واکنش شورای شهر به موضوع دریافت عوارض از قبور
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به موضوعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر دریافت عوارض از قبور، گفت: موضوع دریافت عوارض از قبور مطرح نیست.
به گزارش منیبان؛ مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه پیش از آغاز یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: لایحه بهای خدمات امروز بررسی می شود و باید امروز آن را به پایان برسانیم.
او درباره موضوع دریافت عوارض از قبور نیز اظهار کرد: این موضوع که مطرح شده، به نام عوارض نیست، به نام بهای خدمات است که وزارت کشور برای کل کشور اعلام کرده است.
چمران با بیان اینکه اکنون هم موقع دفن اموات بهای خدمات اخذ میشود و این عوارض نیست، تاکید کرد: بعد از دفن نیز بستگی به این دارد که خدماتی بخواهند بدهند یا خیر؟ که بهای آن را دریافت میکنند؛ برای مثال ممکن است فردی بخواهد گلکاری کند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دریافت عوارض هنوز مطرح نشده و اگر چنین لایحه ای به شورا برسد دلیل ندارد که شورا آن را تصویب کند.
چمران با تاکید براینکه دربودجه هنوز بهای نگهداشت نداریم، افزود: لایحه ای که به شورا بیاید بررسی می شود و شورا از بین آنچه می رسد، بخشی را در دستور میگذارد و تصویب میکند.
در پی نشر شایعاتی مبنی بر دریافت عوارض نگهداری قبور در بهشت زهرا(س) از شهروندان، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز ضمن رد این موضوع با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به آن واکنش نشان داد.
انتقاد از انتقال مجموعه خلیجفارس به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه به ارایه تذکرات خود پرداختند و سید احمد علوی عضو شورای شهر در این جلسه با ارایه تذکری گفت: هر روز باخبر می شویم که یکی از مجموعه ها جا به جا شده است.
او با بیان اینکه در آخرین مورد، مجموعه دریاچه خلیج فارس به سازمان فرهنگی و هنری منتقل شده است، گفت: آیا می شود در یک گردش مکاتبه ای یک مجموعه جا به جا شود، اگر اینگونه است چرا موضوع تشکیل سازمان گردشگری را پیگیری می کنیم.
او در ادامه با بیان اینکه رهبری به موضوع گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای جهاد تبیین تاکید کردند، گفت: امیدواریم موضوع گردشگری در این دوره به خوبی انجام و برای خانه موزه ها و تورهای گردشگری و خانه های گردشگری برنامه ریزی مناسبی انجام شود .
علوی با بیان این که نمایشگاه گردشگری در محل نمایشگاه بین المللی شروع می شود، از اعضای شورا خواست از این نمایشگاه دیدن کنند و ابراز امیدواری کرد که تهران به مقصد گردشگری تبدیل شود.
انتقاد از برگزاری نمایشگاه گردشگری در محل نمایشگاه های بین المللی
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به تذکر علوی، گفت: این همه فریاد می زنیم که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود، بعد خود شهرداری و شما در نمایشگاه بین المللی نمایشگاه برگزار می کنید؟! من به این نمایشگاه نمی روم.
علوی نیز ادامه داد: این نمایشگاه از سوی وزارتخانه برگزار شده و انتقاد شما صحیح است.
پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید از طرحهای شهری
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمان تذکر خود به ارایه پیشنهادی پرداخت و گفت: تورهای بازدید دانش آموزان از تأسیسات و پروژه های شهری برگزار شود.
عباسی ادامه داد: پروژه های اجرا شده در تهران قابل افتخار است و می توان از آن به عنوان دستاورد مهندسی ویژه در کشور و منطقه یاد کرد.
تصویب عوارض حمل و نقل بار درون شهری
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان کلیات برنامه امروز خود لایحه های عوارض و بهای خدمات برای سال ۱۴۰۲ را در دستور کار قرار دارند.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه های عوارض و بهای خدمات برای سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: بر اساس این قانون باید عناوین جدید بهای خدمات به تصویب می رسید و برای سال ۱۴۰۲ این بها را بر اساس عناوین جدید تصویب می کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تعیین بهای خدمات بر اساس تأکید وزارت کشور انجام شده و این موارد پیشنهاد شهرداری است و باید اجازه دهیم در شورا قرائت و تصویب شود.
آخوندی با اشاره به وضعیت نگهداشت شهر در دوره گذشته مدیریت شهری، اظهار داشت: چهار سال شهر را تعطیل کردند و کاری هم انجام ندادند و امروز دروغ می گویند.
او با بیان اینکه نباید به برخی مباحث توجه کنیم چرا که از خدمت به مردم باز میمانیم، گفت: چهار سال با دروغ قدرت را به دست گرفتند و امروز نیز با دروغ، افراد را مشغول می کنند.
آخوندی با بیان اینکه مباحث شورای شهر به صورت زنده برای مردم پخش می شود، اظهار داشت: آنچه در شورا مورد بررسی قرار می گیرد بر اساس تأکید وزارت کشور است.
حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران نیز در زمان بررسی عوارض حمل و نقل بار درون شهری، اظهار داشت: به گونه ای صحبت می کنیم که گویی شهر وجود نداشته و تازه ایجاد می شود و میخواهیم برای آن قانون بگذاریم.
او افزود: شرکت های حمل بار در تهران وجود دارد و باید گفته شود شرکت های حمل باری که سالها تلاش کردیم آنها را به خارج از شهر منتقل کنیم را با شدت بیشتری در شهر افزایش می دهیم.
او با اشاره به دریافت مبلغ ۲ میلیون تومان برای تمدید مجوز شرکت ها و پنج میلیون عوارض برای ایجاد شرکت ، گفت: این اعداد آثار مخرب برای مردم دارد و اگر مردم تهران بخواهند خریدی انجام دهند باید هزینه باربری بیشتری بپردازند.
کاشانی از اعضای شورا خواست تلاش کنند که فشار مضاعفی به شهروندان تحمیل نشود در نهایت اعضای شورای شهر این لایحه را با ۱۹ رای تصویب کردند.
افزایش ۲۰ درصدی عوارض محدوده طرح ترافیک تصویب شد
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی لایحه های عوارض، افزایش ۲۵ درصدی عوارض محدوده طرح ترافیک را در دستور کار قرار دادند.
برخی اعضای شورای شهر با این افزایش مخالف بودند؛ مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا شهر تهران در جریان بررسی لایحه های عوارض، دریافت عوارض را اینگونه تعبیر کرد که مردم پول بدهند و وارد طرح ترافیک شوند.
او ادامه داد: تفاوتی ندارد که نرخ عوارض ۲۰ درصد یا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند؛ عدد سنگینی از جیب مردم در طرح ترافیک هدر می رود و باید به این مسئله توجه شده و برای طرح ترافیک تصمیم جدی گرفته شود.
نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت شورا نیز تأکید کرد که افزایش عوارض نباید از تورم بیشتر باشد.
حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه هنوز زیرساخت در اتوبوس، مونوریل، پارکینگ و مترو آماده نیست، اظهارداشت: اگر زیرساخت ها تأمین شود، با ۱۰۰ درصد افزایش نرخ عوارض نیز موافقت هستیم.
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: اعلام کردیم که ۱۰۰ درصد نرخ عوارض باید برای بهبود حمل و نقل عمومی صرف شود.
او با بیان اینکه افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض پیشنهاد شده است، افزود: مبلغ ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان برای عوارض با مبلغ هزینه تاکسی آنلاین برابری می کند و مبلغ ناچیزی است.
مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اظهار داشت: درآمد شهرداری تهران از عوارض طرح ترافیک در سال جاری هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان یک هزار میلیارد تومان وصول شده و مابقی نیز تا پایان سال حاصل شود.
او ادامه داد: برای سهمیه های خاص از جمله جانبازان، گروه های خاص و خبرنگاران ، عدد ۲۳۴ هزار تومان پیش بینی شده بود که با ۲۵ درصد به ۲۹۳ هزار تومان می رسد.
او درباره عوارض وانت بارها هم گفت: برای وانت بارهای پلاک شخصی با بار زیر ۳.۵ تن، ضریب ۵۰ درصد تخفیف بوده که برای اشخاص حقیقی ۱۰ درصد افزایش یافته و علت آن ترغیب برای فعالیت به عنوان اشخاص حقوقی است.
شفیعی تأکید کرد: برای نرخ عوارض ترافیک به ازای هر ماه ۲ درصد و در ۱۲ ماه ۲۴ درصد جریمه اعمال می شود.
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰ ردصد افزایش موافقت کردند و بر اساس تصویب این لایحه نرخ پایه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش یافت.