روش‌های درمان گودی زیر چشم

یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین عارضه‌هایی که امروزه افراد بسیاری را درگیر خود کرده است، سیاهی و تیرگی دورچشم است.

روش‌های درمان گودی زیر چشم

به گزارش منیبان؛ سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب، استرس، لوازم آرایشی و مراقبتی نامناسب، افزایش سن و سال از موراد مهمی هستند که موجب سیاهی دورچشم و چین و چروک پوست اطراف چشم می‌شوند. اما آیا می‌دانید که با چه روش‌هایی می‌توان از تیرگی دورچشم جلوگیری کرد؟

دلایل ایجاد گودی زیر چشم چیست؟

قبل از هرگونه اقدامی برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم، باید منشا آن را پیدا کنید. گودی زیر چشم در زنان و مردان با توجه به شرایط جسمی فرد متفاوت خواهد بود. دلیل گودی زیر چشم چیست؟ آیا تنها افزایش سن می‌تواند منجر به بروز چنین حالتی در چهره فرد شود؟

    افزایش سن: یکی از مهم‌ترین دلایل گودی اطراف چشم، افزایش سن است. با افزایش سن به مرور زمان پوست حالت افتاده و چروکی پیدا می‌کند. کاهش تولید کلاژن در پوست صورت دلیل افتادگی و چین و چروک آن است. پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است، به همین دلیل بسیار سریع‌تر از سایر نقاط بدن و صورت، عوارض افزایش سن را نشان می‌دهد.

    کمبود خواب: هر انسانی باید حداقل 8 ساعت خواب در طول شبانه روز داشته باشد. خواب کامل باعث سلامتی و تندرستی بدن، پوست شاداب و جوان می‌شود.

    کاهش وزن شدید: رژیم‌های غیراصولی و کاهش وزن در مدت زمان کم، موجب گودی و سیاهی اطراف چشم می‌شود. کاهش سریع و شدید وزن موجب کاهش مقدار زیادی آهن، ویتامین و چربی در بدن می‌شود. گودی زیر چشم و سیاهی اطراف چشم از عوارض کاهش وزن شدید است.

    قرار گرفتن در برابر نور خورشید: اشعه ماورا بنفش و اشعه UVB، ملانین پوست را افزایش می‌دهد. به مرور زمان پوست اطراف چشم و صورت تیره خواهد شد.

    آلرژی: برخی آلرژی‌های فصلی، عفونت‌های سینوسی هستند که موجب تحریک و قرمزی چشم می‌شوند. این عوارض موقتی هستند و بعد از مصرف مایعات بهبود می‌یابند.

    ژنتیک: بخشی از گودی و سیاهی زیر چشم ژنتیکی است. ممکن است هر یک از اعضای خانواده این عارضه را داشته باشند.

    کم آبی بدن: پوست دهیدراته دچار چین و چروک زیادی می‌شود. برای داشتن پوستی شاداب و جوان بهتر است همیشه سطح آب و مایعات بدن خود را بالا نگهدارید. هر انسانی برای داشتن پوستی شاداب و جوان باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشد. اگر پوست صورت آب کافی نداشته باشد رگ‌های خونی زیر چشم برجسته خواهد شد.

    سیگار کشیدن: مصرف دخانیات، سیگار کشیدن، قلیان و غیره باعث از بین رفتن کلاژن پوست و پیری پوست صورت خواهد شد. پوست صورت حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و اطراف چشم حالتی گود و تو رفته پیدا می‌کند.

    سو تغذیه: پوست صورت برای روشن ماند و شفاف شدن به ویتامین‌های C، E، K، آهن و سایر مواد معدنی نیاز دارد. هریک از این ویتامین‌ها وظیفه خاصی در شادابی و جوانی پوست صورت دارند، کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند عوارض بسیاری برای پوست به همراه داشته باشد.

    شرایط خاص پزشکی: برخی از درمان‌های پزشکی که روی چشم انجام می‌شود با عوارضی چون گودی و سیاهی زیر چشم همراه است. این روش‌های درمانی چربی اطراف چشم را از بین می‌برد و موجب گودی زیر چشم می‌شود.

روش‌های درمان گودی زیر چشم

گودی زیر چشم را می‌توان به کمک روش‌های خانگی و روش‌های پزشکی، درمان کرد. روش‌های خانگی در صورت تداوم، تاثیرگذار خواهد بود. روش‌های خانگی یک راه درمان موقت برای گودی زیر چشم هستند، اما از سایر روش‌های پزشکی درمان کننده گودی زیر چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان با کرم و دارو

 امروزه از کرم‌ها و داروهای مختلفی برای رفع سیاهی دور چشم و کبودی آن استفاده می‌کنند. این کرم‌ها شاید روی همه افراد موثر عمل نکند و در برخی افراد هم موجب بروز آلرژی و حساسیت شود.

کرم‌های دور چشم دوره مصرف مشخصی دارند و برای اینکه به نتیجه معقولی برسید باید طبق دستور و به صورت روتین و روزانه آن را مصرف کنید.

برای اینکه پوست اطراف چشم کمتر در برابر تماس با نور خورشید قرار بگیرد، باید از کرم ضدآفتاب برای این ناحیه استفاده کرد. کرم ضدآفتاب دور چشم با سایر نواحی صورت متفاوت است. کرم ضدآفتاب دور چشم یک سد محافظتی در برابر نور خورشید ایجاد می‌کند که مانع ایجاد چین و چروک اطراف چشم خواهد شد.

درمان با لیزر

 لیزر در حوزه پزشکی و سلامتی کاربرد بسیار زیادی دارد. کاربرد آن محدود به از بین بردن موهای زائد بدن نیست، بلکه می‌توان به کمک لیزر چین و چروک روی صورت، مشکلات پوستی، سیاهی و گودی اطراف چشم را هم برطرف کرد.

لیزر RF فرکشنال می‌تواند در 8 تا 10 جلسه گودی و سیاهی اطراف چشم را برطرف کند. جلسات آن یکبار در هفته برگزار می‌شود و سریع‌تر از سایر روش‌های درمانی به نتیجه می‌رسد.

درمان با تزریق فیلر

فیلر زیر چشم کلینیک صدف  فیلر زیر چشم از بهترین راه‌ها برای درمان گودی و از بین بردن سیاهی زیر چشم است. تزریق فیلر به این ناحیه علاوه بر روشن‌تر نشان دادن و از بین بردن سایه زیر چشم، ظاهرتان را بهبود داده و شما را سرحال‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد. انواع مختلف فیلرهای زیر چشم عبارت‌اند از:

    اسید هیالورونیک: اسید هیالورونیک به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد و باعث تولید کلاژن می‌شود. اما با افزایش سن، میزان این ماده در پوست کاهش پیدا می‌کند. بنابراین تزریق اسید هیالورونیک به زیر چشم می‌تواند این کمبود را جبران کند و نتیجه‌ای طبیعی برای شما به ارمغان آورد. پرکننده های اسید هیالورونیک از یک ژل مصنوعی ساخته شده اند که ماده طبیعی بدن را تقلید می کند.

    اسید پلی‌ال‌لاکتیک: اسید پلی‌ال‌لاکتیک نوعی ماده زیست‌سازگار و مصنوعی است که به درمان گودی زیر چشم کمک می‌کند. این ماده تولید کلاژن را به‌طور قابل‌توجهی تحریک می‌کند.

    هیدروکسی‌لاپاتیت کلسیم: این فیلر پوستی زیست‌سازگار از فسفات و کلسیم ساخته شده است. این ماده می‌تواند تولید کلاژن را تحریک و به حفظ بافت همبند کمک کند. کلسیم هیدروکسیل آپاتیت ضخیم تر از اسید هیالورونیک است. اغلب قبل از تزریق با یک ماده بی حس کننده رقیق می شود.

استفاده از ماسک زیر چشم

ماسک دور چشم گزینه بسیار مناسبی برای استحکام و شادابی پوست اطراف چشم است. ماسک دور چشم ترکیبات فعال و مغذی بسیاری دارد که می‌تواند از شل شدگی و افتادگی پوست صورت جلوگیری کند.

در بیشتر ماسک‌های دور چشم عصاره اسمانتوس وجود دارد که موجب آبرسانی و افزایش رطوبت این ناحیه می‌شود. برای استفاده از ماسک دور چشم ابتدا باید پوست صورت خود را تمیز کنید تا عاری از هرگونه آلودگی باشد. بهترین زمان برای استفاده از ماسک دور چشم، شب‌ها قبل از خواب است، پوست صورت در این زمان دور از هرگونه آلودگی و استرسی قرار دارد. مدت زمان استفاده از تمام ماسک‌های دور چشم 20 تا 25 دقیقه است. درمان با خواب با کیفیت: هر انسانی حداقل به 8 ساعت خواب کامل در طول شبانه روز نیاز دارد. کسانی که کمتر از 8 ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند، دچار سیاهی و گودی زیر چشم می‌شوند. اما صرفا خواب کامل نمی‌تواند راه درمان موثری برای این عارضه باشد. خواب کامل تنها یک راه موقتی است و نمی‌تواند از سیاهی اطراف چشم جلوگیری کند.

چطور از ایجاد گودی زیر چشم جلوگیری کنیم؟

با گذشت زمان، افزایش سن و سال و سایر عوامل دیگری که در مطلب به آن اشاره کردیم، اطراف چشم تیره‌تر از سایر نواحی صورت می‌شود. در این بخش به مواردی اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از گودی زیر چشم و هاله سیاه اطراف آن جلوگیری کنید.

روش های درمان گودی زیر چشم

    داشتن رژیم غذایی متعادل: اگر به دنبال کاهش وزن یا افزایش وزن هستید، این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید. از گرفتن رژیم‌های غیراصولی جلوگیری کنید. رژیم‌های غذایی عیراصولی آسیب بسیاری به بدن وارد می‌کنند، یکی از آن‌ها سیاه شدن پوست اطراف چشم است.

    استفاده از کرم روز و شب: استفاده از کرم‌های روز و شب برای نواحی اطراف چشم، در ایجاد چین و چروک بسیار تاثیرگذار است. برای جلوگیری از روند پیری پوست و جلوگیری از چین و چروک اطراف چشم، بهتر از کرم‌های کلاژن ساز برای این نواحی استفاده شود.

    نوشیدن آب و مایعات: پوست دهیدراته در مقایسه با پوست مرطوب، چین و چروک بیشتری دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که در طول شبانه روز حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید.

    ترک دخانیات: ترک مصرف الکل، سیگار و سایر دخانیات روی زیبایی و شادابی چهره تاثیرگذار است. مصرف دخانیات موجب تیرگی پوست اطراف چشم می‌شود.

    ماساژ صورت و استفاده از سرم‌های تقویتی: ماساژ صورت با استفاده از سرم‌های تقویتی در میزان چین و چروک اطراف چشم و تیرگی آن بسیار تاثیرگذار است. ماساژ اطراف چشم موجب افزایش گردش خون در زیر پوست صورت می‌شود.

چشم‌ها دریچه قلب هر فردی به فضای بیرون است. برای داشتن چهره شاداب و جوان نیاز به چشمانی زیبا و پوستی شفاف دارید. سیاهی و گودی اطراف چشم از عارضه‌هایی است که می‌تواند روی زیبایی چهره و شادابی پوست صورت تاثیرگذار باشد.

در این مطلب سعی کردیم در رابطه با راه‌های رفع تیرگی دور چشم، راه‌های جلوگیری از تیرگی دور چشم اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم.


ت ت
کدخبر: 139533 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها