مصرف این باکتری‌ها برای درمان اسهال

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید و فعالی هستند که در سلامت بدن نقش موثری ایفا می‌کنند. در واقع مصرف پروبیوتیک‌ها باعث می‌شود که بدن ما در مقابل برخی بیماری‌ها ایمن باشد و همچنین به پیشگیری و درمان بیماری‌های ایجاد شده نیز کمک می‌کند. خوراکی‌های طبیعی حاوی پروبیوتیک و مکمل‌های دارویی پروبیوتیک از جمله درمان‌های محبوب برای برخی بیماری‌ها هستند. از جمله بیماری‌هایی که توسط پروبیوتیک پیشگیری و درمان می‌شوند، مشکلات گوارشی و اسهال است. برخی انواع پروبیوتیک در درمان اسهال و بیماری‌های گوارشی موثرتر از سایر سویه‌ها هستند. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. در صورتی که به دنبال یک درمان راحت و سریع هستید، می‌توانید در این خصوص با پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف این باکتری‌ها برای درمان اسهال

به گزارش منیبان؛ پروبیوتیک‌ها در برخی مواد غذایی و مکمل‌ها وجود دارند اما جالب است بدانید که پروبیوتیک در روده‌های شما به‌طور طبیعی وجود دارند. این باکتری‌های فعال و مفید، نقش موثری در حفظ سلامت بدن شما و جلوگیری از عفونت و بیماری‌ها ایفا می‌کنند. باکتری‌های موجود در روده شما تحت تاثیر شرایط، بیماری‌ها، استرس، رژیم غذایی و مصرف برخی داروها نامتعادل می‌شوند. نامتعادل شدن باکتری‌های موجود در روده باعث بروز بیماری‌ها و عوارض مشخصی خواهد شد. از جمله بیماری‌هایی که به دلیل نامتعادل شدن باکتری‌های روده به وجود می‌آیند، علائم گوارشی، اسهال و سندروم روده تحریک‌پذیر است.

علائم اسهال به این شکل است که در طی 24 ساعت بیشتر از شرایط طبیعی، نیاز به دفع داشته باشید. همچنین اگر مدفوع شما شل یا آبکی است، در حقیقت شما به اسهال مبتلا شده‌اید. به طور معمول اسهال حاد، کمتر از 14 روز طول می‌کشد و این در حالی است که اسهال مداوم بیشتر از 14 روز طول خواهد کشید. شرایط درمان توسط پروبیوتیک بدین صورت است که با متعادل‌سازی، جمع‌آوری و حفظ باکتری‌های مفید روده شما اسهال را بهبود می‌بخشد. در واقع محققان معتقدند که مصرف برخی انواع پروبیوتیک‌ها به طور خاص می‌توانند در پیشگیری و درمان اسهال موثر باشند. باکتری‌های مفید روده با تقویت سیستم ایمنی و تغییر محیط روده به کاهش شرایط بیماری‌زا و باکتری‌های حامل بیماری می‌پردازد. مطالعات نشان می‌دهند مصرف برخی سویه‌های پروبیوتیک می‌تواند در درمان اسهال کودکان و بزرگسالان موثر باشد. شما می‌توانید با مصرف قرص پروبیوتیک انواع اسهال‌های ناشی از بیماری‌ها، داروها، ویروس‌ها و ... را درمان کنید.

انواع اسهال و درمان پروبیوتیک

اسهال به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، مصرف برخی داروها و همچنین تغییر موقعیت جغرافیایی ایجاد خواهد شد. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است؛ در واقع گزارشات به دست آمده از تاثیرات مثبت مصرف پروبیوتیک اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار داده است. مصرف پروبیوتیک به درمان انواع اسهال کمک می‌کند.

یکی از انواع رایج اسهال، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک است. در حقیقت مصرف آنتی بیوتیک باعث برهم خوردن تعادل باکتری‌های موجود در روده خواهد شد و همین موضوع می‌تواند باعث بروز اسهال شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک باعث جلوگیری از بروز اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک خواهد شد و همچنین در زمان ابتلا، به درمان اسهال کمک خواهد کرد. طبق شواهد به دست آمده از شرکت‌کنندگان این تحقیق، بیمارانی که پروبیوتیک مصرف می‌کردند زودتر از سایر افراد درمان شده‌اند و اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در این افراد قطع شده است.

یکی از اسهال‌های رایجی که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، اسهال عفونی است. اسهال عفونی به دلیل عامل عفونی مانند انگل یا باکتری ایجاد می‌شود. بیش از 20 نوع باکتری شناخته شده، عامل بروز اسهال عفونی در بیماران مبتلا هستند. اسهال عفونی در کشورهای در حال توسعه رایج است و در صورت عدم توجه و عدم درمان باعث مرگ‌ می‌شود. درمان این نوع اسهال شامل کاهش مدت زمان ابتلای فرد به عفونت، جلوگیری از کم آبی بدن و کوتاه کردن مدت زمان اسهال است. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک می‌تواند باعث پیشگیری و درمان اسهال عفونی شود. مصرف پروبیوتیک در بیماران مبتلا به اسهال عفونی باعث کاهش مدت زمان بیماری خواهد شد.

اسهال مسافرتی نوع دیگری از اسهال است که به دلیل تغییر موقعیت افراد از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر رایج است. سفر شما در معرض میکروارگانیسم‌ها قرار می‌دهد که همین موضوع باعث بروز اسهال خواهد شد. اسهال مسافرتی بدین صورت است که شما مجبور به دفع بیش از سه بار باشید و شکل مدفوع شما شل‌ده یا آبکی باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که علائمی مانند درد یا گرفتگی شکمی را در این شرایط تجربه کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها در درمان اسهال مسافرتی نقش موثری دارند. تحقیق دیگری نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی باعث درمان قطعی اسهال‌های مسافرتی خواهد شد.

اسهال در کودکان و نوزادان

اسهال ناشی از بیماری‌ها و مصرف آنتی بیوتیک در کودکان و نوزادان بسیار شایع است. التهابات روده ناشی از بیماری‌ها به خصوص بیماری شایع انتروکولیت نکروزان باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده نوزادان می‌شود. رشد بیش از حد باکتری‌ها به روده بزرگ و به طور کلی روده آسیب می‌زند و همین موضوع باعث بروز اسهال در نوزادان خواهد شد. انتروکولیت نکروزان، یک بیماری جدی است که در برخی شرایط باعث مرگ‌ومیر نوزادان خواهد شد. از علائم شایع این بیماری می‌توانیم به اسهال شدید اشاره کنیم. به طور معمول جهت بهبود بیماری، درمان با آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که این دارو باعث بدتر شدن وضعیت بیمار و اسهال شدید می‌شود. برخی محققان معتقدند که مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک باعث کاهش بروز انتروکولیت نکروزان شده و بیماران با در نظر گرفتن درمان طولانی مدت می‌توانند میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را کاهش دهند. همچنین به نظر می‌رسد که مصرف پروبیوتیک باعث جلوگیری از بروز اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک خواهد شد. برخی گزارشات نیز از تاثیر مصرف لاکتوباسیلوس رامنوسوس GG در درمان اسهال عفونی در کودکان خبر می‌دهند. درباره مصرف پروبیوتیک برای نوزادان و کودکان خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

پروبیوتیک انواع مختلفی دارد اما به نظر می‌رسد برخی سویه‌های آن در درمان اسهال موثرترند. طبق تحقیقات انجام شده بیفیدوباکتریوم لاکتیس، لاکتوباسیلوس کازئی، LGG و چند پروبیوتیک دیگر در درمان انواع اسهال برای بزرگسالان، کودکان و نوزادان نقش موثری دارند.

عوارض جانبی مصرف پروبیوتیک

به طور کلی باید بگوییم که مصرف پروبیوتیک برای بزرگسالان و کودکانی که از سلامت کافی برخوردارند، خطرآفرین نیست. این در حالی‌ست که بیمارانی که در مقابل عفونت‌ها آسیب‌پذیرند، بیمارانی که جراحی کرده‌اند، نوزادان بدحال و افراد دارای بیماری‌های مزمن در معرض بروز برخی عوارض جانبی مصرف پروبیوتیک‌ها قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد که مصرف پروبیوتیک می‌تواند باعث بروز اسهال، تحریک سیستم ایمنی، عفونت‌های جدی، گرفتگی شکم و حالت تهوع در بیماران دارای نقص ایمنی شود. همچنین سکسکه، بثورات پوستی، نفخ، گاز و یبوست در افراد سالم و بدون بیماری زمینه‌ای دیده شده است.

کلام پایانی

مصرف پروبیوتیک در اکثر افراد بی‌خطر بوده و عارضه خاصی ایجاد نخواهد کرد اما بهتر است در این‌مورد با پزشک متخصص خود مشورت کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک می‌تواند باعث پیشگیری و درمان انواع اسهال مانند اسهال عفونی، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک و اسهال مسافرتی شود. پروبیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند اما تنها تعدادی از آنها در درمان و پیشگیری از اسهال مفید هستند. شما می‌توانید باکتری مفید و فعال مورد نیاز را با مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک و مکمل‌های پروبیوتیکی تامین کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در شرایط خاص بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.


ت ت
کدخبر: 143252 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها