ویژه نوروز 1402؛

آنچه در اردیبهشت سال 1401 گذشت

هر ماه از سال می تواند اتفاقات و رویدادهای بسیاری را در دل خود داشته باشد ماه های بهاری جز سرسبزی و طراوت گاها نوید بخش روزهای خوبی خواهند مثل تولد موجودی که می تواند دل همه ایرانیان را بُرباید و محبوب دل ها شود.

آنچه در اردیبهشت سال 1401 گذشت

به گزارش منیبان؛ اردیبهشت از ماه های پر جنب و جوش و دلخواه سال است و با مرور برخی از رویداد های مهم این ماه در سال 1401 شاید بتوان از آن درس های برای رخداد های پیش رو گرفت.

تولد یوز های آسیایی؛ پیروز پیروز شد

 8 بهمن سال 1400 بود که مدیران محیط زیست استان سمنان از موفقیت دو یوز نگهداری شده در پارک ملی توران در انجام عمل تولید مثل خبر دادند و اعلام کردند؛ این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت به تولید مثل می‌پردازند.

فیروز و ایران

«ایران» پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال 1399 از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان 700 هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.یوزپلنگ نر با نام «فیروز» سال 1391 در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود 2.5 سال سن داشته و در سال 1400 در حدود 11.5 سال سن دارد که فروردین ماه سال 1400 در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

توله ها

قرار بود ایران زایمان طبیعی داشته باشد ولی به دلیل شرایط جسمانی آن و عدم موفقیت در زایمان طبیعی دامپزشکان تصمیم به سزارین یوز ایرانی گرفتند و بلاخره 11 از دیبهشت 1401« ایران» زایمان کرد و سه قلو به دنیا آورد تا امیدها برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی حفظ شود. ابتدا اعلام شد هر سه توله‌های متولدشده یوزپلنگ ایرانی ماده هستند اما پس از مدتی مشخص شد بررسی‌ها درست نبوده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اشتباهات رخ داده در فرایند نگهداری و جابجایی توله یوزها گفت: بخشی از این فرایند با خطای ما همراه بود و آن را می‌پذیریم.  ما در این پروسه تجربه نداشتیم و دامپزشکان نیز مرتکب خطاهایی شدند. ما «چیتا کیپر» یا نگهدارنده تخصصی یوز نداشتیم، چرا که پیش‌بینی نمی‌شد نیازمند عمل سزارین باشیم. این خطاها را می‌پذیریم. مکان یابی مرکز تکثیر یوز در اسارت از ابتدا اشتباه بود و قرارگیری این مرکز در زیستگاه طبیعی یوز سبب شد تا کار حفاظت نیز برای همکاران ما سخت شود.

همچنین یک کارشناس حیات وحش؛ اشتباه در خصوص جنسیت یوز ها را حاصل بی تجربگی تیم مستقر در این پروژه دانست.

مادر یوزها فرزندانش را برای شیردهی نپذیرفت و نگهداری توله دوم و سوم نیز از روز چهارم به مدت شش روز به علیرضا شهرداری (فعال محیط زیست، عکاس حیات وحش و مربی جانورشناسی) سپرده شد. اولین توله یوز در 14 اردیبهشت یعنی سه روز پس از به تولد از بین رفت، با اعلام این خبر نگرانی‌ها بیشتر شد و همانطور که انتظار می‌رفت، دومین توله یوز نیز 2 هفته بعدتر یعنی در 28 اردیبهشت ماه تلف شد. دلیل اصلی تلف شدن دو توله یوز عمل سزارین و نخوردن شیر مادر اعلام شد.

پس از تلف شدن توله دوم، سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت که توله باقی مانده را به تهران که شرایط و امکانات مناسب‌تری نسبت به توران دارد منتقل کند تا شاید بتوان از این طریق از تلف شدن توله یوز سوم جلوگیری کرد.

 پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست، یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ‌ها از آفریقا را دعوت کرد. پیتر کالدول به ایران آمد و 5 روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل‌های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.

پیروز

توله یوزپلنگ باقی‌مانده که از 2 برادر خود، خوش‌شانس‌تر بود و توانسته بود مشکلات و بی مادری را پشت سر بگذارد بعد ها در مردادماه اعلام شد که "پیروز" نام گرفته است.

بررسی رتبه‌بندی معلمان

بررسی رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت از روز دوشنبه 19 اردیبهشت آغاز شد.

اعتراض‌ها در شهرهای خوزستان به علت گرانی

در راستای افزایش قیمت‌ها، در 15 اردیبهشت، مردم شهرهای استان خوزستان تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند؛ این تجمعات با خشونت و تیراندازی پلیس و نیروهای ضد شورش روبه‌رو و همچنین اینترنت استان خوزستان با مشکل مواجه شد. دامنه اعتراضات خوزستان و برخورد نیروهای پلیس با مردم، در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت و این رخداد را به یکی از داغ‌ترین اتفاقات بهار 1401 تبدیل کرد.از 16 اردیبهشت تا 1 خرداد، بیش از 3 هزار کانال تلگرامی و 23 هزار کاربر توییتری، در مورد اعتراضات خوزستان، محتوا منتشر کردند.

ماجرای ادعای درستکاری و رسوایی شهردار ناحیه 3 منطقه 19 تهران

شهردار منطقه 19

17 اردیبهشت تصاویری از مجروح شدن شهردار ناحیه سه منطقه 19 شهرداری تهران منتشر شد که به گفته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران این اتفاق در جریان مقابله با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بوده است.او در توضیح جزئیات این حادثه اعلام کرد «سید جواد هاشمی شهردار ناحیه 3 منطقه 19 در هنگام ماموریت مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز با ضربات چاقو از ناحیه سر به شدت مجروح شد. چند روز پیش هم به ماشین وی تیراندازی شده بود. هاشمی در پاکدستی و جدیت در مقابله با فساد از شهرداران شاخص نواحی است.»

در این اطلاع‌رسانی‌ها تأکید می‌شد که این شهردار مدافع حرم است.

ضرب و شتم

شهردار تهران نیز در واکنش به این اقدام ضمن حضور در منزل شهردار ناحیه سه و عیادت کرد و از مسئولیت‌پذیری، شجاعت و جدیت این شهردار در برخورد با تخلفات تقدیر کرد و از پیگیری برخورد با عاملان این اتفاق از طریق دادستانی تهران خبر می‌داد.

در عین حال در فضای مجازی ادعاهایی مبنی بر ساختگی بودن این حادثه مطرح شد. ادعایی که از سوی یک منبع آگاه تایید و اعلام شد که وی در گذشته نیز سابقه انجام چنین کاری را داشته است.

ماجرا رنگ دیگر به خود می‌گیرد؛ حسین صارمی، یک فعال رسانه‌ای در توییتر روایت دیگری از این حادثه می‌گوید: شهردار ناحیه پوکه‌های قلابی به پلیس ارائه کرده، خودروی او در محل دیگری مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. اما صارمی بعد از مدتی البته این توییت را پاک کرد.

 این توییت بعد از مدتی پاک می‌شود اما تردیدهایی نسبت به اصل خبر ایجاد می‌شود.

حتی سخنگوی شهرداری تهران در حمایت از او و در واکنش به ادعای ساختگی بودن این حادثه گفت: «اینکه عده‌ای سعی می‌کنند ماجرا را ساختگی نشان دهند غیر از اینکه از پیچیدگی ساخت و ساز در تهران و به ویژه در منطقه خلازیر چقدر اطلاع دارند و می‌توانند برای انتشار دروغ و جلوگیری از انتشار حقیقت هزینه کنند چیز دیگری را نشان نمی‌دهد. فیلم‌ها و عکس‌ها گواه آسیب دیدگی جدی ایشان است و آقای هاشمی نیز در پاکدستی و تعهد در کار در منطقه مشهور هستند.»!!!

اما کم کم ادعای خود زنی این فرد مسئول در شهرداری انقدر قوت گرفت که زاکانی بار دیگر در واکنش به این احتمالات و ادعا ها گفت: به سازمان بازرسی و معاونت مناطق دستور دادیم که موضوع بررسی شود زیرا این مسئله چیزی نیست که مورد اغماض قرار بگیرد.

اما سوالی که مطرح بود این است که با توجه به ادعاهای مطرح شده در خصوص این فرد، چرا شهرداری بدون تحقیق و بررسی به دفاع تمام قد از این حادثه پرداخت؟!

اما رییس مرکز پزشکی قانونی منطقه غرب تهران در نامه ای در تاریخ 18 اردیبهشت، نوشت: از آقای سید جواد هاشمی در منزل شخصی معاینه به عمل آمد، دو جراحت سطحی بخیه شده به صورت موازی در ناحیه طاق سر مشهود می‌باشد، که با عنایت به شکل و الگوی آن‌ها و عدم رویت آثار ضرب و جرح و صدمات دفاعی در سایر نواحی (تنه و اندام‌ها) احتمال حدوث در شرایط غیر منازعه (مانند خودزنی) قویا مطرح است.»

دیری نپایید که با روشن شدن موضوع و اعلام پزشکی قانونی مبنی بر خودزنی، از کار برکنار شد.

فیلم جنجالی زورگیری از یک زن در روز روشن

زورگیری

اواسط اردیبهشت بود یعنی روز شانزدهم که ویدئویی دلهره‌آور در فضای مجازی دست به دست شد که زورگیری از یک خانم، در روز روشن و مقابل چشمان مردم را نشان می‌داد، که با یک سلاح گرم مشابه کلت کمری انجام می‌شود. نکته مهم دیگر این‌که به‌نظر می‌رسد سارقان این ریسک و چنین بی‌رحمی در حق یک زن را صرفا به‌خاطر یک جفت گوشواره انجام می‌دهند که بعید است قیمت قابل توجهی داشته باشد!

که در پی انتشار فیلم زورگیری از یک خانم در شهرک وایین شهرستان شهریار، حمید عسگری‌پور دادستان عمومی و انقلاب شهریار از تشکیل گروهی متشکل از ماموران زبده پلیس آگاهی برای شناسایی و دستگیری زورگیران خبر داد.

کمتر از ده روز از ماجرا گذشته بود که دادستان شهریار از دستگیری عوامل زورگیری از این زن خبر داد.

از ناجا به فراجا

در تاریخ 25 اردیبهشت تغییراتی در  ساختار پلیس کشور ایجاد شد و بر این اساس ساختار آن از نیروی انتظامی به انتظامی کل کشور ارتقاء یافت. عنوان اختصاری آن نیز به «فراجا» تغییر کرد.

آلودگی هوای تهران در اردیبهشت

آلودگی هوا در تهرانر داستان جدید و معضل تازه ای نیست اما همیشه در پاییز و زمستان بیشترین مواجهه پایتخت نشینان با این هوای آلوده بود اما این بار در فصل بهار آن هم در اردیبهشت 1401 بارها هوای تهران تا مرز هشدار پیش رفت و به این واسطه مدارس مقاطع پیش دبستانی و دبستان را نیز در تاریخ هجدهم تعطیل کرد.


ت ت
کدخبر: 142032 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها