکلف به تبعیت از آن نیستند.
واگذار نکردن مدیریت به شخص دیگر: مطابق با ماده ۱۹ آیین نامه مذکور « مدیر یا مدیران ،امین مالکان بوده و نمیتوانند فرد دیگری را به جای خود انتخاب نمایند » بنابراین هیچ مدیری پس از اینکه از سوی مجمع عمومی مالکان انتخاب شد نمیتواند وظایف خودرا به شخص دیگر واگذار کند.
بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی: مدیر ساختمان مکلف است برای حفظ و نگهداری تأسیسات و تجهیزات ساختمان نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام کند در غیر اینصورت در مواقع بروز آتش سوزی مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده است.
مدیر ساختمان
تعیین سهم هر مالک از هزینههای مشترک : در صورتی که بین مالکان ترتیب مشخصی برای پرداخت هزینههای مشترک تعیین نشده باشد، سهم هر مالک در آن قسمت از هزینههایی که مربوط به مساحت زیر بنای اختصاصی است، به نسبت متراژی که در اختیار دارد از کل قسمتهای اختصاصی در ساختمان محاسبه میشود. مانند هزینههای آب، گاز ، آسفالت پشت بام که به مصرف می رسد.سایر هزینههایی که به کل مساحت ساختمان مربوط نمی شود به طور مساوی بین مالکان یا استفاده کنندگان تقسیم خواهد شد، مثل هزینههای که برای سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینهی نگهداری از تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمتهای مشترک و مواردی از این قبیل. محاسبهی دقیق سهم هر مالک یا هر استفاده کنندهای بر عهدهی مدیر ساختمان است.
شایان ذکر است برای پیشگیری از تأخیر در اجرای خدمات ساختمان، مالکان و مستأجران و هر استفاده کنندهی دیگری در قبال پرداخت هزینههای مشترک ساختمان مسئول است.
رسیدگی به اعتراض شرکاء:
هر یک از شرکاء که در مورد میزان هزینههای مربوط به سهم خود اعتراضی داشته باشد میتواند به مدیر ساختمان مراجعه او موظف است که به اعتراض شرکاء رسیدگی کند. در صورتی که مدیر به اعتراض وارده رسیدگی نکند ، معترض میتواند به مراجع صلاحیتدار قضایی مراجعه کند.
تعیین نماینده برای هر یک از شرکاء:
به موجب ماده ۹ آئین نامه، کسی که به عنوان نماینده یکی از شرکاء تعیین شده است باید قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی مالکان، وکالتنامه معتبر خود را به مدیر ساختمان ارائه کند . احراز صحت اعتبار وکالتنامه، قبل از تشکیل و رسمیت جلسه مجمع عمومی، از وظایف مدیر ساختمان است.
حفظ و نگهداری صورت جلسه های مجامع عمومی:
به موجب ماده ۱۲ آئین نامه، کلیه تصمیمهای مجمع عمومی مالکان باید در صورتجلسه نوشته و نزد مدیر یا مدیران ساختمان نگهداری تا در مواقع لزوم ارائه و به آن ها استناد شود.